Motorsåg och handhållet

Vad ska jag göra åt sågen

26 inlägg 10473 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad ska jag göra åt sågen

Husqy346  
#251780 I dag när jag håll på att kapa upp stockar av en trädstam så började min motorsåg att bete sig märkligt. (Jonsered 2245) Den började varva upp av sig självt .
Så jag tänkte nu är väl soppan på väg att ta slut.
Så jag gick iväg och fyllde på. Dock bettede den sig likadant efter tankning.
När jag lyfte av kåpan för att se om luftfiltret var igensatt med skit så fick jag se att när man ger på fullgas så fastnar luftspjället för högvarv, och stannar kvar i vidöppet läge.
Är det bara att lämna in sågen på service verkstad och de byter hela spjällhuset eller vad ska göras ? sågen har ju inte ens gått 10 L så jäkligt dålig kvalitet det byggs grejor av nu förtiden



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad ska jag göra åt sågen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251782 Garantireparation!

Avatar Fallback

Re: Vad ska jag göra åt sågen

Husqy346  
#251786 Tyvär tror jag garantitiden har löpt ut jag ska kolla när jag köpte den . Sedan är det en hake till att den är köpt ifrån verktygsboden och de har inte Jonsered kvar i sitt sortiment antagligen sålde de väl för få så att det inte var värt att ha det kvar eller nått.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad ska jag göra åt sågen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251789 Är det ett privat köp?
Garanti service ska vilken Jonsereds verkstad som helst kunna göra.

Var den servad innan du fick den?

Avatar Fallback

Re: Vad ska jag göra åt sågen

Husqy346  
#251794 Det är jag som har köpt den från verktygsboden spritt ny någon gång under förra året . Den är inköpt till min enskilda firma,Inköpskvittot sitter nog i bokföringspärmen så det går nog att leta reda på .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad ska jag göra åt sågen

Peteflamingstar  
#251825 Kolla hur garantin är utställd! Köpte en ny såg privat i våras, då fick jag två års garanti. Skulle firman köpt den hade det varit ett års garanti istället.

Avatar Fallback

Re: Vad ska jag göra åt sågen

Husqy346  
#251905 16 juli förra året köptes sågen in . Ordern ställdes på firman . Enligt verktygsbodens hemsida så är det ett års garanti på allt som de säljer .
Så det blir nog att betala reservdelen själv så att jag får sågen att gå igen .
Såg att de hade ju Jonsered där igen men det hjälper ju inte mig ändå nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad ska jag göra åt sågen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251917 Är du säker på att du behöver delar?

Avatar Fallback

Re: Vad ska jag göra åt sågen

Husqy346  
#251954 Jag har beställt ett nytt spjällhus av svågern som jobbar på företag som säljer sågar. 110 :- spänn. Det andra kanske hade gått att ta isär för rengörning, men det är lätt att det försvinner delar i farsans verkstad som inte är så nogrant städad så jag byter hälldre hela delen som tar kortare tid att montera också .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad ska jag göra åt sågen

Peteflamingstar  
#251956 Det var ju inga astronomiska summor i alla fall! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vad ska jag göra åt sågen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251967 På min 455 Hade jag samma symptom vilket avhjälptes med lite smörja.

Avatar Fallback

Re: Vad ska jag göra åt sågen

jannee  
#251970 Kör du på Aspen eller vanlig 95 oktan?

Användarvisningsbild

Spjällhus ?

traktorz  
#251971
Husqy346 skrev:Jag har beställt ett nytt spjällhus ...

-Vad är ett spjällhus? Är det nåt som bara finns på nyare friskluftsmotorer? I så fall inget jag kan associera till, på de gamla reliker till sågar vi jobbar med här.

Användarvisningsbild

Re: Vad ska jag göra åt sågen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251973 De jag haft på service har även dem gått lite trögt, samma som min och hängde sig ibland. Använder en krypande Silicon sprej.
Har inte sett nåt defekt spjällhus, men haft en som saknade stag till detta spjällhus från förgasararm.

Avatar Fallback

Re: Vad ska jag göra åt sågen

Husqy346  
#251992 Traktorz det som är symboliserat med nr 7 på manges bild det är det jag menar med spjällhus .
Jag tror det öppnar upp för mera luft när sågen ska gå på högvarvsregistret.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).