Bioenergi

Rimlig ersättning för flisobjekt?

8 inlägg 8107 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rimlig ersättning för flisobjekt?

Karl W  
#251948 Har lagt upp min första risvälta för flisning. Är totalt nybörjare på detta så jag skulle uppskatta om någon kunde ge mig en siffra på vad jag kan förvänta mig för pris på vältan? Alltså grovt mellan tummen och pekfingret. Är det 1000, 5000, eller 10000 så att säga? Vältan håller ungefär måtten 20 lång och 3 meter hög i medel. Djupet beror på längden på stammen som ligger där men det är väl ca 10 år eller kanske 4 - 5 meter någonting i medel. Iaf i botten. Parkeringsplatsen framför vältan på bilden ligger högre än marken bakom som dessutom sluttar från borte änden av vältan och hitåt i bilden. I botten av vältan ligger sälg som har legat ett år och ovanpå ligger blandat barr och lövsly som är fällt i somras. Tackar för alla gissning på vad detta objekt kan vara värt!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Rimlig ersättning för flisobjekt?

halvproffs  
#251949 5-6000:-

Avatar Fallback

Re: Rimlig ersättning för flisobjekt?

jannee  
#251963 Stor betydelse är hur torrt groten är vid flisning. Täck den med grotpapper, betalar sig många ggr om.
Själv fick jag bara styvt 4 tkr för en motsvarande hög, tror att de slarvat bort en balja.

Avatar Fallback

Re: Rimlig ersättning för flisobjekt?

zetase  
#252344 får du betalt i Mwh eller m3s? har du inte grotpapper sen tidigare är det ren förlustaffär och lägga på den högen då en rulle kostar ca 5000kr

Användarvisningsbild

Re: Rimlig ersättning för flisobjekt?

halvproffs  
#252373 Utan grotpapper, med regnigt fjolår och hyfsad ersättning. Men det är ju klart att det är bättre täckt.

viewtopic.php?f=2&t=8109&p=209387#p209385

Avatar Fallback

Re: Rimlig ersättning för flisobjekt?

Karl W  
#252420 Tack för prisuppskattningarna! Det känns bra att ha något att gå på när man pratar med flisentreprenören sen.

Jag har inget grotpapper. Var köper man det? Rullen är väl dessutom avsedd att användas ihop med skotaren? Går den att rulla ut för hand? Är det värt att istället labba med presenning som man tar bort innan flisningen sen?

Jag vet inte om jag får betalt efter volym eller energiinnehåll. Antar att jag måste få hit flisaren först så att jag får se ett kontrakt eller anbud?

Ska oavsett vilket försöka komma ihåg att återkomma med priset på vältan (enl. halvproffs recept i länken) när den väl blir såld.

God fortsättning!

   TS
Avatar Fallback

Re: Rimlig ersättning för flisobjekt?

jannee  
#252422 "Troligtvis" blir rishögen liggande till hösten, måste torka ordentligt. Hör med entreprenören hur han vill ha det och på vilket sätt han betalar, kan löna sig att täcka rishögen lite provisoriskt, eller kanske inte.

Avatar Fallback

Re: Rimlig ersättning för flisobjekt?

Karl W  
#327842 Då var det dags att göra avbön. Jag täckte vältan på bilden ovan med presenning för totalt ~500 kr. Troligen täckte jag den i april-maj någon gång 2014. Inte med den allra tunnaste heller utan 120 grams tror jag. Flisaren kom nu i mars 2015 och då hade högen växt lite till:
IMG_2429 (Large).JPG


Flisaren tog även med sig denna högen:
IMG_2434 (Large).JPG


Och efter det hade han full bil och släp (=98 m3s). Jag fick pris efter torrhalt och de två extra högarna var inte täckta och halvfärska medan den stora högen var snustorr. Kubikmeterpriset blev 80 kr och med 98 kubik på bilen så blev det drygt 7800 kr ex moms totalt. Jag gissar att femhundringen för presenningen betalade sig men samtidigt är det svårt att inte fundera på om de två fuktigare partierna drog ned totalen? Vet inte hur mätningen går till vid flisdepån. Antingen hade jag tur och de mätte bara på de torra delarna, eller så hade jag otur och de mätte bara på de fuktiga delarna. Eller så blev det en mix av båda. Nästa gång ska jag försöka skicka med enbart torrt. Har nästan lika mycket ris och träddelar till som får bli till flis nästa vår. Ska även försöka göra premiär på att sälja en välta med energived (hörde talas om 180 kr/m3fub??) då också. Blir en annan tråd om det.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).