Motorsåg och handhållet

HVA 346XPG NE - varvtalsjustering

26 inlägg 8751 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

HVA 346XPG NE - varvtalsjustering

alias  
#252011 Hej!

Har nu kört några dagar med fabriksinställningarna på min 346:a och skulle snålställa den.

Till min besvikelse upptäckte jag att justerskruvarna för låg-och högvarv var begränsade till ca 180° justermöjlighet (vet inte om det är EPA-mög som sitter på sågen).

Vad jag sett på sprängskisserna över förgasaren är det endast plastförlängningar på justerskruvarna som begränsar detta.

1. Vad jag funderar på mest är om man ska försöka lirka loss hela plastmodulen så att man kommer in till själva ställskruvarna, eller om man bara ska klippa av stoppen?

Det är lite trångt med plats då det sitter ett fäste till primerblåsan m.m. delvis framför ställskruvarna, oavsett vilket alternativ man väljer.

2. Hur mycket bör man vinna i varvvillighet av att ev. byta ut varvtalsreglerad tändspole till en utan varvtalsreglering (förmodar att det sitter varvtalsreglerad dito där som original)?

Förgasaren är (förutom plaststoppen för justeringen av H/L skruvarna) helt ut som på den äldre 353G vi har.
3. Borde gå att beställa en sådan i värsta fall - eller har jag missat något?


MVH
Alias



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: HVA 346XPG NE - varvtalsjustering

johan eriksson  
#252028 Varför vill du strypa den på bränslet? Har tagit bort det på min J-red 2152, men det var av anledningen att den behövde mer bränsle. Vingarna på justerskruvarna går bra att skära bort med en mattkniv eller liknande. Men ställ den inte för snålt vad du än gör, alldeles för stor risk för varmgång och motorskador som följd.

Avatar Fallback

Re: HVA 346XPG NE - varvtalsjustering

alias  
#252031
johan eriksson skrev:Varför vill du strypa den på bränslet? Har tagit bort det på min J-red 2152, men det var av anledningen att den behövde mer bränsle. Vingarna på justerskruvarna går bra att skära bort med en mattkniv eller liknande. Men ställ den inte för snålt vad du än gör, alldeles för stor risk för varmgång och motorskador som följd.


Hugger mest gallring och vill ha en såg som reagerar bra på gasen då det är stor andel av tiden som åtgår till kvistning - tycker att sågen dröjer med att reagera på gasen, vilket är lite irriterande.

Visst ska man vara försiktig med att ställa varvet för högt - men jag ser risken för detta som tämligen liten så länge man följer gängserekommendationer (se sidan 29 i bruksanvisning för 346XP och 353, finns att hitta som PDF på nätet).

MVH
Alias

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 346XPG NE - varvtalsjustering

anersimyra  
#252032 Byt stift om den "svarar sent".. :ugeek: :smile:

Användarvisningsbild

Re: HVA 346XPG NE - varvtalsjustering

totte  
#252040
alias skrev:
johan eriksson skrev:Varför vill du strypa den på bränslet? Har tagit bort det på min J-red 2152, men det var av anledningen att den behövde mer bränsle. Vingarna på justerskruvarna går bra att skära bort med en mattkniv eller liknande. Men ställ den inte för snålt vad du än gör, alldeles för stor risk för varmgång och motorskador som följd.


Hugger mest gallring och vill ha en såg som reagerar bra på gasen då det är stor andel av tiden som åtgår till kvistning - tycker att sågen dröjer med att reagera på gasen, vilket är lite irriterande.

Visst ska man vara försiktig med att ställa varvet för högt - men jag ser risken för detta som tämligen liten så länge man följer gängserekommendationer (se sidan 29 i bruksanvisning för 346XP och 353, finns att hitta som PDF på nätet).

MVH
Alias


Den är troligen för snålt ställd på L-skruven om den inte reagerar, du får ingen bättre reaktion med att snålställa H-skruven, bara risk för överhettning. Öpnna L en aning så axar den bättre.

Användarvisningsbild

Re: HVA 346XPG NE - varvtalsjustering

anersimyra  
#252047 Att diska ur luftfiltret kan även göra " susen ".. :smile:

Användarvisningsbild

Re: HVA 346XPG NE - varvtalsjustering

johan eriksson  
#252051 Det är väl det första man gör om sågen går konstigt innan man börjar justera.

Användarvisningsbild

Re: HVA 346XPG NE - varvtalsjustering

anersimyra  
#252056
johan eriksson skrev:Det är väl det första man gör om sågen går konstigt innan man börjar justera.

Jag tror det är vanligare att skölja filtret i 2T bränsle.. :surp:

Användarvisningsbild

Re: HVA 346XPG NE - varvtalsjustering

johan eriksson  
#252057 Ja , någon form av rengöring ska det vara iallafall, själv använder jag tryckluft och bromsrengöring.

Avatar Fallback

Re: HVA 346XPG NE - varvtalsjustering

alias  
#252068
totte skrev:
alias skrev:
johan eriksson skrev:Varför vill du strypa den på bränslet? Har tagit bort det på min J-red 2152, men det var av anledningen att den behövde mer bränsle. Vingarna på justerskruvarna går bra att skära bort med en mattkniv eller liknande. Men ställ den inte för snålt vad du än gör, alldeles för stor risk för varmgång och motorskador som följd.


Hugger mest gallring och vill ha en såg som reagerar bra på gasen då det är stor andel av tiden som åtgår till kvistning - tycker att sågen dröjer med att reagera på gasen, vilket är lite irriterande.

Visst ska man vara försiktig med att ställa varvet för högt - men jag ser risken för detta som tämligen liten så länge man följer gängserekommendationer (se sidan 29 i bruksanvisning för 346XP och 353, finns att hitta som PDF på nätet).

MVH
Alias


Den är troligen för snålt ställd på L-skruven om den inte reagerar, du får ingen bättre reaktion med att snålställa H-skruven, bara risk för överhettning. Öpnna L en aning så axar den bättre.


Kan inte ställa den på fetare blandning än vad den redan är på L-skruven.

Jag tänkte att jag skulle finjustera förgasaren utifrån vad som varit "normalt" på våra tidigare sågar, därav min förvåning och irritation när jag märkte att det inte gick att göra som man brukar.

MVH
Alias


MVH
Alias

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 346XPG NE - varvtalsjustering

alias  
#252072
anersimyra skrev:Att diska ur luftfiltret kan även göra " susen ".. :smile:


Redan gjort. Dock har jag upplevt symptomet med segheten hela tiden, från första tanken - alltså inget som förändrats.

MVH
Alias

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 346XPG NE - varvtalsjustering

alias  
#252074
anersimyra skrev:Byt stift om den "svarar sent".. :ugeek: :smile:


Detta har jag ej testat.

Vad är det som påverkar här, motorn låter som jag tycker den ska - borde den inte gå orent om det är problem med tändstiftet?

MVH
Alias

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 346XPG NE - varvtalsjustering

anersimyra  
#252087 Nej det är inte säkert att den gör.

Användarvisningsbild

Re: HVA 346XPG NE - varvtalsjustering

anersimyra  
#252089 Du skriver att du kört några dagar med fabriksinställningar, är sågen nyinköpt trots dess ålder ?
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: HVA 346XPG NE - varvtalsjustering

alias  
#252107
anersimyra skrev:Du skriver att du kört några dagar med fabriksinställningar, är sågen nyinköpt trots dess ålder ?
Mvh Anders.


Köpt fabriksny i höstas (tror den lämnade fabriken 2011 av sifferkoden på plåten under främre handtagsbygeln), har inte haft anledning att testa den förrän nu efter det eländiga blåsandet.

MVH
Alias

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).