Avverkning (slutavverkning)

Säkerhet vid stormhuggning?

28 inlägg 15517 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Säkerhet vid stormhuggning?

JD 2006  
#251229 Hur är det tänkt att man skall kunna följa alla föreskrifter som rör säkerhet när det gäller att kapa lös stormfälld skog till en maskin?

Någon som har stenkoll på detta finns säkert här?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Säkerhet vid stormhuggning?

anersimyra  
#251232 Du får ju själv bedöma vad som är säkert att kapa. Det du tycker verkar osäkert lämnar du till maskinen. Har du ett anställningsförhållanden och arbetsgivaren försöker pressa dig till farliga arbeten, be han då att visa dig rent praktiskt, är han ovillig till detta, be han då att starta sågen,köra svärdet så långt upp i röven så du kommer åt att fila kedjan genom truten på han.. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid stormhuggning?

Mojjen88  
#251237 Vid gammelgranarna som jag kollade på i dag konstaterade jag i alla fall att det är bättre att invänta maskiner än att riskera att minsta feltänk blir det sista man gör 8)

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet vid stormhuggning?

JensSkoog  
#251238 Det går bara inte! 😡 Men det som gäller är ju att du vet vad du gör och aller mest att du vet vad du inte ska göra. Akkordarbete är omöjligt, och om non jagar på, så använd dig av metoden til anersimyra :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid stormhuggning?

Mojjen88  
#251239 Ja men känner du minsta osäkerhet så ge fan i att kapa,bättre att det ligger kvar än att du gör det.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid stormhuggning?

rikard_e  
#251241 Du ska jobba säkert, säkerhet är alltid nr1 , du bedömmer alltid själv vad du är kapabel till.



Användarvisningsbild

Re: Säkerhet vid stormhuggning?

herjman  
#251242 En bra början är väll att ta motorsågskörkort nivå c om du redan har a&b.
Sen är man väll mogen att ut och öva när man fått lära sig lite tips

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet vid stormhuggning?

anersimyra  
#251250
JD 2006 skrev:Hur är det tänkt att man skall kunna följa alla föreskrifter som rör säkerhet när det gäller att kapa lös stormfälld skog till en maskin?

Någon som har stenkoll på detta finns säkert här?
En av föreskrifterna är att just använda sig av maskin för upparbetning av stormfällen. Stå på dig : STENHÅRT, om du känner den : MINSTA, osäkerhet. Har du inte mångårig erfarenhet eller utbildning för jobbet, ge dig då inte på något som kan bli det sista du gör, när det "smäller" så går det fort.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid stormhuggning?

tallen100  
#251290 Ja det där är farliga grejer, ta god tid på dej tänk efter två gånger, är du tveksam så låt bli.
Ett enda fel kan sluta i katastrof å livet är viktigare än några träd.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid stormhuggning?

jannee  
#251301 Tyvärr är det olustiga eller otrevliga att man lär sig INTE av andras misstag, endast av sina egna.
Är du tveksam = positivt, då tänker du i alla fall efter innan.
Tyvärr läser man inte sällan av trädet och är säker på att man gör HELT rätt, ändå går det åt he**te.
Fördel men lite jobbigare är att reda upp vindfällena när det är riktigt fruset, de har då inte den benägenheten att förflytta sig speciellt mycket åt något håll, dessutom står oftast stubben kvar i samma läge.
Spark sidled är en sak men sidled bakåtspark är 7 resor jävligare, detta visades inget exempel på i you tuben.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid stormhuggning?

Amatörhuggare 62  
#251330 Så här gick det för mig i Gudrun, Var en bröt som farit ner bland några björkar. Såg inte spänningen ute under granriset. Det bara small till när kapet var klart. Har fortfarande känningar ibland.
m_DSC01188.jpg
m_DSC01189.jpg
m_DSC01190.jpg

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid stormhuggning?

Blivande snickare  
#251335 Fy f*n! :surp: x_x

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid stormhuggning?

JD 2006  
#251608
herjman skrev:En bra början är väll att ta motorsågskörkort nivå c om du redan har a&b.
Sen är man väll mogen att ut och öva när man fått lära sig lite tips


Ja det är lite därför jag tänkte starta en tråd kring detta, gick nyligen C-utbildningen och blev lite fundersam kring detta med säkerhetsavstånd till en skogsmaskin. Har kört maskin själv i ca:6år så jag vet iaf vad som är fram och bak på en sådan...tror jag :lol:

Ställde därför en fråga till de två kursledarna på plats vad det är för säkerhetsavstånd till en skördare...Fick ett svar....."Ja det är nog dubbla trädlängden, men om skogen ligger ner så är det väl inga speciella avstånd".

??Mig veterligen så är iaf på en John Deere 1270E säkerhetsavståndet 90meter!!
Oavssett om det står eller ligger skog. Förklarade detta för kursledarna kring kedjeskott, slangbrott m.m. De blev lite ställda milt uttryckt.

Så nu ställer jag väl den frågan här...Vad är säkerhetsavståndet mellan skogsmaskin och människa i stormfälld skog?
Om det är mindre än 90 meter kan ni vara snälla att hänvisa till den paragrafen eller liknande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid stormhuggning?

kallen  
#251623 Står 90 meter och kedjeskottskydd i AV instruktioner.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid stormhuggning?

Tosca  
#251626 Så då får förkaparna börja med skottsäker skyddsutrustning också!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).