Vedmaskiner, flishuggar

Bonnet 8 ton vedklyv

18 inlägg 16703 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bonnet 8 ton vedklyv

totte  
#24792 Hej!

Har kollat på Bonnet 8 tons vedklyv:

http://www.bonnet.se/webshop/index.asp?c1Temp=2&c2=89

Info är sparsam på hemsidan och jag har inte hittat nåt mer nån annan stans. På ytan är den snarlik Faxe, som jag förstått är något av "rikslikare" i den här storleksklassen. Bonnet är flera tusen billigare och fyrklyvkniv ingår i priset. Frågan är: Är den här att lita på, eller är kvaliten dålig. Någon som har erfarenhet av den här apparaten?



   TS
Trejon
Avatar Fallback
Nolltax AB  
#24794 Det finns, jag har sökt men hittar inte sidan givetvis, ett aggregat som man monterar på en grävararm.
Den bör du titta på innan du köper en vanlig klyv.
Jag har en enmetersklyv, dock ej traktorgrävare..
Hinner jag köpa grävare innan du köpt klyv så får du den billigt....

Avatar Fallback

Igland vedprocessor

dieseltomten  
#24801 Kan det vara den här vedprocessorn du letar efter?

http://www.igland-as.com/

Isländsktillverkade som man sätter i grävarmen
/T

Användarvisningsbild
totte  
#24815 Nej, inga grävarmsmonterade grejor, det är den elhydrauliska 8-tons-klyven från Bonnet som jag vill veta nåt om. Jag har inte nån traktor eller grävare och inte för avsikt att skaffa nån. Jag skall köpa en klyv för mina 20 m3 årlig ved. Faxe 500 är ett huvudalternativ, men eftersom Bonnet ser mycket lik ut men är billigare så vill jag alltså veta om den håller måttet.

   TS
Avatar Fallback
Nolltax AB  
#25047 Jag har en Faxe enmetersklyv.
Den tuggar i sig allt jag öht orkar lyfta upp.... Å mer därtill...
Bonnet har jag tyvärr ingen erfarenhet av...

Avatar Fallback
Palleman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25171 Bonnet är en Kina tillverkad klyv som verkar ha plankat faxes 500 modell rakt av. Kikade på den på Elmia i höstas och fick inget bra intryck. Skral känsla i detaljerna samt svetssömmar och lackering av usel kvalite. Faxes klyvarna får ju genomgående bra recensioner och är bara marginellt dyrare.

Användarvisningsbild
totte  
#25186 Tack, det var ungefär vad jag misstänkte, en Kina-kopia av Faxe. Det var därför jag frågade här. Nå jag tackar de som bidragit, jag har just inhandlat en Faxe till specialpris bara några hundringar mer än den där dåligt svetsade manicken.

För övrigt jättekul att det finns ett sånt här bra forum om skog och ved, har kollat igenom en hel del, både intressant och matnyttigt. Sysslar med datorer och sånt på dagarna, man behöver nåt mer handfast på fritiden, som t ex ved. Dessutom har jag en vid det här laget rätt gammal skogsutbildning.

Tack till forumet och dess deltagare!

   TS
Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25193
totte skrev:Tack, det var ungefär vad jag misstänkte, en Kina-kopia av Faxe. Det var därför jag frågade här. Nå jag tackar de som bidragit, jag har just inhandlat en Faxe till specialpris bara några hundringar mer än den där dåligt svetsade manicken.

För övrigt jättekul att det finns ett sånt här bra forum om skog och ved, har kollat igenom en hel del, både intressant och matnyttigt. Sysslar med datorer och sånt på dagarna, man behöver nåt mer handfast på fritiden, som t ex ved. Dessutom har jag en vid det här laget rätt gammal skogsutbildning.

Tack till forumet och dess deltagare!

jag pysslar med datorer på dagarna med, och håller fullständigt med att de är rolig att dona med veden på fritiden! :D

Användarvisningsbild
maccall  
#25214 Ha! Jag med!

Det är väl kanske något med att få vara utomhus, bli lite smutsig och slippa allt jävla folk...

Användarvisningsbild
totte  
#25316 Visst är det skönt att få vara ute, jag jobbade mycket ute förr, i skogen, i trädgård och på bygge.

Så är det det här med att syssla med saker där man ser vad dom gör. Sitter hela dagen framför en dator och det enda man ser är en massa saker som flimrar runt på skärmen. Vad den egentligen gör går aldrig att se bara att härleda. Lite hederlig mekanik är väldigt välgörande som kontrast.

OK, nog nu, det här har väl slutat att handla om ämnet som visst var nån kinesisk vedklyv som jag inte köpte. :D

   TS
Avatar Fallback
Gusan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25325 Hejsan!

Jag är på jakt efter en Faxe, får man fråga vart du fick tag i den du köpte för det specialpriset, låter riktigt intressant.
Det verkar vara många ”helgvedklyvare ” här, sitter också framför datorn på måndag-fredag arbetstid, lördag och söndags arbetstid är det skitiga arbetskläder som gäller. :lol:

Sorry för "off topic" meddelandet. :roll:

/Göran

Användarvisningsbild
totte  
#25363 Jula hade helgkampanj, 15% på alla vedmaskiner. Tyvärr bara gångna helgen. Men dom har bra pris på Faxe även normalt.

   TS
Avatar Fallback
Nolltax AB  
#25953 Fick häromdagen berättat för mig att en bekants bekant lyckats haverera en klyv.
Svetsfogen till klyveggen sprack, märke okänt.

Användarvisningsbild
totte  
#26029 Ja, jag har inte hunnit provköra min Faxe 500 än, fick hem den i tisdags kväll. Allting ser gediget ut, riktigt bra, svetsfogarna är välfyllda och jämna, precis som man vill att det skall se ut. Så första intrycket är helt klart att det var rätt köp. Återstår nu att provköra och lite senare i vår skall den få tugga sig igenom ett hyggligt vedlass som ligger här ute och väntar.

   TS
Användarvisningsbild
totte  
#26282 Nu är Faxen provkörd. Det första undret som inträffade var att den gick åt rätt håll vid första start, utan att vrida fasväxlaren. Eftersom sannolikheten att den ska gå åt rätt håll är 50% så säger lagen om alltings dj-het att de reellla chansen för det är ca 7%.

Nå jag har bara testat lite grann för att se att allt funkar. Jag har gjort ett eget avläggningsbord av en gammal gräsklipparkåpa (Om någon känner igen Husqvarna orange så stämmer det).

Jag har också satt på en förlängning på autostoppet vid återgång, klyven tar 50 cm, min ved för kamin och spis skall vara ca 30. För tillfället sitter där ett plaströr, få se om det håller, annars blir det ett stålrör sen.

Fyrklyvkniven sitter ju i bakkant på huvudkniven, det gör att lite tjuriga bitar inte vill dela sig riktigt bra, dom tenderar att hänga ihop i bakändan. Annars verkar allt funka riktigt bra, och intrycket av svetsar, detaljarbete mm är 100% OK. Framför allt uppskattar jag den snabba återgången, med stoppet fixat för 35 cm så tar det knappt en sekund.

Klyvkrafter har jag inte kunnat testa, det finns inte några riktigt stora och tjuriga bitar i det här vedlasset och här i Västerbotten finns det inte alm och sånt som lär vara den verkliga utmaningen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).