Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Dra miniskotare med bil.

60 inlägg 31850 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dra miniskotare med bil.

Husqy346  
#251298 Att de går att köra efter traktor förklaras ju enkelt att den är långsamtgående dvs typ 40 km/h för en som inte är programmerad för högre farter .
Bilen kan du ju köra hur fort som hällst med ju.

Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

anersimyra  
#251308
Husqy346 skrev:Att de går att köra efter traktor förklaras ju enkelt att den är långsamtgående dvs typ 40 km/h för en som inte är programmerad för högre farter .
Bilen kan du ju köra hur fort som hällst med ju.
Kanske har det med hastigheten att göra. Men både Kranman och Vimek säljer dollyvagnar till småskotarna, avsedda att koppla till bil. Med en stor bil och en Bison bakpå kan det ju gå undan värre om man har lust.. :smile: Men nu är frågan hur man ska kunna slingra sig ur detta. Jag ska i vart fall börja med att kolla om en oreggad båtvagn får lastas med annat än båt vid färd på allmän väg. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

anersimyra  
#251312 Jaha, hur man än vänder sig är röven bak. Info var lätt att hitta angående vilka laster ett oreggat båtsläp får lastas med, inget annat än båt står klart och tydligt :???: Alla efterfordon avsedda för gods är förbjudet att dra efter bilen, punkt slut... :surp: :shock: :shock:

Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

anersimyra  
#251313 Någon som har en Epa till salu ?? :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Dra miniskotare med bil.

Blivande snickare  
#251317
anersimyra skrev:Jaha, hur man än vänder sig är röven bak. Info var lätt att hitta angående vilka laster ett oreggat båtsläp får lastas med, inget annat än båt står klart och tydligt :???: Alla efterfordon avsedda för gods är förbjudet att dra efter bilen, punkt slut... :surp: :shock: :shock:

Var läste du det?
garv.se? :wink: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dra miniskotare med bil.

Tosca  
#251321
anersimyra skrev:Någon som har en Epa till salu ?? :lol: :lol:

Äre nå fel med en traktor då?
Eller vill du ha en snabb epa?

Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

anersimyra  
#251323
Blivande snickare skrev:
anersimyra skrev:Jaha, hur man än vänder sig är röven bak. Info var lätt att hitta angående vilka laster ett oreggat båtsläp får lastas med, inget annat än båt står klart och tydligt :???: Alla efterfordon avsedda för gods är förbjudet att dra efter bilen, punkt slut... :surp: :shock: :shock:

Var läste du det?
garv.se? :wink: :mrgreen:
Det stod att läsa på Transportstyrelsens sida. Jag ska förtydliga med att alla OREGISTRERADE efterfordon avsedda för gods är förbjudna att dra efter bil.. :cry:

Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

anersimyra  
#251327 Problemet ser ut att ha en lösning... :smile: monterar jag väggar och tak på vagnen där jag transporterar hjulingen, då kan jag kalla den manskapsbod eller husvagn.I princip borde en pressening duga. Några gluggar med gardiner förstärker intrycket av husvagn/ manskapsbod.. :smile: Sug på den du länsman.. :lol:

Avatar Fallback

Re: Dra miniskotare med bil.

jannee  
#251329 Nu är du "lite" fel ute anersimyra. Bättre är att köpa en begagnad manskapsbod, bara fixa till bakänden så att den blir som på en grisbil = kunna fälla den bakåt/nedåt = 2 flugor i en smäll. Du kör miniskotaren dit du ska ha den sen har du en manskapsbod att rasta i.

Avatar Fallback

Re: Dra miniskotare med bil.

Blivande snickare  
#251334
anersimyra skrev:
Blivande snickare skrev:
anersimyra skrev:Jaha, hur man än vänder sig är röven bak. Info var lätt att hitta angående vilka laster ett oreggat båtsläp får lastas med, inget annat än båt står klart och tydligt :???: Alla efterfordon avsedda för gods är förbjudet att dra efter bilen, punkt slut... :surp: :shock: :shock:

Var läste du det?
garv.se? :wink: :mrgreen:
Det stod att läsa på Transportstyrelsens sida. Jag ska förtydliga med att alla OREGISTRERADE efterfordon avsedda för gods är förbjudna att dra efter bil.. :cry:

Intressant, har aldrig hört det förut. Ursäkta min spydighet i tidigare kommentar, trodde bara inte det var sant :oops:

Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

totte  
#251337 När det gäller myndighetspåbud kan man utgå från att ju löjligare det verkar, ju säkrare är det att det är sant.

Avatar Fallback

Re: Dra miniskotare med bil.

axwell  
#251338 Billigaste lagliga lösningen bör bli att steloperera fjädringen på ett husvagnsunderrede.
Ofta så breda att ATV:n kan stå på tvären om inte längden på 5-7 meter skulle räcka.

Det kan inte ta alltför lång tid att fixa tex den här.

http://www.blocket.se/uppsala/Battraile ... m?ca=4&w=3

Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

anersimyra  
#251344
axwell skrev:Billigaste lagliga lösningen bör bli att steloperera fjädringen på ett husvagnsunderrede.
Ofta så breda att ATV:n kan stå på tvären om inte längden på 5-7 meter skulle räcka.

Det kan inte ta alltför lång tid att fixa tex den här.

http://www.blocket.se/uppsala/Battraile ... m?ca=4&w=3

Det är ju samma princip som jag redan har. Den blir då avsedd att transportera gods som inte är båt, olagligt efter bil alltså. :sad:

Avatar Fallback

Re: Dra miniskotare med bil.

Tosca  
#251351
jannee skrev:Nu är du "lite" fel ute anersimyra. Bättre är att köpa en begagnad manskapsbod, bara fixa till bakänden så att den blir som på en grisbil = kunna fälla den bakåt/nedåt = 2 flugor i en smäll. Du kör miniskotaren dit du ska ha den sen har du en manskapsbod att rasta i.

Jag tycker det känns som om jannee kan ha en poäng, dessutom får du ju ett varmgarage till hjulingen...

Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

anersimyra  
#251353
Tosca skrev:
jannee skrev:Nu är du "lite" fel ute anersimyra. Bättre är att köpa en begagnad manskapsbod, bara fixa till bakänden så att den blir som på en grisbil = kunna fälla den bakåt/nedåt = 2 flugor i en smäll. Du kör miniskotaren dit du ska ha den sen har du en manskapsbod att rasta i.

Jag tycker det känns som om jannee kan ha en poäng, dessutom får du ju ett varmgarage till hjulingen...
Tyvärr bor jag än så länge i lägenhet, därför min udda lösning då jag får in hjuling och vagnar i garaget. Vad det blir i framtiden visar sig, dock ser det ut att finnas avsättning för en mindre skotare i framtiden då mina kommande arbeten inte innebär direkta krav på lönsamhet. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).