Motorsåg och handhållet

Vad ska jag göra åt sågen

26 inlägg 10483 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad ska jag göra åt sågen

Husqy346  
#251997 Då ska jag nog köpa en flaska med silcon spray o peppra i då så får jag se om det hjälper.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vad ska jag göra åt sågen

JensSkoog  
#252009 Bara inte använd för mycket, och turka bort det som är till övers. Har hänt mig at jag sprutade på för mycket och det som har fått silikonspray på sig jumprar ur handen på magiskt sätt! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vad ska jag göra åt sågen

traktorz  
#252128
Husqy346 skrev:Traktorz det som är symboliserat med nr 7 på manges bild det är det jag menar med spjällhus .
Jag tror det öppnar upp för mera luft när sågen ska gå på högvarvsregistret.

Intressant & komplext arrangemang nödvändiga på dessa friskluftsmotorer, undrar just om det dessutom behövs M-Tronic / AutoTune, för att dessa nyare sågar skall gå riktigt optimalt?

Användarvisningsbild

Re: Vad ska jag göra åt sågen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252163
Husqy346 skrev:Traktorz det som är symboliserat med nr 7 på manges bild det är det jag menar med spjällhus .
Jag tror det öppnar upp för mera luft när sågen ska gå på högvarvsregistret.


Nja, den har redan gått över till högfart egentligen när spjället öppnar.
Lågfart krets och högfart krets bestäms av förgasare och dess spjäll, hur öppet det är.
Alla detaljer finns på tillverkarens hemsida tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Vad ska jag göra åt sågen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252165
traktorz skrev:
Husqy346 skrev:Traktorz det som är symboliserat med nr 7 på manges bild det är det jag menar med spjällhus .
Jag tror det öppnar upp för mera luft när sågen ska gå på högvarvsregistret.

Intressant & komplext arrangemang nödvändiga på dessa friskluftsmotorer, undrar just om det dessutom behövs M-Tronic / AutoTune, för att dessa nyare sågar skall gå riktigt optimalt?


Det är inget nytt, första patenten på denna motortyp var på 20 talet nångång.
Tanken är fin, men jag tycker inte det är bra.

Avatar Fallback

Re: Vad ska jag göra åt sågen

Husqy346  
#252845 Idag provade jag att duschade i crc siliconspray i den krånglande delen . Sågen fungerade bra hemma på gården . Sedan kunde jag köra 5-8 fullgassvep sedan häktade spjället sig igen . Jag ska testa igen o spraya ännu mera . Hjälper inte det så blir det att byta ut delen som krånglar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad ska jag göra åt sågen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252901 Länkage och axeln är det jag sprayat, inte i huset som sådant. Se om du kan få till nån vettig bild. Det är nog nåt som inte stämmer.

Avatar Fallback

Re: Vad ska jag göra åt sågen

Husqy346  
#255796 I dag fick jag hem det nya friskluft spjället som svågern har beställt genom sitt jobb de är Husqvarna åf .
Dock står det på förpackningen att den är made in China Är det zenoah Eller komatsu motorer i sågarna från Sverige vad är det annars för motor?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad ska jag göra åt sågen

anersimyra  
#255819 I stort sett allt i dag har delar tillverkade i Kina :???:

Användarvisningsbild

Re: Vad ska jag göra åt sågen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255825
Husqy346 skrev:Är det zenoah Eller komatsu motorer i sågarna från Sverige vad är det annars för motor?

Husqvarnas motorer är det ju, men knappast svenskproducerat. Några delar görs nog här o en del monteras här men helsvenskt har det inte varit på bra länge.

Avatar Fallback

Re: Vad ska jag göra åt sågen

Husqy346  
#255875 Nu är det nya spjället monterat. Jag tror att felet på det andra är att returfjädern har blivit matt . Därav går inte spjället tillbaka .
Men det går ju fortare att montera dit ett nytt spjäll än att försöka att vrida runt fjädern ett extra varv.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).