Öppna kategorin

Stolpe med liten skylt... vad ?

13 inlägg 13115 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stolpe med liten skylt... vad ?

stektlök  
#252533 Hej skogstokar :)

Nån som vet vad den här lilla skylten kan betyda? Sitter på en ca halvmeter hög stolpe ute i markera !

Mvh



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Stolpe med liten skylt... vad ?

Valmet830.3  
#252535 Kan det ha suttit någon mer skylt på stolpen?

Användarvisningsbild

Re: Stolpe med liten skylt... vad ?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252536 elbolag el. telefon som har denna märkning gissar jag på....
Antingen som vägvisare till ledning, eller så går ledningen där...

Avatar Fallback

Re: Stolpe med liten skylt... vad ?

Valmet830.3  
#252539
Zixten skrev:elbolag el. telefon som har denna märkning gissar jag på....
Antingen som vägvisare till ledning, eller så går ledningen där...


Hade samma tankar, funderade på om det suttit någon gammal "Televerket" skylt eller liknande på stolpen.

Användarvisningsbild

Re: Stolpe med liten skylt... vad ?

svampbob  
#252540 Det är en distansering, en ledning av något slag ligger 0,5 meter utanför skylten.

Avatar Fallback

Re: Stolpe med liten skylt... vad ?

Dexxaz  
#252541 Sitter att antal liknande skyltar i skogen på min "hemmaplan" ,vad jag förstår är dom uppsatta i samband med malm prospektering.

Avatar Fallback

Re: Stolpe med liten skylt... vad ?

stektlök  
#252550 Hej, tack för era svar. I dagens läge vet jag vart både el och tel kommer till gården och då undrar man juh om det är nått förhistoriskt som legat i backen här innan dom drog el å tel på nya stället ?

Malmprospektering.... ? Gud bevare mig från sådana våldtäkter på vårt landskap.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stolpe med liten skylt... vad ?

ÅsaNisse  
#252557 Finns liknande skyltar som märker ut polygonpunkter för geografisk kartbestämning. Brukar iofs ha PP före numret. Dessa punkter är dyra att förstöra eller rubba, då de är inmätta i alla ledder x,y,z. Dom används även för att mäta landhöjning såväl som lantmäteriets utgångspunkter. I så fall finns det en dubb i en stor sten eller i berg 0,5 m från skylten. Kan vara övervuxen eller försänkt i en gjutjärnsdäcksel.

Avatar Fallback

Re: Stolpe med liten skylt... vad ?

j-eg63  
#252586 Hur ser stolpen ut är den galvad vinkeljärn? Skylten ser ut som att vara nitad av rostfri plåt har du fler stolpar utspridda med andra siffror :surp: Tele o kraft har andra beteckningar på sina skyltar ser inte ut som på din

Avatar Fallback

Re: Stolpe med liten skylt... vad ?

stektlök  
#252590 Jag ska ta fler foto så ni får se. Läntmäteriet kan kanske stämma för när dom mätte i närheten inför en våtmarksanläggning så var det med femsiffrga tal eller med två decimaler.

Tack för ideerna

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stolpe med liten skylt... vad ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252616 Tycker inte att det ser ut som en officiell Lantmäteriskylt för polygonpunkter. Men det kan ju möjligtvis vara någon lokal höjdfix för t.ex. en våtmark eller ett dikningsföretag.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stolpe med liten skylt... vad ?

stektlök  
#252622 Tjena niking ! Att pinnen och skylten är väldigt gammal råder inget tvivel om. Ett dikningsföretag finns och dikningen grävdes på tidigt 50- tal, kan de va de? Borde isåfall finnas fler mätpunkter utmed dikningsbolagets flöde. Jag får hålla ögonen öppna :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stolpe med liten skylt... vad ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252632 Det är inte otänkbart att det kan vara dikningsföretaget. Är det då ett större dikningsföretag, lär det i så fall finnas fler liknande skyltar uppsatta.

Har du tillgång till förrättningshandlingarna och förrättningskartan? I så fall borde det finnas noteringar om de ingående höjdfixarna i företaget - med eventuell numrering! Stämmer dessa i så fall med skyltens övre numrering? I så fall är ju saken biff.

Finns det möjligtvis något platt stenblock eller så runt stolpen? I så fall kan du ta bort ev vegetation (inklusive ev lavar och mossor) på stenblocket och se om du hittar någon markeringsdubb eller hugget kryss i stenblocket, ca 0,5 m från stolpen.
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).