Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

överleva på en skotare ?????

65 inlägg 38606 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247382 En skotare för 350 -400 kan gå som ett urverk i flera år. Den kan också totalrasera och ordna till en verkstadsfaktura på 100' + två veckors stillestånd. Det visste man inte förrän efteråt.

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: överleva på en skotare ?????

Anders Hansson  
#247950 Jag är entreprenör och lever på enbart en skotare (har kört i ca 10 år nu). Mitt spontan tips är dock att köpa en något nyare maskin som är lite mer pålitlig. De flesta i 350-400 000 kr klassen får man problem med, visst man kan ha tur men troligtvis får man skruva en hel del.

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

tallen100  
#247987 Är väll ganska tufft nu att få körning, många som står still...

Användarvisningsbild

Re: överleva på en skotare ?????

Lindqvist  
#251174 Jag hör egentligen inte till denna kategori "så sjut inte efter mig" men har tänkt på det i allafall från en lite annan synvinkel. Skogen min som inte är så stora arealer att leva på men att också kunna köra åt andra. Och det då med en lite nyare skotare och där är det kanske ofta att köra efter motorsågshugget och troligen ganska långsamt och värre inga vägar och sådant när huggaren inte kan beräkna var man kan köra. Som nu tex stormskador som ofta blir mycket mera arbete än vad man tänkt sig men nog också att köra efter skördare. Det är kanske ett sätt att vara lite mångsidig i början för att få in foten i branshen med lite mindre risker men också en annan sak som är besvärlig när man inte kan köra hem virket utefter väg som då igen fordrar en annan traktor och lastare. Men när jag kört ut stormskador åt skogsägare så har jag kunnat bestämma taxan själv pga det är liksom en helt annan situation då även skogsägaren förstår det för man slipper oftast inte efter det med jordbrukstraktor. En stor sak är också med privata att få betalt över huvudtaget.

Användarvisningsbild

Re: överleva på en skotare ?????

machonisti  
#251211
Lindqvist skrev: En stor sak är också med privata att få betalt över huvudtaget.

Händer ofta att fakturan omvandlas till ett: Tack ska du ha, jag skall nog komma ihåg dig!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).