Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 473190 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252516
can skrev:Er litt delte meininger om ny eller litt sliten fil gir best resultat. Kva er eigentlig vasst? Tja burde vel vera at det ikkje er råegg og så glatt yta som muligt, det vil vassast kant på eggen og minst friksjon mellom trevirke/fibrar og ytan på tanna men dette blir litt spekulasjoner. Dersom det stemmer skulle vel ein spegelglatt yta vera bra.


Olika filar skär olika. Vissa tar mycket material av per drag, andra inte.
Vissa filar blir skitiga snabbt andra inte.

Hur filen fungerar är upp till användaren.

En fil som vibrerar, studsar skadas och blir kass.

Ytan är en viktig del. Särskilt i kanten/brytningen på vinklarna där eggen som skär sitter.
Ju rakare, skarpare brytning det är på ytorna, ju vassare blir det och hållbarare.
Under arbete, slits ytan och blir trubbigare/rundare i kanten och ev skador blir där först.
Det är inte bara dumt utan när det körs, slits egg och det blir temperatur behandlad yta flera mm bak i tanden. Kan man få den vass snabbt med få drag utan att komma bakom detta håller den skärpa bättre efter filning.
Filar man lite och ofta märker man fort att den blir bättre och bättre.
Inte bara för spånutrymmet ökar utan av många anledningar.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#252517 Någon gång har jag köpt en kedja som är " omöjlig " att få riktigt vass, den har varit riktigt ojämn i härdningen, vissa tänder har varit hårda som efter en rejäl stensågning. Filar märkta Husqvarna eller Jonsered köper jag aldrig mer, fler filar i ett paket kunde vara rena rundjärnet :surp:

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Blivande snickare  
#252522
can skrev:kva merke har du på den nye fila

4.8 mm Oregon. Den gamla stod det "Swiss made" på men inget märke.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252526 Ja er den eg har brukt mest og den og vallorbe, men mest oregon.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Blivande snickare  
#252528
Mange skrev:Roligt o höra, Blivande snickare.
Nu är du en bit på väg. Nöj dig inte med lite bättre utan kör på och träna! Det blir bara bättre så länge man har intresset.

Jo det kan ju alltid bli bättre. Men nu har jag alla kedjor filade så jag måste såga lite mellan varven :wink:
Stort tack för inspiration å hjälp! :)

Can: Vallorbe och oregon är väl samma, bara olika namn?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

RTH  
#252529 Hej och god fortsättning....

Ägnade mig åt lite terapeutiskt kedfilande i eftermiddag och tänkte också fila om en lite sämre ked till att passa bättre vid stockbyggande, dvs lite urgröpning osv. Blev bara lite osäker på hur den skall filas, nästan säker på att vinkeln borde vara mindre än normalt dvs rakare men kan någon bekräfta detta :roll:

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252532 Hei RTH skjønnte ikkje alt, svenskt og norsk har til dels ein del ulike ord, men dersom det er til å sage langsgående så kanl filningsvinkel være på 10 grader sån ca. Til Blivande snickare, burde vel ha sett etter men har ikkje gjort det så veit ikkje kor like dei er, muligt at dei er laga av samme firma, men opplever at dei er litt forskjellig å bruka. Ser litt etter ett forstøringsglass til å kjøpa på nyåret bør eg gå for så stor forstørring som mulig eller mindre ca 2 ganger. Ser at det er både på Clas ohlson ,biltema og jula er ikkje det svenske bedrifter alle sammen :)

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252545 RTH.
Jag hade nog provat i vanliga 30 grader och riktigt vasst, sen minskat tills du passerar gränsen på vad du tycker blir bra för det du gör. Gissar på att det blir runt 20 grader.

Wallorb filar har jag med och till riktigt mjuka kedjor funkar de, men jag gillar inte dem.
De har gjort filar till andra efter deras önskemål, troligen, för de har varit något bättre.

Pferred är mina favoriter för de funkar till Allt! Tål o använda, tar inte så mycket material, är jämna i kvalisort och lätta att hålla rena.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252553 Ser at Pferd har 2 ulike huggninger på filene "vanlig" og smooth.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252579 Har inget alternativ där jag beställer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

rottnef9  
#252582 vart får man tag på pfrerd? en oregon fil håller ju bara 3-4 filningar.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#252583
can skrev:Ser at Pferd har 2 ulike huggninger på filene "vanlig" og smooth.

Pferd är mycket bra filar. Smooth varianten avverkar med mindre vibrationer och ger en finare yta.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#252585 http://www.pferd.com pferd vsm AB Lidingö. Där kan man läsa att " proffsfilare " föredrar smoothvarianten för filning av sågkedjor.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#252589 Pferd Norge. Tess engros Drammen.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252591 Har du prøvd smooth varianten selv, og dersom ja syns du at de er bedre enn oregon?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).