Motorsåg och handhållet

Motorsåg för blandade uppgifter

135 inlägg 43380 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

totte  
#251154
Sorbus skrev:Vad är viktigast att kolla för att bedöma att sågen är i gott skick (och hur många brukstimmar kan man räkna med att sågen håller för med vettig hantering & gott underhåll), och vad skulle ett bra pris för en sådan såg vara?


Det där är alltid svårt om man inte är van att skruva i sågar, och förresten ävn då. Det man kan gå på är det allmänna skicket och intrycket och det säger ju inte mycket om hur den ser ut inuti cylindern. Om man kan komma åt att få skruva av ljuddämparen och kika in i utblåset går det att se att kolven inte är repig och ful. Drar man lite känner man om den har bra kompression och man kan konstatera om den startar lätt och låter bra när den går.

Skulle säga att den viktigaste faktorn är säljaren. En okänd privatperson via blocket t ex, det är ett lotteri. En välrenommerad återförsäljare, som har gott rykte är den bästa garantin för att köpa nåt bra begagnat, kostar då ofta lite mer men du har en viss trygghet då.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Sorbus  
#251155
totte skrev:
Sorbus skrev:Vad är viktigast att kolla för att bedöma att sågen är i gott skick (och hur många brukstimmar kan man räkna med att sågen håller för med vettig hantering & gott underhåll), och vad skulle ett bra pris för en sådan såg vara?


Det där är alltid svårt om man inte är van att skruva i sågar, och förresten ävn då. Det man kan gå på är det allmänna skicket och intrycket och det säger ju inte mycket om hur den ser ut inuti cylindern. Om man kan komma åt att få skruva av ljuddämparen och kika in i utblåset går det att se att kolven inte är repig och ful. Drar man lite känner man om den har bra kompression och man kan konstatera om den startar lätt och låter bra när den går.

Skulle säga att den viktigaste faktorn är säljaren. En okänd privatperson via blocket t ex, det är ett lotteri. En välrenommerad återförsäljare, som har gott rykte är den bästa garantin för att köpa nåt bra begagnat, kostar då ofta lite mer men du har en viss trygghet då.


Jo, det är också den linje jag efter en del funderande kommit fram till. Undantag finns naturligtvis, men det gäller att se upp och veta vad man gör när man handlar med privatpersoner över saiter som Blocket etc.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251157 Med lite vilja, några kedjor och en kamera kan man nog lösa mycket här igenom forumet.

Viktigaste och bästa råd vad det gäller filning jag kan ge är att inte ge upp och ständigt sträva efter att få det bättre.

Användarvisningsbild

nytt kontra begagnat

traktorz  
#251187 Alla gillar inte att skruva med sågar, helst inte ofta och på gamla. Även med en ny såg så räcker det med det minimala underhåll vissa av oss lägger ner på sågen. Hålla sågen ren så att den levererar oinskränkt mängd med sågkedje-olja, samt får bra kylning torde vara ett absolut minimum. Samt en trave med kedjor, allt från nya till stensågade lämpliga som filningsobjekt.

Ett bra test av en gammal såg, kan vara jämförelsetest mot en fräsch såg. Går den lika bra eller bättre än referenssågen, så är förutsättningarna goda för att man ska bli nöjd.

Men vem tar sin egen referenssåg med på en resa ut i landet för att jämföra mot en obskyr "såg på Blocket", det är knappast nog lönt. En seriös säljare på Blocket, kanske tillhör en rar skara? Hellre då att köpa en andra eller en tredje-såg på Blocket med lägre ställda förväntningar, räkna med att den har skurit, saknar väsentliga delar, kanske är klantigt söndermekad, så blir besvikelsen mindre om priset varit för högt.

Åtminstone en såg i sitt stall borde vara en nyinköpt sådan, t.ex. blivande sin referenssåg.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251204
Sorbus skrev:
can skrev:Siå du er litt opptatt av kjedefiling så vil eg gi deg ett råd. Viss du kjøpe Jonsered eller HVA så er de sannsynligvis utstyrt med h30/95 vp kjede, den er heilt ok, men opplever at H25/21bp er litt lettare å file pga at tenna er større. Det blir litt lettare å sjå kva du gjere på. Kven som sager fortast er eg ikkje sikker på, til kapping trur eg nok at bpx er snarast for der har eg testa.


Tack för tips!
Har dock inte någon koll på vad som menas med "h30/95 vp-" eller h25/21bp-kedja" (det enda jag känner till är att H30/S30 motsvarar 0,325 och att det är den jag använt).
Jag skall kolla upp när jag får lite tid över - annars får du, eller någon annan kunnig här på forumet, gärna förklara om ni har tid och lust.

Dette er kanskje dei 2 vanligste kjedene brukt på motorsager, Mange kan meir men her er ei kort forkaring Husqvarna sitt navn på desse to er h25 og h30 der førstnevnte har 1,5 mm drivlenke tjukkelse og sistnevnte har 1,3 mm drivlenketjukkelse. H 25 har som før nevnt litt større tenner litt anerledes rytter og litt større tannkropp. I daglig tale benevnes desse som 1,5 eller 1,3 sistnevnte heiter også pixel. Oregon som lager begge kjedene kaller desse for 21 bpx og 95 vpx. Er egentlig 2 forskjellige kjedetyper men begge har samme deling på .325 slik at du treng berre skifte sverd dersom du vil skifte kjede. Noken liker pixel best andre H25.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Sorbus  
#251212
can skrev:
Sorbus skrev:
can skrev:Siå du er litt opptatt av kjedefiling så vil eg gi deg ett råd. Viss du kjøpe Jonsered eller HVA så er de sannsynligvis utstyrt med h30/95 vp kjede, den er heilt ok, men opplever at H25/21bp er litt lettare å file pga at tenna er større. Det blir litt lettare å sjå kva du gjere på. Kven som sager fortast er eg ikkje sikker på, til kapping trur eg nok at bpx er snarast for der har eg testa.


Tack för tips!
Har dock inte någon koll på vad som menas med "h30/95 vp-" eller h25/21bp-kedja" (det enda jag känner till är att H30/S30 motsvarar 0,325 och att det är den jag använt).
Jag skall kolla upp när jag får lite tid över - annars får du, eller någon annan kunnig här på forumet, gärna förklara om ni har tid och lust.

Dette er kanskje dei 2 vanligste kjedene brukt på motorsager, Mange kan meir men her er ei kort forkaring Husqvarna sitt navn på desse to er h25 og h30 der førstnevnte har 1,5 mm drivlenke tjukkelse og sistnevnte har 1,3 mm drivlenketjukkelse. H 25 har som før nevnt litt større tenner litt anerledes rytter og litt større tannkropp. I daglig tale benevnes desse som 1,5 eller 1,3 sistnevnte heiter også pixel. Oregon som lager begge kjedene kaller desse for 21 bpx og 95 vpx. Er egentlig 2 forskjellige kjedetyper men begge har samme deling på .325 slik at du treng berre skifte sverd dersom du vil skifte kjede. Noken liker pixel best andre H25.


Tack för svar Can!
När jag läser igenom det känner jag igen det mesta från kursen. Det var det där med Oregons märkning som gjorde mig lite ställd.
Nu förstår jag bättre vad du ursprungligen menade.
Värt att ta med i beräkningen.
Jag var faktiskt helt inställd på 1,3 mm, men skall ta 1,5 i beaktande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

SawTroll  
#251398
alias skrev:Gamla varianten av Stihl 261 (med manuellt ställbar förgasare) säljs för 5490 kr inkl. moms på Svenssons Motor i Växjö (om det finns några kvar).

Utrustad med Quick Stop Super (Q) högerhansbroms. Jag fattade det som att den var inbyggd i dödmansgreppet.

Enda nackdelen, var väl att det inte gick att få med handtagsvärmare.

Hade jag inte nyss fått tag i en fabriksny HVQ 346XPG så hade jag slagit till.

MVH
Alias


Enig når det gjelder 346xpg - men MS261 er bare for stor og uhåndterlig for en 50 cc sag - ligg unna om du ikke er en "desperat" Stihl fan! Dårlig gassrespons gjør det ikke bedre.....

Ligg dessuten unna både Stihls QSS og HVA's Triobrake - det er bare irritasjonsmomenter og ekstra vekt - og dessuten farlig når det plutselig ikke virker (og det hender).

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Sorbus  
#251406 En sak till som bör med i beräkningen inför köp är de värdecheckar som medföljer motorsågskörkortet efter fullgjort prov. De är på 20 % så vitt jag förstått (HQV och STIHL). Det blir en del pengar på en såg från ÅF - att jämföra med att köpa begagnat på privatmarknaden.
Om rabatten även gäller på begagnat hos ÅF vet jag inte än.

Jag funderar hursomhelst just nu rätt mycket på en bra begagnad HVQ 346 XPG.
Sneglar lite på en 550 också, med rabatten skulle den landa på runt 7200:-.
Det är ändå mycket pengar, men antagligen ekonomiskt i längden om man skall tro alla lovord om 550:an.
Någon som har egen erfarenhet om hur bränsleekonomin ser ut dessa sågar emellan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251408 Har ei jonsered 2253 som motsvarer 550, jonsereden bruker ein del bensin har eg merka. På den andre sida har eg hørt at 550 ikkje bruker så mykje så kanskje eg har fått ett mandagseksemplar når det gjeld bensinforbruk.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Sorbus  
#251418
can skrev:Har ei jonsered 2253 som motsvarer 550, jonsereden bruker ein del bensin har eg merka. På den andre sida har eg hørt at 550 ikkje bruker så mykje så kanskje eg har fått ett mandagseksemplar når det gjeld bensinforbruk.


Det var intressant.
Om det finns fler som har gjort samma erfarenhet som du Can, kanske det trots allt inte är ett måndagsexemplar.
Har du hört efter här på forumet t.ex.?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

anersimyra  
#251424
Sorbus skrev:
Mange skrev:Var i landet är du?
Är du här i närheten kan jag visa dig lite tips o tricks även bistå med såg du kan se o klämma på.
Jag har lite filande undervisning understundum för de som vill lära sig.

Finns säkert fler än jag som skulle vilja ställa upp o visa.

Kan vara nyttigt för de som går kurs att ta en titt runtikring o se vad som finns.

Finns rikligt med info här o söka upp.


Tusen tack för erbjudandet Mange!
Jag finns rätt långt från dig, ett par mil nordväst om Gnesta i Södermanland.
Hade jag varit närmre hade jag hälsat på på stört.
Just detaljerna kring filning är inte så lätt att hitta någon som både behärskar och har förmåga att lära ut. Hade också varit toppen att få ta del av andra motorsågserfarenheter. Det är ett stort fält och som nybörjare är man glad åt alla tips och hjälp man kan få, inte minst för att få en bättre överblick.
Men vem vet, kanske öppnas det någon liknande möjlighet i de här trakterna om jag har tur.

Jamen då ska du åka till Bo Zenk i Nyköping, be att få tala Med Christer Kollberg för en grundlig genomgång av dina behov.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Sorbus  
#251428
anersimyra skrev:Jamen då ska du åka till Bo Zenk i Nyköping, be att få tala Med Christer Kollberg för en grundlig genomgång av dina behov.. :smile:


Perfekt!
Nyköpings Hyrmaskiner Bo Zenk AB, finns med på min lista över ÅF.
Och nu har jag ett bra namn också.
Stort tack för tipset Anersimyra!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

anersimyra  
#251429
Sorbus skrev:
anersimyra skrev:Jamen då ska du åka till Bo Zenk i Nyköping, be att få tala Med Christer Kollberg för en grundlig genomgång av dina behov.. :smile:


Perfekt!
Nyköpings Hyrmaskiner Bo Zenk AB, finns med på min lista över ÅF.
Och nu har jag ett bra namn också.
Stort tack för tipset Anersimyra!
Så hälsar du från Vilhelmsson. Där har du en riktigt bra personal. Christer har jag handlat av sen slutet på sjuttiotalet. Du kommer garanterat att få goda råd, självklart vill de ju sälja nytt, men smit ut till Henrik i verkstan, kanske du finner en fin 254 XPG i hyllan.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Sorbus  
#251431
anersimyra skrev:Så hälsar du från Vilhelmsson. Där har du en riktigt bra personal. Christer har jag handlat av sen slutet på sjuttiotalet. Du kommer garanterat att få goda råd, självklart vill de ju sälja nytt, men smit ut till Henrik i verkstan, kanske du finner en fin 254 XPG i hyllan.. :smile:


Kanon!
Tack igen för jättebra och konkret tips!
254:an får jag läsa på om, för den har jag ingen kännedom om (är helt ny på området).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

anersimyra  
#251434 Ha, ha, ha. Jo det är en gammal "uv" till såg, dock en mycket bra såg. Jag sålde nyligen min efter att den gjort tjänst i 15 år, vilket jag ångrar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).