Gallring

Gallringskostnad/m3 alltför hög?

115 inlägg 68343 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

rokon  
#251423 Finn1 skriver i första inlägget att första gallringen var klen granskog, sen i andra inlägget en bonitet så man häpnarG32! " 7 ha Ålder 35 år, G 1, G 32, Med diam cm: 17" och hela 7 ha dvs den större delen skall sen endast ge Klent gran60 m3 kvantitet 0.4 m3 fub
Och vad menar de där med kvantitet 0,4m3
En 35 årigt granbestånd på G32 borde väl på 7 ha ge mer än 60 kubik i gallringen?

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

bodaedet  
#251425 Du borde kunna få fram medelstam på avverkningen från köparen. Även medelskotnings avstånd. Det är dessa parametrar som bestämmer priset på avv. Om det inte gått på timme. Hm, räknade lite efter att jag skrev.
Om vi utgår från att medelskotnings avstånd är 200 m( 100m är nästan omöjligt att uppnå det måste bli lite större högar för att åkaren ska bli nöjd) Då blir avverknings kostnaden 179:- /fub som skulle ge en medelstam på 0,055 enligt min lista. Troligtvis är avv. kostnaden i dina trakter lite lägre, pga bättre terräng. Så det verkar lite dyrt i min bok.
/Pär
Senast redigerad av bodaedet lör 21 dec 2013, 01:02, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Finn1  
#251427 Jag har varit i kontakt med min skogsinspektor och han har lovat att skicka all information på avverkningskostnaderna. Jag hoppas där finns med medelstam på avverkningen och även medelskotningsavstånd. Tyvärr har han åkt på semester och kommer tillbaka först i januari.
Tack för alla värddefulla synpunkter

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

alias  
#251543 Något som kan vara värt att beakta när det gäller skogsbruksplaner är att man brukar ange den grundytevägda medeldiametern och inte den aritmetiska dito.

I en normal gallring tar man företrädesvis bort mindre (läs klenare) träd då det ofta blir drag mot någon form av låggallring.

Den angivna diametern bör snarare vara av den dimension som majoriteten av de kvarvarande stammarna efter gallring håller i medeldiameter.

Ju större diameterspridning det är i ett bestånd, ju större kommer skillnaden mellan aritmetisk och grundytevägd diameter att bli.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

nisse8  
#251571 Låter som något dyr gallring. Väntar med iver att höra medelstam.

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Finn1  
#251573 Lägger ut det så fort jag får siffrorna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251577 Lite före och efter bilder hade suttit som en smäck.

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Finn1  
#251578 Har tyvärr inga bilder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

JD 2006  
#251582 Alltså jag tycker siffrorna verkar konstiga?

Ett virkesuttag på bara 45m3fub/ha i en G32?

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Finn1  
#251661 Jag är tacksam för alla synpunkter jag kan få om gallringen!
JD har ifrågasatt ett virkesuttag på bara 45 m 3 fub/ha i en G 32
Eftersom jag har att göra med proffs , gör jag nu en sammanfattning:

Uppföljning virkesleverans: 409 m3 fub fördelade på följande: Grantimmer 46 m3 fub,
Barrmassa 236 m3 fub, björkmassa 59 3m fub , Klent gran 60 m3 fub, Brännved 8 m3 fub.
9 ha har gallrats enligt kontrakt.

Hänvisar nu till skogsbruksplan maj 2013:
En avdelning för att vara exakt; 7,6 ha Ålder 35 år, G 1, G 32, Med diam cm: 17. Virkesförråd: 230 m3 sk/ha. Nyligen förröjt. Uttag inkl tillväxt: 30 %, m3 skog 511

En avdelning 2,4 ha men bara norra delen har gallrats mycket skonsamt ca 1,4 ha???:Ålder 45 år, G 1, G 34, Med diam cm: 25 Virkesförråd: 320 km sk/ha Sista gallring.

Brutto: 141 421:-Netto: 42000:- Avverkningskostnad: 99421 kr inkl skördare och skotning,
medelskotningsavstånd ca 200 m. Total gallringskostnad blir 243 kr/m3, 70, 3 %

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

kelas  
#251692 Får det inte att gå ihop riktigt prismässigt annat än om man har gått på timtid.
Men som sagts innan medelstam är av största intresse för att se ett tänkt pris.

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Finn1  
#251716 Kan gallringskostnaden bli högre om man gått på timtid?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

jannee  
#251718 Timkostnad för en gallringsskördare ungefär 1000kr/tim, skotare ca 600kr/tim + transport till uppdraget. Antingen en fast summa/uppdrag eller den faktiska kostnaden.
Dessa kostnader är vad jag hade för 2 år sedan.

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251719 Nä varför skulle det bi dyrare om man kör på timtid? I så fall måste ju objektet radikalt skilja från normal gallring, eller en chaufför som drar benen efter sig.

Jag tycker det låter mycket dyrt, men för att få en rättvis bild underlättar ju uppgift om medelstam. Bör ju inte vara så låg med tanke på hur beståndet borde se ut efter uppgifter från planen.

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

jannee  
#251725 Har ett mätbesked från en 1:a gallring. Ålder 30 år en G32.
Väl slutet bestånd med endast gran
Intäkter, sågtimmer/sågkubb/massaved 28 857kr
Kostnader, Huggning o körning 11.575
Netto, 17282 + moms
Terrängen är typisk småländsk = man kan med möda ta sig fram med en jordbrukstraktor, för övrigt låg skiftet intill skogsbilväg.
Som avslutning vill jag dock tillägga att beståndet blev i mitt tycke väl hårt gallrat, framtiden får utvisa om jag har rätt eller fel, nu lever jag väl dock inte så länge.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).