Små skogsmaskiner och övriga maskiner

miniskotare vilken är mest för pengarna?

31 inlägg 34048 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

miniskotare vilken är mest för pengarna?

bobbo1234  
#252309 Jag har funderingar på att köpa nån form av mini skotare men vet relativt lite om dessa maskiner, Har idag en kingquad 700 med vagn med vajer kran och en 2hjuls driven traktor med hydralisk kran, Ska man då köpa en hydralisk vagn till den med drift, vimek, bison, alstor eller? jag har funderat på större skotare men väljer bort den pga det mekaniska och tror det kan bli dyra reparationer om man har otur.
budget tak runt 200-250 tusen
vimeken har jag som favorit just för mångsidigheten (plogblad, åka utan vagn)
det finns ingen tanke med nån större lönsamhet men mycket glädje, Små gallringar ved och vidfällen, jag har relativt stenig terräng
det finns ett visst habegär för dom små maskinerna!!

tack för svar!!



   TS
Användarvisningsbild

Re: miniskotare vilken är mest

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252368 De olika maskinerna du nämner kan klara dessa mindre jobb. En traktor med driven hydraulvagn har betydligt större kapacitet jfm miniskotarna, både hydraulflödet och lastkapaciteten är större. Dock kräver den relativt god mark. En ATV med vagn ska väl inte jämföras med miniskotarna. Terri går väl bort då det gäller din typ av mark. Vad jag förstår så är Alstorn i en klass för sig då det gäller att klättra i stenig och svår terräng. Bison vet jag inget om men läser på deras hemsida att markfrigången är sämre än de andra.

Jag har en Vimek 620, det är ett beprövat koncept som fungerar. Den är robust och lättrepad. Hondamotorn är driftsäker med bränsleförbrukning om 2 l/tim. Tycker att den har många fördelar, t.ex. bra broms som verkar på alla hjul (känns säkert vid utförskörning med fullt lass), bra kran och hydraulvinschar. Att växellådan är osynkroniserad och att stolen inte är vridbar vid krankörning kunde vara bättre men man vänjer sig.

Största fördelen med miniskotarna är nog att de kan flyttas mellan olika trakter på släp bakom en större personbil samt att det inte blir några traktorvägar i det kvarvarande beståndet.

Avatar Fallback

Re: miniskotare vilken är mest för pengarna?

conronka  
#252424 Jag har en Terri 2020 1990 exkl.vagnsdrift,Tänkte byta i höstas men väljer att renovera i stället.Orsaken till beslutet är att de steniga skiftena går utmärkt att gallra med konventionella maskiner och dessutom gör det stor nytta då boniteterna är nog så låga.På de bättre markerna är stenar ett sällsynt hinder och bärigheten det absolut viktigaste problemet vilket är Terrins bästa egenskap,Dessutom har jag fina granbestånd som går att städa försiktigt om 6-8 år.Några förstagallringar på de bättre granmarkerna kommer jag knappast att utföra om inte mindre och skonsammare maskiner finns att tillgå.En av Terrins fördelar som jag värdesatt mycket är det plana golvet vilket är en befrielse då man snurrat stolen ett par hundra gånger.

Avatar Fallback

Re: miniskotare vilken är mest för pengarna?

bobbo1234  
#252489 tack för svaren! ja det tåls att fundera på men sten är det gått om här så då kan jag lägga terrin åt sidan, vet ni om det går att hyra tex en vimek, alstor ,bison för en dag och prov köra det är mycket pengar och det känns som att valet är svårt jag har nog läst allt om vimek på detta forum och på de filmer man sett så är det mest lastning och lossning man får se

   TS
Avatar Fallback

Re: miniskotare vilken är mest för pengarna?

Mojjen88  
#252498 Jag har en Terri 1000 med hydraulisk kran,blandat stenig terräng,myrar som måste passeras.Svårt att hitta den ultimata maskinen när man har alla terrängtyper,men har bestämt mig för att behålla den här o laga det som havererar.Kör bara för eget bruk o kör hellre en vända till än toklastar,har bara snöband till den så man får anpassa körställena efter snötillgång.Annars inga problem att köra på barmark med snöbanden om man tänker sig för lite,är det nån som vet om det funkar med pivariovariator på dom här gamla Terrisarna.Det vore ju skönt att slippa i o ur med växlarna så fort man ska lasta,o den lilla motorkraften blir väl effektivare utnyttjad också vad jag förstår.

Avatar Fallback

Re: miniskotare vilken är mest för pengarna?

mrvimek  
#252518 Hej ja har haft två terri och nu för ett tag sen en vimek och nu ja har kört ett tag så skulle ja köpt en alstor för dom är klart den bästa maskin för du har både band på vintern och hjul på sommaren :)

Användarvisningsbild

Re: miniskotare vilken är mest för pengarna?

anersimyra  
#252523 Alstorn är helt otrolig, jag högg " väg " inför bygge av gångstig genom skogen. Några partier högg jag som platser för vinschning. När maskinen väl var på plats så hade den ingen vinsch. Men vad gjorde det när maskinen klättrar som en stenget i " omöjliga " partier. :smile:

Avatar Fallback

Re: miniskotare vilken är mest för pengarna?

bobbo1234  
#252548 ja jag tror alstorn är nog den bästa! men också den dyraste

   TS
Användarvisningsbild

Re: miniskotare vilken är mest för pengarna?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252556 Såg grannen köra med sin kranman (bison 6000??)
Och blev smått imponerad av den.
Men inget för lite grövre timmer, men i mindre gallring verkade den vara perfekt... kom ju in mellan träden hur enkelt som helst...
Sen vad som är bäst beror ju helt på hur mycket man kör och var....

Användarvisningsbild

Re: miniskotare vilken är mest för pengarna?

anersimyra  
#252569 Enklast " bäst " att köra är ju utan tvekan en midjestyrd maskin.

Användarvisningsbild

Re: miniskotare vilken är mest

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252661
bobbo1234 skrev:vet ni om det går att hyra tex en vimek, alstor ,bison för en dag och prov köra

Tala med en återförsäljare, de vill ju sälja så en provkörning är säkert möjlig.

Innan jag bestämde mig så åkte jag på SkogsElmia 2009 och fick möjlighet att se och provköra, efter det så stod valet mellan Alstorn och Vimek620. Började sedan söka efter lämplig begagnad och valet föll på den senare, p.g.a. att en prisvärd maskin dök upp.

Båda är rejäla, enkla, fungerande maskiner som uppfyller en nischad skogsarbetares krav. Perfekt för att ta hand om enstaka stormfällda träd, mindre gallringar och slutavverkningar.

Alstorn lastar något mindre än Vimek620 men midjestyrningen och dubbla boggie gör att den blir smidigare och klättrar bättre. Att sedan stolen är vridbar är ju positivt. Rent tekniskt så tycker jag att Alstorn är lite mer skogsmaskin i grundutförandet. Priset är dock till nackdel för Alstorn, även begagnade ligger de högre än en ny Vimek. Prisskillnaden gör ju att man kan köpa till mycket extra utrustning och verktyg, såsom transportsläp, xenonlyktor, radiostyrd vinsch, band, m.m. innan Vimeken kommer i närheten av Alstorns prisnivå. Vad som är mest för pengarna; en maxutrustad Vimek eller en grundutrustad Alstor? ja det kan nog bara kunden svara på, jag är nöjd med mitt val.

För att utnyttja miniskotarnas potential krävs många timmars övning. Timräknaren på min maskin visar att jag haft den igång ca 120 timmar i skogen, och jag lär mig fortfarande. Höstens 1:a gallring utfördes i skog med storblockig terräng, hade 20 m mellan körstråken, då räcker inte kranen långt utan virket vinschades. Körde en del i mörker och lärde mig att krankörning blir nästan lättare eftersom man ser bättre i bra arbetsbelysning.

Även min steniga mark har en del mjukare områden och man blir verkligen glad då man lämnar de gallrade områdena utan körskador vare sig på mark eller träd. Detta slog mig då jag jämförde hur SCA hade gallrat ett 40-årig tallbestånd på grannskiftet, 5 m breda vägar, djupa traktorspår i mark och nu efter senaste stormen, en massa omkullblåsta träd.

Avatar Fallback
Vimekaren  
#252679 a
Senast redigerad av Vimekaren lör 03 maj 2014, 21:12, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: miniskotare vilken är mest för pengarna?

skogshasse  
#252689
bobbo1234 skrev:Jag har funderingar på att köpa nån form av mini skotare men vet relativt lite om dessa maskiner, Har idag en kingquad 700 med vagn med vajer kran och en 2hjuls driven traktor med hydralisk kran, Ska man då köpa en hydralisk vagn till den med drift, vimek, bison, alstor eller? jag har funderat på större skotare men väljer bort den pga det mekaniska och tror det kan bli dyra reparationer om man har otur.
budget tak runt 200-250 tusen
vimeken har jag som favorit just för mångsidigheten (plogblad, åka utan vagn)
det finns ingen tanke med nån större lönsamhet men mycket glädje, Små gallringar ved och vidfällen, jag har relativt stenig terräng
det finns ett visst habegär för dom små maskinerna!!

tack för svar!!


har du sett vimek 101 som är till salu på blocket

Avatar Fallback

Re: miniskotare vilken är mest för pengarna?

conronka  
#252718 är det nån som vet om det funkar med pivariovariator på dom här gamla Terrisarna.Det vore ju skönt att slippa i o ur med växlarna så fort man ska lasta,o den lilla motorkraften blir väl effektivare utnyttjad också vad jag förstår.[/quote]

Jag lät montera pivario på 2020in för några år sedan när det var kampanj.Jag blev mycket nöjd med resultatet då man framförallt slipper rycka i växelspaken vid varje stopp.I övrigt så tycker ja det är bra med den steglösa driften som medför låg fart samt höga varv.

Avatar Fallback

Re: miniskotare vilken är mest för pengarna?

bobbo1234  
#252754 Ja jag har kollat blocket varje dag i flera veckor men tror jag ska sattsa på en 620 det är inte så stor prisskillnad men servo tror jag är en fördel för spagettiarmarna

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).