Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köpa Alstor

114 inlägg 52416 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
ptorparn  
#15150 Bränsleförbrukningen på skogis är också ca 2 liter / tim 20 hk onan motor . Om ni tittar under miniskotare så har jag en bild på en gammal skogis som jag knappt lyckades förbruka 2liter / tim helt otroligt tycker jag . Hel nöjd med maskinen förutom i sten o hala berg .

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#15155
Sverker skrev:jag har prislistan från 06-01-26 framför mig. Band med hjul till hela maskinen kostar då 30 000


Då kommer jag ihåg fel, eller så har de dragit ner på priset?.

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15559
ptorparn skrev:Bränsleförbrukningen på skogis är också ca 2 liter / tim 20 hk onan motor . Om ni tittar under miniskotare så har jag en bild på en gammal skogis som jag knappt lyckades förbruka 2liter / tim helt otroligt tycker jag . Hel nöjd med maskinen förutom i sten o hala berg .


En Skogis skulle jag kunna tänkt mig om jag hade mycket sura marker men mestadels har jag behov av en maskin som tar sig fram bra i lite mer kuperad terräng men vad ligger priset på en skogis då?

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15754 Har någon med en Alsotr til hands en tumstock och kan gå ut att mäta hur hög den är över mark vid störtbågen?

Går bågen att skruva av?

(Undrar om man får in den i ett garage)

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#16405
Mangan skrev:Har någon med en Alsotr til hands en tumstock och kan gå ut att mäta hur hög den är över mark vid störtbågen?
Går bågen att skruva av?
(Undrar om man får in den i ett garage)


Kan man skönja en investering? :wink: :roll:

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25102 Nu finns det en beg. Alstor till salu på blocket för 195'.
http://www.blocket.se/li?ca=4_s&q=alsto ... &aws=&awe=

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#25137
Skogsante skrev:Nu finns det en beg. Alstor till salu på blocket för 195'.
http://www.blocket.se/li?ca=4_s&q=alsto ... &aws=&awe=


Alltid roligt med maskintips!

Dock ser det ut som att den har "brunnit" under huven. :?:

Man kan ju även, "i sitt stilla sinne", fundera vem som lämnar en sån dyr maskin ute i väder/vind + den ev stöldrisken?, för det verkar ju inte saknas förvaringslokaliteter. :roll:

Avatar Fallback
Andreas_93  
#25142 Alstor är en riktigt fin maskin och köra (kört i jobbet)
nu finns den även med två spak :D
skulle gärna köpt en men har ej pengarna :(

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25154
Skogshuggarn skrev:
Skogsante skrev:Nu finns det en beg. Alstor till salu på blocket för 195'.
http://www.blocket.se/li?ca=4_s&q=alsto ... &aws=&awe=


Alltid roligt med maskintips!

Dock ser det ut som att den har "brunnit" under huven. :?:


Är det inte bara svart av avgaser? Den har ju en gräsklipparmotor med avgasutsläpp någonstans under huven.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#25156
th skrev:
Skogshuggarn skrev:
Skogsante skrev:Nu finns det en beg. Alstor till salu på blocket för 195'.
http://www.blocket.se/li?ca=4_s&q=alsto ... &aws=&awe=


Alltid roligt med maskintips!

Dock ser det ut som att den har "brunnit" under huven. :?:


Är det inte bara svart av avgaser? Den har ju en gräsklipparmotor med avgasutsläpp någonstans under huven.


Kan vara ett tänkbart alt!

Har inte den blekaste var avgaset går ut på Alstor?, men i fronten???,,,,,,,
Då är det ju tom bättre "Snitz" på en gräsklippartraktor för 20

Avatar Fallback
kriff  
#25772 jag har kört alstor den är ju stark. jag körde efter pappas ponsse i vindfälle körningen under är den årkar ju till och med dom största timmer bitarna :D jag skulle välja en alstor med två spakar. jag skulle inte välja en skogis. dom säger ju att den går bra i sur marker men det gör den ej av vad dom som har sådana maskiner

alstor e en bra maskin 8) :lol:

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25775 Man får set upp om man kör i lutningar bara... grannen har en sådan och vagnen har han vält nga ggr och varit nära att välta traktorn me

Avatar Fallback
ptorparn  
#25820 Jag tycker att Skogis är helt suverän i blöt mark ! Men jag har aldrig provat alstor .

Avatar Fallback
Michael  
#26117 Jag har endast sett och provat Alstor på mässor, men speciellt tre saker gör att jag aldrig seriöst skulle överväga den.

1. Mekanisk låda. Hur fort kommer inte den att ta slut? Och vem vill slåss med en sådan i skogen? Det skulle naturligtvis vara hydrostatdrivning på den istället.

2. En sketen (och därtill bensindriven) Briggs & Stratton "gräsklipparmotor". En liten Kubotadiesel på runt 20hk och ordentligt vrid vore flerfaldigt bättre.

3. Priset. Trots dessa budgetlösningar som mekanisk låda och B&S-motor kostar den ÄNDÅ uppåt 300K. Om den hade haft hydrostat och en riktig dieselmotor så hade jag kanske kunnat förstå det priset, men jag skulle aldrig betala det för den rådande utrustningsnivån.

Avatar Fallback
kriff  
#26124 men om inte jag har helt fel
så finns den med diselmotor nu :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).