Öppna kategorin

Min skogssäsong

54 inlägg 17506 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Min skogssäsong

halvproffs  
#252643
rormok skrev:
herjman skrev:Det är drygt när det måste vinchas, speciellt om man jobbar ensam. Bättre när elendet ligger på backen redan

Man får inte ut många m3 per dag ganska frustrerande men det måste göras!


Ett litet råd, men det kan väl ni redan; Fäll mot körvägen, kapa mot mitten av stocken från två håll, spara ca två cm typ fällkam, dra in med kran och knäck dom vid vagnen.
Sparar många steg.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Min skogssäsong

axwell  
#252659
rormok skrev: av rormok » Igår, 23:25

herjman skrev:Det är drygt när det måste vinchas, speciellt om man jobbar ensam. Bättre när elendet ligger på backen redan


Man får inte ut många m3 per dag ganska frustrerande men det måste göras!


Så sant, har ett liknande uppdrag som väntar.
Enstaka vindfällen med halvvuxna granar som skall vinschas över djupt dike.
Kortsiktigt ekonomiskt bättre låta dom ligga, snart skall dom ändå ut även om det inte blir någon volym att tala om.

Stormen Dagmar 2011 tog mest bara de största granarna, nu är det en salig blandning.

Användarvisningsbild

Re: Min skogssäsong

herjman  
#252670
halvproffs skrev:
rormok skrev:
herjman skrev:Det är drygt när det måste vinchas, speciellt om man jobbar ensam. Bättre när elendet ligger på backen redan

Man får inte ut många m3 per dag ganska frustrerande men det måste göras!


Ett litet råd, men det kan väl ni redan; Fäll mot körvägen, kapa mot mitten av stocken från två håll, spara ca två cm typ fällkam, dra in med kran och knäck dom vid vagnen.
Sparar många steg.


Alltid bra att få tips!

Knäckhugga- jo det blir ju rationellt men det ställer lite krav på lyftkraft på kranen, jag och rormok provade det lite förra vintern.

Avatar Fallback

Re: Min skogssäsong

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252696 Dagens bilder idag hade jag sällskap av farsan så det blev två hela vagnar

   TS
Avatar Fallback

Re: Min skogssäsong

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252780 Har hittat 5 st ganska stora tallar som blåst omkull i stormarna .
Vad gör jag av dom går det att sälja .
Kan man hugga massaved av .
Blir ingen bra ved av det så jag vet inte vad jag skall gör av dom?

   TS
Avatar Fallback

Re: Min skogssäsong

jannee  
#252788 Allt går att sälja, men räkna med avdrag för små kvantitet, bör vara minst 50 stock och eller 10m3 ved för att slippa avdrag.

Användarvisningsbild

Re: Min skogssäsong

herjman  
#252847 Tänkte elda lite tall nästa vinter, har samma värmevärde som al ungefär

Användarvisningsbild

Re: Min skogssäsong

JensSkoog  
#252856
herjman skrev:Tänkte elda lite tall nästa vinter, har samma värmevärde som al ungefär

Tall och klibbal har samma värmevärde. Al(gråal) kommer gott under i värde, och björk inte så mycket högre. Under är kw/h från en kubikmeter av dom olika slagen.
Björk 2589
Tall 2279
Klibbal 2279
Gråal 1864
Jag gillar å elda med tall, men den måste ha long turk innan den hivs i spisen.

Avatar Fallback

Re: Min skogssäsong

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252876 Här i Skåne är det inte många som eldar med tall .
Det blir väl dessutom en massa kåda på sågar och dyligt!
Jag får se om jag kan hitta någon som vill ha det som ved .
Herjman är kanske sugen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Min skogssäsong

jannee  
#252911 Har man bara en riktig panna kan man elda nästan vad som helst, har själv bara eldat med rutten granen efter Gudrun. Kanske inte det optimalaste i energiväg men i stället för att "skänka" bort den fick det bli en trave på 400m3 bakom ladugården.

Avatar Fallback

Re: Min skogssäsong

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252912 Dagen börjar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Min skogssäsong

JensSkoog  
#252920
rormok skrev:Här i Skåne är det inte många som eldar med tall .
Det blir väl dessutom en massa kåda på sågar och dyligt!
Jag får se om jag kan hitta någon som vill ha det som ved .
Herjman är kanske sugen?

Inte stora problemet med kåda. Gran och aller mest ask gör sågen lika så illa, men det är bara å göra den ren! Tall bränner bra och värmer bra, och finhuggen tall är min favorit när jag ska göra upp eld.
Senast redigerad av JensSkoog lör 28 dec 2013, 13:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Min skogssäsong

herjman  
#252924 Flitig du är som ska ut i regnet!

Nja jag har ca 15 m3 tall så jag ska nog klara mig, tänkte lyxa till det med björk resterande 15m3 som går åt. :lol:

Men det stämmer som du säger, i Skåne eldar man inte med barr, sotarna blir helt rabiata om man säger att man ska elda barr och menar på att huset kommer brinna ner av värmen som blir av kådan eller nått.

Jag har ingen koll men jag menar att man i resten av sverige där man inte har lika mkt löv eldar en hel del barr och så många fler hus tror jag inte brinner ner där pga skorstensbrand :grin:

Användarvisningsbild

Re: Min skogssäsong

JensSkoog  
#252933 Bara en fråga om lufttilgång under eldningen. Björk sotar illa den ochså om man kniper på syretilgången! Björkbark har stora mengdet olja i sig.

Avatar Fallback

Re: Min skogssäsong

axwell  
#252972 Tall är inte min favorit som bränsle i en kamin, lite bättre i en modern vedpanna.
Även om man ger brasan i kaminen mycket syre är det svårt att nå dom temperaturer som krävs för att bemästra tjäran i rökgaserna.

Ett effektivt sätt att ställa till med sotbrand vid kombinationen gammal vedpanna och pyreldning

Idealiskt för att framställa trätjära, bäst är stubbarna och katade "gammtallar"(barkskadade).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).