Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogsvagn

43 inlägg 22811 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsvagn

Sjögård  
#25224 Vi har en MF 360 och ska byta upp oss från gammal Star-kran till griplastarvagn. Varken jag (som kollar marknaden) eller farsan (som ska betala :) ) är insatta i skogsvagns- och griplastarträsket och då uppstår en del frågor, vilka måste ha svar innan man är beredd att bränna 75-100 lakan!

Vad jag kommit fram till hittills är; vi ska ha ramstyrkning (helst 2-cylindrig), hydraliska stödben, vinsch (Weimer verkar populära), minst 400-hjul. Men fortfarande är jag osäker på några saker:


Hur stor vagn är det möjligt/lämpligt att dra med traktorn (4wd, 63hk)?

Jag är lite osäker på hur starka de hydraliska vinscharna är. Går t ex. Weimers starkare (2200kp) ens jämföra med Star-kranen kopplad till kraftöverföringen?

Alla former av svar och erfarenheter uppskattas.
/andreas


Senast redigerad av Sjögård ons 02 apr 2008, 19:04, redigerad totalt 1 gång.

   TS
FTG
Användarvisningsbild
halvproffs  
#25227 Hej Sjögård! Går i samma tankar som dig(er) Har tittat på flera olika vagnar. Kommer nog att köpa Palms 10 tons vagn med 6,65m kran.
Bra pris. Har haft två kompisar med som är duktiga svetsare, den ene har kört en hel del i skogen och dom tycker den är mycket prisvärd.
I helgen ska jag åka och titta på Vretens 10 tonnare, men den är ca 30000 dyrare. Hör av mig om det är intressant.

Användarvisningsbild
Sjögård  
#25228 halvproffs:
Ja, gör gärna det. Jag har varit i kontakt med Vreten för prisuppgifter men de ville veta vilken vagn och kran som var intressent, medan jag ville veta priserna generellt för att veta vilka som är intressanta för mig... moment 22 :?

Har fått priser från Weimer, de är dock något för dyra. Ca 117+moms för 8-tonnare med vinsch. 130+moms för 10-ton+vinsch.

Ska eventuellt åka till Palms/Farma återförsäljare i helgen, och även provköra en begagnad Mowi.

   TS
Användarvisningsbild
halvproffs  
#25231 ca 100 000:- kan du få en Palms 10 tonnare för om du kontantköper.Det är utan vinch den kosta ca 15 000 till med radiostyrning

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25232 Jag skulle tippa att en 7-9t vagn är lagom till din traktor, jag har en 4wd Valmet på 61hk och 7,5t vagn och det känns lagom både i skog och på väg (eller rättare sagt på väg går det rejält segt uppför med fullt lass).
Vagnar på 10t eller större börjar ju bli lite kraftigare och tyngre och passar nog lite större traktorer bättre.

Min prio-ordning: vagnsstyrning, hydrauliska stödben, radiostyrd vinch, tredje banke, breda hjul, lång kran (6m eller mer), servohydraulik.

Jag har weimers 1700 winch och den har dragit alla stockar jag har visat den så länge de inte fastnar bakom stora stenar osv. Det är stockar så stora så kranen har tufft att få upp dem.

Avatar Fallback
Paul  
#25236 Jag har en Palms 11 tons vagn med 6,65m kran, och jag är mycket nöjd med den,
Jag drar den med en lite större trakor på 100hk (Same Laser 100),
jag skulle inte vilja dra 11 tons kärran med något mindre än 100hk,

Jag kan nog tänka mig att en 8-tonnare kan vara lämpligt.

Användarvisningsbild
Sjögård  
#25241 Stort tack för alla svar!

Tja, 10-ton kanske är väl stort. Vi har ca 30ha, så det handlar knappast om några enorma mängder timmer varje år. Jag fokuserar på 7-9.

Ska försöka få med mig gubben att kolla på Palms snart.
P510-8 eller P620-8 kanske passar oss.
Dessa har förvisso bara 4 stöttor och bara 1 svängcylinder. Extra par
stöttor går nog att få, tror jag!

Vad är fördelarna med 6 stöttor, innebär det en tredje bank?

Är det stor skillnad på 1-cyl. och 2-cyl ramstyrning?

björken: Låter bra, jag har bara hört gott om deras vinschar. We-1700, tycker du även hastigheten är ok på den? 2200:an går ju något långsammare!

   TS
Avatar Fallback
JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25250 Jag har kollat runt lite på nytt, Farma verkar ligga lägst i pris av de etablerade märkena. En annan sak med Farma är att maskinhandlarnas litpriser inkluderar frakt till firman medan andra märken lägger på frakt. Viktigt alltså att du kollar vilket summa pengar du får lägga ut vid leverans. Generellt sett prutar maskinhandlarna 10% utan diskussion.
Huggarvagnar är generellt sett löjligt dyra, både nya och begagnade. Jag tror ändå att en bättre begagnad är en bättre affär. Patuvagnarna brukar vara bra utrustade och som jag förstått det kända för bra kvalite. Brukar kunna finnas för 55-65 000.
Lycka till med köpet.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25254 Vi har en farma T9 med 6.0 kran med 2 spak (mekaninsk) å är helt super nöjd med både kranen å vagnen...

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25256
Sjögård skrev:Stort tack för alla svar!


Vad är fördelarna med 6 stöttor, innebär det en tredje bank?

Är det stor skillnad på 1-cyl. och 2-cyl ramstyrning?

björken: Låter bra, jag har bara hört gott om deras vinschar. We-1700, tycker du även hastigheten är ok på den? 2200:an går ju något långsammare!


Sex stöttor eller tredje bank är väl samma sak, betyder att om du har lastar längre stockar så ligger de stadigare utan att du behöver flytta andra banken hela tiden.

Jag har bara en cylinder till ramstyrningen, men finns öglor på vagnen för en andra cylinder. Har inte märkt att det skulle fattas kraft, orkar alltid vrida även stillastående med last då det är en grov cylinder.

Hastigheten på vinchen beror på oljeflödet vilket är rätt kass på vår traktor. Farten är OK men det är klart att det alltid kan gå fortare :D
Tycker kranen lider mer av dåliga flödet än vinchen.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25283 Har du 2 svängcylindrar på vagnen så svänger vagnen långsammare omdu har olja på bägge sidor ov kolven :roll:
har du inte olja på bägge sidor finns risk för rost istället med läckage som följd :roll:

Har en gammal Moheda ca 10-11 ton (drivning) med 1 cylinder och ibland om jag har mkt framlass på vagnen kan den ha svårt att svänga i ena riktningen.

400 hjul är ett bra antagande!

Användarvisningsbild
halvproffs  
#25285 Jag tror att det inte är några problem med en 10 tons vagn i skogen med den traktorn. Styrkan finns med lätthet, tyngder ifram och lågväxel i. Orkar inte efter väg? Lasta då inte mer än du gör på en 7-8 tonnare!!
En 7-8 ton vagn brukar bredden ligga på 190 cm. På en 10 tonnare ca2.15, vilket gör mycket i stabilitet. Tips- fyll gärna saltlösning ,vätska i däcken för större stabilitet.

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25291
halvproffs skrev:Jag tror att det inte är några problem med en 10 tons vagn i skogen med den traktorn. Styrkan finns med lätthet, tyngder ifram och lågväxel i. Orkar inte efter väg? Lasta då inte mer än du gör på en 7-8 tonnare!!
En 7-8 ton vagn brukar bredden ligga på 190 cm. På en 10 tonnare ca2.15, vilket gör mycket i stabilitet. Tips- fyll gärna saltlösning ,vätska i däcken för större stabilitet.


Jo, visst kan man ta en större vagn, men jag förderar ett harmoniskt ekipage som passar ihop. Beror ju på hur skogen ser ut, är det plant och fast underlag så visst, men är det kuperat så är det skönt om traktorn har kommandot och inte en tung vagn utan bromsar. En kort och smal traktor och motsvarande smal vagn är ju smidigt i skogen och är det 30ha att köra på så lär en eller två extra rundor inte vara hela världen?

Mina korvören...

Användarvisningsbild
Sjögård  
#25335 Ok, så att ramstyrningen ska vara 2-cylindrig är inget man behöver prioritera allt för högt.

Ang. flödet för vinschhastigheten:
Tror kapaciteten är 35l/min på MF360, sedan finns det högfödespump på 28l/min (207bar). Det står dessutom att det sammankopplat ger 60l/min i instruktionsboken. Jag kan verkligen inte ett skit om det där men jag tror vi har så vi klarar de flesta 7-9tonnarna!??

Tror vi prioriterar smidighet före bredd. Våra 30-50 meter breda (mycket långasmala) skift ger ofta få alternativ till god framkomlighet. Bredre däck och därmed betydligt bättre bärighet skulle underlätta mycket.

Är det vanligt att fylla däcken med vätska för att öka stabiliteten?

   TS
Användarvisningsbild
halvproffs  
#25341 Hej Sjögård. Jag tror att man kopplar ihop multi- powerpumpen med hydraulpumpen så får man dessa flöden du anger. Angående vätska i hjulen:Vet inte hur vanligt det är men det är effektivt. Jag har nyss varit och tittat på vretens tiotonnare med 6,5 m kran och det blev köp. Banken fick en till att suga ränta av.
Jag kommer att rapportera mer när jag har testat ekipaget ordentligt. Det var ganska precis 20 år sedan jag köpte förra men det känns fortfarande spännande att få prova något nytt. Den förra vagnen( KMA) 190 cm bred upplevde jag som instabil och det är inget vidare att sitta och titta bakåt alltsom oftast för att ha koll på stenar och stubbar som kan välta vagnen.
Nog om detta lycka till med ditt köp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).