Skogsröjning

Ska det se ut så här efter röjning?

42 inlägg 38463 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

ponsse123  
#251021 om man jobbar med röjning så bör man väl kunna rikta trädet??? i mellan dom kvar varande huvudstammarna och om de råkar hänga sig så tar de ju inte så mycket längre tid att såga av en meter till så trädet ramlar ner?? själv är jag 17 år och jobbar med röjning på lov och lediga stunder och röjer ungefär 0,7 i första röjning och då ligger alla stammar på backen. ser ju bättre ut;) sen ser det ut som dom tagit alldeles för dåligt!!!;)

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

nyland  
#251027 Jo visst ser det bättre ut på vissa ställen, men det totala intrycket är att dom missat för mycket.

Jag skulle nog helst vilja ha det som på Amatörhuggare 62 ´s bilder!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

rokon  
#251029 Att åstadkomma det på ett trettioårigt bestånd blir en väldigt dyr röjning, så jag gissar att avtalet er emellan är ofullständgt.

Användarvisningsbild

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

bodaedet  
#251030 Jag gjorde en gång en röjning där markägaren absolut skulle ha ner allt. Jag sa till han att det troligtvis blir dubbelt så dyrt. Han svarade att det blir dubbelt så bra med.
Vill minnas att det blev dubbelt så dyrt med, och ett jäkla jobb.
Dumt att lägga ner jobb på sådant som snön gör alldeles gratis, enligt mig.

Avatar Fallback

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

jannee  
#251034 Nu var Nylands bestånd inte speciellt tätt, tvärtom, men när man har ett väl slutet bestånd, gör förröjning före 1:a gallring kan det, eller ska vara svårt att få ned de undertryckta stammarna. Kan inte se vilka problem det ska vara om det röjda hänger kvar mellan de orörda stammarna, de hänger ju bara på grenverket, ramlar de inte ned inom överskådlig framtid torkar de och blir lätta = minimal belastning på omkringstående skog.
Visst det ser ut som f*n fart fram men kom igen efter 3 år = avsevärd skillnad.
Vill man offra tid och lägga ned stammarna så ok, men varför göra så mycket extrajobb i onödan?

Användarvisningsbild

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251059
ponsse123 skrev:om man jobbar med röjning så bör man väl kunna rikta trädet??? i mellan dom kvar varande huvudstammarna och om de råkar hänga sig så tar de ju inte så mycket längre tid att såga av en meter till så trädet ramlar ner?? själv är jag 17 år och jobbar med röjning på lov och lediga stunder och röjer ungefär 0,7 i första röjning och då ligger alla stammar på backen. ser ju bättre ut;) sen ser det ut som dom tagit alldeles för dåligt!!!;)


Ja det vore ju knepigt om man inte får ner stammarna i en förstaröjning men det är inte alls samma sak som att ha kvar avsågade träd hängandes i huvudstam i ett 30-årigt bestånd där grenarna har vuxit omlott under många år.
Annars kan man ju ta ner stammarna en bit in från vägen och lämna de som inte syns, blir billigare för skogsägaren och ser ändå fint ut när man kör förbi med bilen :mrgreen:

Annars tycker jag att det ser slarvigt ut, det man ser på bilderna. Är det en förröjning eller en försenad slutröjning?

Avatar Fallback

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

Amatörhuggare 62  
#251063
m_015.jpg
m_014.jpg
m_013.jpg
I en förröjning slår maskin ner det som hänger undan för undan som han gallrar

Avatar Fallback

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251067 Om det är tätt så går det bara massa tid till att ta ner stammarna. Jag låter det vara. Det mesta kommer ner ändå , annars har man nog tagit för lite... :oops:

Avatar Fallback

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

surjämten  
#251113 2 meter mellan stammarna är inget jag följer slaviskt när jag röjer ! Speciellt om en gallring är på G.
Har också sett riktigt raka och fina äldre furor som stått tätare än 2 meter.

Avatar Fallback

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

jannee  
#251127 Nu har jag ingen tallskog, vet inte ens hur man bör röja i en sådan, kanske svårare eller lättare, i alla fall säkert annorlunda. I för täta granbestånd, vilket de har en förmåga att bli, är det ett rent he**te att få ned de undertryckta stammarna. Vill man verkligen ha ned dem kan man få bära dem flera meter baklänges - den tiden ödslar i alla fall inte jag, då får det se skräpigt ut, kommer det inte snö kommer det säkert någon "liten" vindby och gör resten av jobbet. Å andra sidan kanske en kedjeröjare vore det optimala.

Avatar Fallback

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

Husqy346  
#251137 Som det där såg ut på de första bilderna , där skulle de inte få mig att gå in där och manuell hugga . Jag är lärd att allt röjt ska ner på marken . Fastnar det så är det inte svårt att vinkla sågen och ta ner trädet.

Avatar Fallback

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251139 Det är ju inte ovanligt att röjstammarna blir hängande med roten en halvmeter upp när man kapar.

Avatar Fallback

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

nyland  
#251144 Det verkar ju som att dom flesta tycker att det är ok att lämna dom kapade träden stående.
Det köper jag , eftersom snön ändå lär trycka ner dom.
Men som sagt så tycker iaf jag att dom tagit för lite av det klena som ändå bara blir ivägen vid gallring om 5-10år.
En från skogsbolaget ska komma å kolla, så det blir intressant att höra vad han säger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

jannee  
#251146 Håller med Nyland, de eftersatta kommer att bli ändå mer nertryckta = blir inget, ställer bara till besvär.

Användarvisningsbild

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

anersimyra  
#251149
röj 1.jpg
röj2.jpg
röj3.jpg
Skogvaktarn skickade traktdirektiv på området, inga bilder alltså. Jodu Anders, räcker 2400:- för en röjning jag behöver ha gjort ? Jag vet inte sa jag, är det mycket då. Nejdå inte mycket alls, sa skogis. Det visade sig vara minst 2 ha... :surp:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).