Skogsvagn (Huggarvagnar)

Val utav skogskärra & farmas drivning??

21 inlägg 11509 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Val utav skogskärra & farmas drivning??

aggesund  
#251701 Hej, vi har funderat lite på att byta skogskärra! Var först inne på Mowi eller Moheda men dom kostar ju en hel del och vet inte om det är värt det till våra 60ha skog? Men eftersom ja sett väldigt många här som ger Farma så posetiv kritik så föll intresset lite åt dom nu då ja först trodde det var rena skiten? Har just varit inne och kollat ett område som vi ska gallra, och kommer antagligen bli en hel del att köra ut och för att ta sig dit är det en hel del berg och endel sankmark! Därför undrar jag om någon har koll på drivningen på Farmas skogskärror? Har en BM 650 2wd traktor i skogen och anser att drivning är näst intill ett måste? Tips mottages tacksamt! Mvh



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Val utav skogskärra & farmas drivning??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251754 Hade en driven Moheda m 400x22,5 efter min 650 länge, stor skillnad med driven kärra!

Användarvisningsbild
stegmaster  
#251774 "Problemet" med just Farma er vel at du måste upp i minst 12t vagnen för at få drivning, och med en lagom kran til den vagnen, så havnar vikten på ca 3,5-4t tomvikt. :surp:
Så det blir vel til at köra med driften i nästan hela tiden med en 2wd traktor?? :???:

Avatar Fallback

Re: Val utav skogskärra & farmas drivning??

OlaE  
#251790 Det man hört/läst är att svetsfogar och stålkvalité inte är det bästa på Farma-vagnar.

Den vagnen jag kör med väger ca 4,5 ton med kran och grip och fördelen är ju att man inte behöver ha stödben.
Till 90% går det bra att köra ändå.

Nackdelen är ju såklart att vikten vid transport blir högre, även att det blir tyngre för en 2WD traktor att dra.

Nästa fördel är att hjulen är höga och breda, så man klättrar bra på stenar och stubbar.
Såklart går det tyngre om man sitter fast i leran, men vagnsdriften gör underverk.

Hellre driven vagn och 2WD traktor än 4WD traktor och odriven vagn, säger man inte så?

Avatar Fallback

Re: Val utav skogskärra & farmas drivning??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251808 Absolut Ola!

Avatar Fallback

Re: Val utav skogskärra & farmas drivning??

rikard_e  
#251813 Förlåt om jag bryter in lite här.

Är 650 en bra skogstraktor?
ska ha bort forden från skogen nu, kört av andra spindelleden på ett år nu.

Avatar Fallback
aggesund  
#251833
stegmaster skrev:"Problemet" med just Farma er vel at du måste upp i minst 12t vagnen för at få drivning, och med en lagom kran til den vagnen, så havnar vikten på ca 3,5-4t tomvikt. :surp:
Så det blir vel til at köra med driften i nästan hela tiden med en 2wd traktor?? :???:



Ja det är ju ett lite problem, hade tänkt mig 10tons kärra i sånna fall men det såg ja ju nu att det inte gick att få drift på dom?!

   TS
Avatar Fallback

Val utav skogskärra & farmas drivning??

aggesund  
#251834
OlaE skrev:Det man hört/läst är att svetsfogar och stålkvalité inte är det bästa på Farma-vagnar.

Den vagnen jag kör med väger ca 4,5 ton med kran och grip och fördelen är ju att man inte behöver ha stödben.
Till 90% går det bra att köra ändå.

Nackdelen är ju såklart att vikten vid transport blir högre, även att det blir tyngre för en 2WD traktor att dra.

Nästa fördel är att hjulen är höga och breda, så man klättrar bra på stenar och stubbar.
Såklart går det tyngre om man sitter fast i leran, men vagnsdriften gör underverk.

Hellre driven vagn och 2WD traktor än 4WD traktor och odriven vagn, säger man inte så?



ah precis, men såg någon film på youtube om farma kärror och dom stora ser ju såklart stora och rejäla ut men när han bromsa traktorn och på nått vis körde med driften på kärran så ville drivhjulet till boggie hjulen ibland ''slira/kuga över'' så det ena hjulet kanske stog stil och det andra hackade lite..? verkar ju sådär, eller är det så på alla?

   TS
Avatar Fallback

Val utav skogskärra & farmas drivning??

aggesund  
#251835
rikard_e skrev:Förlåt om jag bryter in lite här.

Är 650 en bra skogstraktor?
ska ha bort forden från skogen nu, kört av andra spindelleden på ett år nu.



kan tyvärr inte ge dig nått bra tips angående detta! farfar har skött detta förut och jag har inte vart med i bilden, men nu har det ändrat sig lite men ja har inte hört nått illa om det i alla fall :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Val utav skogskärra & farmas drivning??

OlaE  
#251844
aggesund skrev:ah precis, men såg någon film på youtube om farma kärror och dom stora ser ju såklart stora och rejäla ut men när han bromsa traktorn och på nått vis körde med driften på kärran så ville drivhjulet till boggie hjulen ibland ''slira/kuga över'' så det ena hjulet kanske stog stil och det andra hackade lite..? verkar ju sådär, eller är det så på alla?


Den hydrauliska driften är oberoende av traktorhjulen och när traktorn bromsade så kuggade rullen över.
Det är likadant på alla vagnar med rulldrift.

Fördelen är att även om traktorn skulle ta tvärstopp så skadar det inte vagnsdriften.

Nackdelen är när mönstret på vagnens hjul börjar bli dåligt, då måste man byta däck annars fungerar inte driften.

Och på t.ex. en vagn med 600x22,5" hjul kan det röra sig om en kostnad på uppemot 40 000kr för fyra hjul.

Avatar Fallback

Re: Val utav skogskärra & farmas drivning??

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251851 Man kanju skifta om däcken en gång innan byte. Om nu rullarna sitter vid sidan om dvs men det gör dom väl oftast?

Avatar Fallback

Re: Val utav skogskärra & farmas drivning??

OlaE  
#251856 Hur menar du?

Robsondriften lägger drivningen precis på mönstret - mitt på däckets slitbana.
6885_boggie_drivande_nokka1_1.jpg

Avatar Fallback

Re: Val utav skogskärra & farmas drivning??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251877 Jo Rickard 650 är en bra o stabil skogstraktor , hade en mellan -88 till -00

Avatar Fallback

Re: Val utav skogskärra & farmas drivning??

aggesund  
#251878
OlaE skrev:
aggesund skrev:ah precis, men såg någon film på youtube om farma kärror och dom stora ser ju såklart stora och rejäla ut men när han bromsa traktorn och på nått vis körde med driften på kärran så ville drivhjulet till boggie hjulen ibland ''slira/kuga över'' så det ena hjulet kanske stog stil och det andra hackade lite..? verkar ju sådär, eller är det så på alla?


Den hydrauliska driften är oberoende av traktorhjulen och när traktorn bromsade så kuggade rullen över.
Det är likadant på alla vagnar med rulldrift.

Fördelen är att även om traktorn skulle ta tvärstopp så skadar det inte vagnsdriften.

Nackdelen är när mönstret på vagnens hjul börjar bli dåligt, då måste man byta däck annars fungerar inte driften.

Och på t.ex. en vagn med 600x22,5" hjul kan det röra sig om en kostnad på uppemot 40 000kr för fyra hjul.


Jaha okej! Är dåligt insatt i detta så tackar hjärtligt för alla svar :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Val utav skogskärra & farmas drivning??

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251916
OlaE skrev:Hur menar du?

Robsondriften lägger drivningen precis på mönstret - mitt på däckets slitbana.
6885_boggie_drivande_nokka1_1.jpg

Har sett nån, vet inte vilken modell, som driver mer mot insida däcket. Rullen går inte ner helt mellan däcken, typ.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).