Skördare

Lära sig köra skördare

29 inlägg 13798 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lära sig köra skördare

henkperz  
#251752 Tja! Fick förfrågan av en granne om jag ville köra hans skördare (Ecolog 550C):grin:

Nu till frågan. Har aldrig kört skördare förut,men är dock ganska kranvan och väldigt van med maskiner då jag har kört jordbrukare på sommrarna i 6 år. Kan man helt enkelt ta instruktionsboken och lära sig maskinen och sedan fara ut i skogen och prova? Har ni några tips? Det jag är mest fundersam över är inställning av aptering,flöden osv.

Tacksam för svar!



   TS
Avatar Fallback

Re: Lära sig köra skördare

Tosca  
#251755 Det kan nog vara bra om du får sitta bakom stolen några timmar när han visar dig först, sen skadar det väl inte att läsa instruktionsboken först heller så du får en grunduppfattning om hur allt funkar.

Avatar Fallback

Re: Lära sig köra skördare

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251853 Gör som jag, satt med instruktionsboken i knät första passet. Bara för att hålla koll på allaknappar.

Avatar Fallback

Re: Lära sig köra skördare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251976 Det absolut bästa är nog om du kan få med dig en kunnig förare i hytten som kan köra och visa sen åka med dig....

Avatar Fallback

Re: Lära sig köra skördare

kelas  
#251978
Valmet 890 skrev:Det absolut bästa är nog om du kan få med dig en kunnig förare i hytten som kan köra och visa sen åka med dig....

Precis..! Ett "Nej gör INTE sådär" kan göra att allt lärs in mycket fortare och framför allt billigare! :wink:

Avatar Fallback

Re: Lära sig köra skördare

Blivande snickare  
#251982
kelas skrev:Ett "Nej gör INTE sådär" kan göra att allt lärs in mycket fortare och framför allt billigare! :wink:

För att inlärningen ska gå fortare bör meningen fortsätta med "..gör i stället så här. "

Avatar Fallback

Re: Lära sig köra skördare

tallen100  
#251983
Blivande snickare skrev:
kelas skrev:Ett "Nej gör INTE sådär" kan göra att allt lärs in mycket fortare och framför allt billigare! :wink:

För att inlärningen ska gå fortare bör meningen fortsätta med "..gör i stället så här. "

Precis, det bästa är att åka med först å titta å lyssna, sän att få sitta själv i hytten nån stund, sän kan man gå igenom allt å komma med tips, för det är lätt att bli nervös om någon talar om hela tiden att gör si gör så. Det kan ta ett bra tag bara att lära sej maskinen men får man sitta å hålla på så lär man sej ganska snabbt att det går lättare om man gör så istället för så. Beror en del på "läraren" förstås. Har man bara intresset så brukar det mesta lösa sej.

Avatar Fallback

Re: Lära sig köra skördare

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252202 Se till att leta fram ett lämpligt "nybörjarskifte",helst en klen slutavverkning.
Kör förbi 3 kubiksgranarna första månaden tills du känner dej säker.
Använd en lämplig automatiknivå,nu känner jag inte till Dasan.

Se till att du lär dej byta svärd och kedjor på ett SÄKERT sätt,gör tex inte som jag,stående på bandet :oops:

Sen förstås Per-Eriks böcker "Arbete i avverkningslag"

Ha dom med dej i hytten och läs lite på pauserna.

Avatar Fallback

Re: Lära sig köra skördare

henkperz  
#252394 Tack för alla svar! Har ecolog ett eget datasystem?Vad heter det isåfall? :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lära sig köra skördare

tallen100  
#257308 Hur har det gått?

Avatar Fallback

Re: Lära sig köra skördare

henkperz  
#257312 Jo det har stått still ett tag då jag har varit i min egen skog och tagit vindfällor och kört ut. Men snart så :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lära sig köra skördare

Erre  
#345709 Fick ett intressant förslag om att få börja köra en Rottne H8.

Jag har inte kört skördare tidigare. Bara fruns farbrors ponsse dual men i skotare utförande.
Svärfar å jag brukar köra ut slutavverkningar och ris med den.

Ska börja åka med lite i början, sen ska jag få köra den på maskinägarens marker.
Riktigt lyxig inskolning. :wink:

Gallring lockar mig mer än slutavverkningar.

Får se hur detta går. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Lära sig köra skördare

sundelius  
#345713 Spännande Erre :-BD

Användarvisningsbild

Re: Lära sig köra skördare

Erre  
#345715 Ska bli galet kul.
Tyvärr är det ju den där berömda tiden som är emot mig.
Ska man få ngt flyt behöver man ju sitta lite frekvent så man blir varm i kläderna.
Annars är man ju nybörjare varje gång man sätter sig.

Men det ska bli väldigt intressant.

Avatar Fallback

Re: Lära sig köra skördare

Blivande snickare  
#345717 Kul, lycka till å glöm inte att ha skitkul! :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).