Motorsåg och handhållet

hva 550

22 inlägg 6315 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: hva 550

totte  
#252463
zorran skrev:Jag har nu väntat på att prova min nya 550 och imorgon ska sågen köras in. Har preparerat med en fet asp som objekt för inkörning. Enligt försäljare och forumvänner ska sågen köras in hårt. Dvs gasen i botten i 3-4 min, det tar i hjärtat att plåga en ny såg hårt från början.

Gör jag rätt eller ska man mjuka efter ett tag?

Jaja hur som helst rapport kommer imorgon.


Zorran en som tror på virkespriserna.


Skiva aspen med fullgas! Alltså, du behöver inte hålla gasen inne konstant i 4 minuter, men du skall såga såpass länge inalles, minst. Med spiken i botten under sågning.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: hva 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252465 Skit i minuter o kör en tank så du vet vad den går för o starter efter tankning etc...

Användarvisningsbild

Re: hva 550

anersimyra  
#252477 Det är inte nödvändigt, förmodligen ej heller önskvärt att ge dig på det grövsta du hittar. Själv sågade jag upp ett antal skivor på ca 20 cm, sågen ska om jag minns rätt hålla ett bestämt minimivarv i stock. I manualen till mina äldre sågar står att de ej ska belastas : FÖR hårt de första timmarna.

Avatar Fallback

Re: hva 550

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252547 Nu har jag testat sågen! Efter att tankat aspen och olja i sågen, så tänkte jag att det här blir intressant var ganska skeptiskt till sågen efter allt man hört. 5-6 pump på blåsan upp med choken tre drag så går den, ja det var ju bra!
Låter den värmas upp några minuter med lite lätt gaspådrag tänker att fan va den går illa.
Hade räknat ut att en skiva ska ta 10 sekunder att kapa så att nu blir det järnet i 24 skivor. Det tar ca 20-30 sekunder tills sågen börjar låta som en såg ska. Kör mina 24 skivor och tittar på klockan fan det har gått 5 min.
Kör på i 6 timmar och sågen går snuskigt bra. Startar på första draget varje gång. även efter tankning dock tryckte jag på primern då.

Zorran en som tror på virkespriserna

Avatar Fallback

Re: hva 550

rottnef9  
#252575 tack för alla svar! har ju hört o läst att den skulle belastas hårt med en gång frågade säljaren om det något sådant hade han inte hört talas om!

   TS
Avatar Fallback

Re: hva 550

kallen  
#252608
rottnef9 skrev:tack för alla svar! har ju hört o läst att den skulle belastas hårt med en gång frågade säljaren om det något sådant hade han inte hört talas om!


Har hört samma från Hva säljare. Men är nog bäst att lyssna på expertisen.

Avatar Fallback

Re: hva 550

brunett678  
#252618 Vill bara tillägga att det tar några dagars inkörning innan kolv-cylinder har "slitit in sej". Så brukar det vara vad slags än nya förbränningsmotorer det är.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).