Små skogsmaskiner och övriga maskiner

.

35 inlägg 14370 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Vimekaren  
#242242 a


Senast redigerad av Vimekaren tis 09 dec 2014, 19:18, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster 630

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242280
Vimekaren skrev:Gripen gillar jag inte på min nya maskin... nån som vill dela med sig av erfarenheter???

Vad är det som inte är bra med den? Är den större än de som sitter på 620?

Tråden borde flyttas till kategorin små skogsmaskiner.

Avatar Fallback
Vimekaren  
#242304 a
Senast redigerad av Vimekaren lör 03 maj 2014, 20:47, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster 630

totte  
#242305
Hur flyttar man tråden då?

Man inväntar att en moderator gör det 8)

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster 630

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242423
Vimekaren skrev:Den når inte över en sj-pall det gjorde den på röda 620gripen och så är det längre mellan grip-botten och rotatorn!

Ok, gripen verkar vara djupare då på 630:n men öppnar inte lika mycket som på 620:n.

Jag har en 620 och tycker då den gripen räcker till allt jag kört hittills. Bytte hydraulolja innan höstsäsongen iår och fick en helt ny kran. Nu går den lugnt och fint och man kan köra två funktioner samtidigt utan att det blir ryckigt. Förra vintern kunde spakarna ibland frysa fast, alltså på natten och det kunder ta 30 minuter att värma upp dem. Tror att det hade blivit vatten i hydrauloljan, kanske kondesvatten i tanken.

Avatar Fallback
Vimekaren  
#242974 a
Senast redigerad av Vimekaren lör 03 maj 2014, 20:48, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster 630

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252690 Har inte kört någon maskin med ramstyrning, är den bra? Varför har de gjort maskinen bredare? vad har du för utrustning på 630:n för övrigt?
Du borde lägga upp en bild då du kör!

Avatar Fallback
Vimekaren  
#252790 a
Senast redigerad av Vimekaren lör 03 maj 2014, 20:49, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback
Vimekaren  
#252798 a
Senast redigerad av Vimekaren lör 03 maj 2014, 20:50, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback
Vimekaren  
#252814 a
Senast redigerad av Vimekaren lör 03 maj 2014, 20:50, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster 630

Tosca  
#252825 En rörbåge och lite tak över föraren är ju aldrig fel, man blir ju aldrig så våt som när snö och blöta faller ned över en när man sitter och kör.

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster 630

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252827 Härlig vinterbild :)
Ser att ni fått en del snö, vi har inget, vart håller du till?
Den där markberedaren ser ju intressant ut, har du provat den?

Avatar Fallback
Vimekaren  
#253537 a
Senast redigerad av Vimekaren lör 03 maj 2014, 20:51, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster 630

axwell  
#253556
Vimekaren skrev:Jag har inte hunnit med markberedaren tyvär och lär inte hinna nästa år heller då jag tänkt hydralisera den...


Är markberedaren från Medle....... Agne Eriksson, dom finns väl i original som valfri version med eller utan hydraulisk styrning/broms ?

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster 630

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253608
Vimekaren skrev:Ramstyrningen är kanon.. du vet ju hur det många gånger är svårt att få vagnen att gå in där man vill om det är stygg terräng och lutar om man backar, och med full vagn är det fint att kunna lägga den runt stubb och dylikt ist för att den genar över, men med ramstyrningen får man den dit man vill direkt efter ett tags körning!
Jag vet inte varför den är bredare men det är som jag skrev tidigare väldigt skönt när man vänder sig för att krana med bredare fotsteg och hydralslangarna behöver man inte trampa på då dom går i ramen, så är det bättre plats för såg och grejer tycker jag men saknar iaf pakethållaren fram funderar på att köpa en och modifiera kanske i samband med grenavvisare..
jag har band, skopa, lunningsbanke, krandämp,7st 15W ledlampor på bågen, radiovinch, original snöblad, och en ej färdigställd markberedare för fin mark.

Skulle vara intressant att prova ramstyrningen men egentligen så handlad det mesta om den som sitter bakom ratten. Angående bredden så är det kanske en anpassning till de bredare hjulen för spårvidden har väl inte ändrats? Bra med hydraulslang i ramen, den ligger ju utanpå på 620. Jag har ingen pakethållare på min, har istället en låda bakom stolen. Enklare att komma åt motorn utan pakethållare. Band och krandämp skulle jag vilja ha, får se i framtiden. Mera lampor ska jag fixa till nästa höst, har två xenon idag men kanske ska prova led!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).