Motorsåg och handhållet

Huggar/röj utrustning

57 inlägg 31129 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Huggar/röj utrustning

T Landström  
#251167 Då får dom skriva om AFS:n...och skriva in det kravet... ;)
För så länge som det inte står i AFS:n så är det en tolkningsfråga...

Detta kommer nog bli en långdragen fråga...som blir löst först när det händer något och det blir diskussion på lite högre ort...

Jaja...jag vet att jag är lite stönig... ;)
Jag är inte emot varsel i skogen...men ska man komma med ett krav så ska det vara tydligt ;)

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Huggar/röj utrustning

mghg  
#251168
T Landström skrev:Då får dom skriva om AFS:n...och skriva in det kravet... ;)
För så länge som det inte står i AFS:n så är det en tolkningsfråga...

Det är inget speciellt för detta fall att en myndighet först sätter upp ett regelverk och sedan kompletterar med förklaringar. Arbetsmiljöverket anser troligen att de har varit tydliga och undanröjt risken för olika tolkningar.

T Landström skrev:Detta kommer nog bli en långdragen fråga...som blir löst först när det händer något och det blir diskussion på lite högre ort...

AFS 2012:01 beslutades 22 maj 2012. Jag vet inte när förtydligandet om EN 471 kom, men det är redan en långdragen fråga och ingen lösning på låsningen är i sikte vad jag kan se.

Jag hoppas alla är överens om att man skall synas när man arbetar i skogen. Personligen är jag absolut inte någon vän av ett krav om EN 471, men jag betvivlar starkt att Arbetsmiljöverket skulle ändra sig självmant eller hålla med om att det är en tolkningsfråga.

Användarvisningsbild

Re: Huggar/röj utrustning

T Landström  
#251169 Jag anser bara att så länge det inte står i klar text i AFS:n att det ska vara varsel enligt EN-471 så är kravet bara varsel...för det finns många västar som är varsel men inte klassade enligt EN-471.


Ajja...myndigheter är myndigheter...

Avatar Fallback

Re: Huggar/röj utrustning

tallen100  
#251171 Ja snart ska det väll sitta saftblandare på hjämen å backvarnare på stövlarna så man inte riskerar att trampa på nån stackare som inte ser en eller hör en röjsåg.

Användarvisningsbild

Re: Huggar/röj utrustning

mghg  
#251172
T Landström skrev:Ajja...myndigheter är myndigheter...

Därom är vi överens :wink:

tallen100 skrev:Ja snart ska det väll sitta saftblandare på hjämen å backvarnare på stövlarna så man inte riskerar att trampa på nån stackare som inte ser en eller hör en röjsåg.

Jag har inte fått någon motivering till kravet från varselkläder från Arbetsmiljöverket, men den mest seriösa förklaring jag hört är att det har att göra med olyckor i samband med uppröjningen efter stormen Gudrun. D.v.s. olyckor som orsakades av maskinförare som inte såg huggare de skulle samarbeta med.

Avatar Fallback

Re: Huggar/röj utrustning

tallen100  
#251181 Jo sånna gånger är det ju lämpligt.

Avatar Fallback

Re: Huggar/röj utrustning

Blivande snickare  
#251185 I såna arbets situationer skulle det nog vara bra med saftblandare på hjälmen som tidigare föreslagits :smile:

Avatar Fallback

Re: Huggar/röj utrustning

clasandre  
#251205 http://www.blocket.se/skaraborg/Husqvar ... m?ca=2&w=3


kan vara en början!! :) en röjsåg på det där så är man hemma!

Användarvisningsbild

Re: Huggar/röj utrustning

totte  
#251209 Lägg ner diskussionen om varselkläder här: Det finns redan en låång tråd om detta. Läs och kommentera där lämpligen.

viewtopic.php?f=108&t=14768&st=0&sk=t&sd=a#p188868

Avatar Fallback

Re: Huggar/röj utrustning

Jokkasin  
#252895 Nu har jag inhandlat ett sånt packet, fick betala 14600 kr för det, vet inte om det var ett bra eller dåligt pris? dags att skaffa skydds utrustning, har någon erfarenhet av pfanner tirol juchten kängor?

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggar/röj utrustning

Robertberg  
#252902
clasandre skrev:http://www.blocket.se/skaraborg/Husqvarna_Motorsag__Proffspaket__51241259.htm?ca=2&w=3


kan vara en början!! :) en röjsåg på det där så är man hemma!

Ett bättre erbjudande än detta är nog svårfunnet!
Suger lite i köptarmen..

Avatar Fallback

Re: Huggar/röj utrustning

zetase  
#252904 listpriset ligger väl över 9000kr per maskin så det måste väl vara ett ok pris,två potenta maskiner som du kommer ha mycket glädje över och kanske lite sorg ibland :lol:

har en kompis som har ett par pfanner kängor och han är mycket belåten med dom,vet inte om det är samma modell dock

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).