Vedmaskiner, flishuggar

Flismaskin för ATV, vad finns på marknad

7 inlägg 12839 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Flismaskin för ATV, vad finns på marknad

Rolf Hansson  
#199482 Hej. Jag söker en "liten" flistugg som kan dras fram i skogen för hand eller av en ATV. Den skall ha egen motor och flisa röjd skog (upp mot 80mm) på plats för att skapa en "bank" av tugg som vandringsled. Nedanstående har jag hittat. Någon som känner till någon annan, eller har erfarnenheter av dessa?

http://www.elietmachines.com/private/pr ... 3;133;166;

http://www.geo-sweden.se/?id=1&visa=37

Den är inte tänkt att användas för "alla framtid" utan mer som ett hobbyprojekt.



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Flismaskin för ATV, vad finns på marknad

Blivande snickare  
#199492 Är inte såna här små maskiner väldigt långsamma?
Morfar har en å den är ju inte världens kvickaste. Man får köra på timme med den om man säger
:mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Flismaskin för ATV, vad finns på marknad

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199493 Dessa leksaker kan väl möjligtvis rekommenderas för de som röjer i sin trädgård, men knappast för de som gallrar i egen skog...
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 17 dec 2012, 22:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Flismaskin för ATV, vad finns på marknad

Bax  
#199508 Nä, du kommer bara att få stå och gråta om du ska flisa uppemot 80mm med en sån där.
Du behöver åtminstone uppåt 30hk, dvs traktordrivet.
På Geo-swedens hemsida ser du en som heter Eco16 till ungefär samma pris.
(Finns en beggad på Blocket just nu)
Sedan behöver du bara leta reda på en gammal Grålle, Ferguson35 eller liknande.

Avatar Fallback

Re: Flismaskin för ATV, vad finns på marknad

Spalla  
#252075 Har tänkt på exakt samma ide, för exakt samma behov. (Vandringsled) Det finns extremt mycket dragna maskiner med bra kapacitet i USA, om man söker på wood shipper på Youtube så finns det ganska mkr dragna maskiner där. Men antagligen priser därefter så man kan köpa flis hela livet...

Avatar Fallback

Re: Flismaskin för ATV, vad finns på marknad

Rolf Hansson  
#252116 För oss har det fungerat bra. Den är inte bra för ris. Minst 2-3 cm, annars händer det inte så mycket. Vi har gjort 100m drygt och 1m brett. Det tid om man ska ha lite tjocklek. Vi satte ryggen i framkanten på en atv-vagn på 2 meter och en extra sarg på 3 dm. Då flisade vi där vi hade rishögar (lite här och där) och körde det till stigen där det behövdes. Var skall ni göra stig?

   TS
Avatar Fallback

Re: Flismaskin för ATV, vad finns på marknad

Spalla  
#252154 Det var tänkt att släta till skoterleder så de blir trevligare att gå på runt om i skogarna nära mitt hus i Filipstads Kommun. På vissa ställen är det lite stenigt och besvärligt att frakta tyngre material såsom grus mm.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).