Traktorer och processorer

Valmet 6600 Generatorproblem?

38 inlägg 18213 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet 6600 Generatorproblem?

jannee  
#252353 Varför byta generator ?, den laddar bevisligen bra redan på lågvarv, ja även på högre varv eftersom den då börjar gå tungt = laddar och naturligtvis slirar eftersom remspänningen varit eftersatt.
Jag är 99% säker på att om batteriet är fulladdat, inga övriga strömförbrukare är påslagna kommer INTE remmen att slira även vid fullvarv, eftersom generatorn INTE behöver ladda.
Olaf kan ENKELT prova om generatorn laddar som den ska, spänn fläktremmen hårt, häll på Coca Cola eller någon annan sockerlösning, starta traktorn, sätt den på 1200 varv och börja sedan belasta generatorn - vräk på alla strömförbrukare du kan tänka, håller remmen bara käften ska du fortfarande ha 14,5 volt på batteriet. Punkt slut.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 6600 Generatorproblem?

OlaE  
#252385 Måste erkänna att jag faktiskt hittade en 120A generator på OiE till en nyare Valtra med vad som verkar vara samma fäste.

Det blir sista utvägen om inte det räcker med ny rem, remskiva, se över anslutningar och jordflätor, och beroende på vad det kostar att renovera generatorn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 6600 Generatorproblem?

Fredrik N  
#252392 När jag hade problem med generatorn och kollade upp det, var det billigare att köpa en ny generator.
sen var det ju lite bättre kapacitet på den nya också.
Nu tror inte jag att det är generatorn som är ditt problem.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6600 Generatorproblem?

sveakatten  
#252705
jannee skrev:Varför byta generator ?, den laddar bevisligen bra redan på lågvarv, ja även på högre varv eftersom den då börjar gå tungt = laddar och naturligtvis slirar eftersom remspänningen varit eftersatt.
Jag är 99% säker på att om batteriet är fulladdat, inga övriga strömförbrukare är påslagna kommer INTE remmen att slira även vid fullvarv, eftersom generatorn INTE behöver ladda.
Olaf kan ENKELT prova om generatorn laddar som den ska, spänn fläktremmen hårt, häll på Coca Cola eller någon annan sockerlösning, starta traktorn, sätt den på 1200 varv och börja sedan belasta generatorn - vräk på alla strömförbrukare du kan tänka, håller remmen bara käften ska du fortfarande ha 14,5 volt på batteriet. Punkt slut.



Har du Coka cola i stället för rem spray?

Avatar Fallback

Re: Valmet 6600 Generatorproblem?

jannee  
#252706 Kopplingen på lastbilen rasade en gång för mig = slirade på lamellen, orkade bara dra på lågväxlarna.
Lossade på luckan över lamellen och hällde på det enda jag hade i hytten och det var just coca cola. Med denna dryck lyckades jag senare köra 40 mil, dessutom med fullt lass =35 ton.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6600 Generatorproblem?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252719 Mm o denna vätska hälls i våra magar med stackars mage :)
Annars brukar de snackas ättika till lameller

Avatar Fallback

Re: Valmet 6600 Generatorproblem?

jannee  
#252725 Coca cola fungerar också som rostlösare, tar bara lite längre tid, även till rengöring av riktigt skitiga metaller, fungerar bra som kopparputs, prova bara INTE med att lägga din löständer i ett glas fullt med coca cola.
Annars är det sockret som var lösningen på den slirande kopplingen, dock endast tillfälligt. successivt bränns sockret och ytan blir än mer blank.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6600 Generatorproblem?

OlaE  
#252851 Nu fick jag provat om generatorn orkar med. :smile:
Gick att köra en bra bit efter mörkrets inbrott, och hörde inte generatorremmen en enda gång.



Gick över alla anslutningar med sandpapper och stålborste, spände generatorremmen ett par mm till med ett järnspett.

Och nu verkar det som om den får laddning vad den ska.
Ger ca 13,5-13,8V vid 1000-1200RPM med all belysning påslagen, samt fläkt och stereo, men utan krankörning.

Men rem och remskiva skulle må bra av att bytas ändå, men det står inte på remmen vilken längd/dimension det är.
Någon som har det tillgängligt?
Stod inget i reservdelskatalogen.

20131226_143733.jpg

20131226_155047.jpg

20131226_155050.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).