Motorsåg och handhållet

Motorsåg för blandade uppgifter

135 inlägg 43497 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorsåg för blandade uppgifter

Sorbus  
#251080 Hej!

Jag är helt ny här på forumet och har en del funderingar gällande inköp av motorsåg som jag skulle bli glad om jag fick hjälp med.
D.v.s.: Vilken såg jag skall köpa utifrån förutsättningar och önskemål nedan:

Erfarenhetsnivå
Då jag är nybörjare har jag nyligen anmält mig till och påbörjat utbildning i form av motorsågkörkortskurs (nivå AB).

Användningsområde
Till en början för egen vedförsörjning men även mer allmänt blandat arbete i skog på fritidsbasis (några timmar per dag eller hela dagar under gynnsamma perioder). Arbetet kommer att anpassas efter min erfarenhet och kunskap, så i början alltså lättare uppgifter men varefter kommer det förhoppningsvis att handla om det flesta uppgifter man ställs inför i motormanuellt skogsarbete.

Önskemål
En såg som
    * är lämplig för blandade uppgifter enl. ovan (hade tänkt mig 13-tums svärd)

    * har lång livslängd (bra kvalitet går före billig - begagnad kvalitetssåg i bra skick är helt ok som en första såg - eller vad säger ni?)
    Det viktiga här är pålitlighet,hållbarhet.

    * inte är för tung (är naturligtvis objektivt, men utgå från att jag är en normalstark person som är ovan vid skogsarbete och motorsåg).

    * har bra vibrationsvärden

    * är bra ergonomiskt byggd (har ingen synpunkt på värme i handtag, har förstått att upplevelsen av nyttat av detta varierar, ofta beroende på arbetsuppgift)

    * är bränsleeffektiv

    * har bra filmallar (jag har testat Husqvarnas och gillar deras [jag vill med mallen kunna fila var tand och underställningsklack för sig] - har inte sett något motsvarande för Stihl, men är intresserad att veta om det finns något som är lika bra)

    * är lätt att få delar/service till (till jämförelsevis bra pris) när så behövs (jag bor hyggligt nära återförsäljare av alla märken)

Jag är tacksam för alla förslag



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

donky-kong  
#251085 Stihl MS241. Bra och lätt allroundsåg.

Stihl har en supersmart (enl. mig) filmall. Den filar både tand och ryttare

http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Sko ... 2-i-1.aspx

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

totte  
#251089 Beg Husqvarna 346 är inget dåligt alternativ om du kan hitta ett bra exemplar. En såg i lagom storlek, trotjänare som varit mycket uppskattad av de flesta som har eller har haft den. 346 finns väl än så länge alla delar till, det är inte så länge sen den försvann ur sortimentet.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

JensSkoog  
#251096 Vilka service/försäljare finns där du bor, och om du har två-tre så kolla vem som är bäst. Har HVA en bra, så mener jag Totte har ett mycket bra alternativ. Om du har en bra Stihl ÅF där, så ville jag köpt MS261 som är en jättebra allround-såg.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

alias  
#251103 Gamla varianten av Stihl 261 (med manuellt ställbar förgasare) säljs för 5490 kr inkl. moms på Svenssons Motor i Växjö (om det finns några kvar).

Utrustad med Quick Stop Super (Q) högerhansbroms. Jag fattade det som att den var inbyggd i dödmansgreppet.

Enda nackdelen, var väl att det inte gick att få med handtagsvärmare.

Hade jag inte nyss fått tag i en fabriksny HVQ 346XPG så hade jag slagit till.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Sorbus  
#251106 Tack alla för era snabba och bra svar!

En beg. HVQ 346 låter intressant.
Vad är viktigast att kolla för att bedöma att sågen är i gott skick (och hur många brukstimmar kan man räkna med att sågen håller för med vettig hantering & gott underhåll), och vad skulle ett bra pris för en sådan såg vara?

Stihl's 261 kan också vara ett alternativ. Jag är dock lite tveksam till deras filmall.
Men skulle man inte kunna använda en Stihl, t.ex. en 261:a, med ett HVQ-svärd och dito kedja och kjedjemall? Någon som prövat det?

Mvh
Sorbus

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

jannee  
#251108 Köp hellre en ny såg, typ hva 440, den är lätt och tillräckligt stark, finns även i annan färg, heter då Jonsered
Begagnade proffssågar kan vara helt ok, men man byter INTE bort den förrän det bästa är taget, dessutom får man alltid dåligt betalt i inbyte.
En motorsåg håller i MINST 10 år för en fritidshuggare, av den orsaken är det heller inte helt fel att satsa på en riktigt proffs typ hva 550 eller Jonsered.
Döden för en motorsåg kan vara att stå en hel dag i en vedhög och bara såga eller fälla före en skördare.
2,1 kw eller 2,5 kw spelar mindre roll, viktigast är att ha en vass kedja + hög kedjehastighet.
Dock det allra viktigast är ändå att den känns behaglig att använda (vibrationer), inte för tung, för då tröttnar man hur bra den än går.
Har själv bl.a. en gammal Sthil 020, den använder jag numera som förstasåg, arbetar bättre med den än Jonsereds 50 cc.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251120 Inte lätt o råda om vad andra ska bäst behöva.

Du kommer nog att ha såg lång tid framöver och använda den så nåt litet billigt hade inte jag satsat på. Nånting runt 50cc tycker jag låter lämpligt. Har de en äldre hyllvärmare så är det nog inte fel för dig som 353/346NE/2153. Har de nåt bra beg/genomgått till vettig peng så funkar nog det med.
Hade det varit jag hade jag nog fönster shoppat lite o kollat in de ÅTF du har nära dig.
I första hand kollat vilken du funkar bäst med o tror dig få bäst hjälp av lång tid framöver.
En god relation till service är ovärderlig.
För dig låter det som Hållbarhet står över smidighet i prioriterings listan.

Service/filning etc.
Antingen går man "all in" o läser på, testar, provar o lär sig riktigt eller så väljer man bort det o satsar på att lära sig köra först, vilket jag rek. dig. Då vill det till servicen funkar och ni kommer överens på ett vettigt sätt.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

jannee  
#251125 Mange nämner filning. En del lär sig aldrig fila bra eller helt bra, jag tillhör en av dem. Däremot min grabb, redan första gången han sågat i sten, vilket även han kunde UTAN träning lyckades han fila upp kedjan BÄTTRE än jag någonsin skulle kunnat, säger i.o.f.s. inte mycket. Dessutom bara genom att ha sågen mellan knäna vilande på en stock under filningen.
Numera är det lego att han även kollar upp mina kedjor och även klingor.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

mghg  
#251126
Sorbus skrev:Då jag är nybörjare har jag nyligen anmält mig till och påbörjat utbildning i form av motorsågkörkortskurs (nivå AB).

Mycket bra att du deltar i en motorsågskurs, det kommer du ha stor nytta av. Tag även kursen till hjälp för att undersöka motorsågsutbudet: prata med dina kurskamrater och prova deras sågar, rådfråga instruktör och kursledare. Det kan vara så att du efter kursen vill ha 15-tums svärd istället för 13-tums svärd.

Jag antar att du har tillgång till såg under kursen och föreslår att du inte köper någon ny förrän efter avklarat prov. Med stor sannolikhet kommer få rabattcheckar tillsammans med körkortet och att kunna dra av 1000 kr på nypriset är inte dumt.

Standardsvaret på frågan om rekommendation av såg brukar vara dels att man skall satsa på bra grejer som håller, dels att det är viktigt med närhet till en bra återförsäljare med möjlighet till god service. Husqvarna, Jonsered och Stihl är alla kvalitetsmärken.

Du har fått flera bra rekommendationer ovan, det du sedan väljer måste passa och kännas rätt för dig. Manges tips om fönstershopping är bra.

När jag själv gick motorsågskurs för sex år sedan hade jag en Stihl 251 med 13-tums effektiv skärlängd. Den dög alldeles utmärkt, kändes lätt och instruktören var imponerad över dess sågförmåga trots att det inte var en s.k. proffssåg. Jag ville dock ha en kraftigare såg och slog till på en Husqvarna 346 med 15-tums svärd vilket jag inte ångrat en sekund. Skulle jag köpa nytt idag skulle det bli en Husqvarna 550 (eller Jonsered 2253) med 15-tums svärd, men hade jag som donky-kong prioriterat lätthet så kanske det istället blivit en Stihl 241.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Sorbus  
#251145 Intressant med flera vinklar på detta.

Självklart kommer jag att försöka få så mycket information som möjligt innan jag beslutar mig. Att "fönstershoppa", tala med kurskamrater, instruktörer (de är ganska försiktiga då de inte vill gynna någon speciell tillverkare), liksom att höra med div. ÅF är något jag redan är igång med (kursen är f.ö. slut nu).

Och visst är filningen lika mycket ett kapitel för sig vad gäller själva filningskonsten som den är för betydelsen för ett bra, trivsamt och lyckat motorsågsarbete. Även om man tryckte hårt på detta på min kurs skulle jag önska att man hade en särskild kurs enbart för kedjefilning. Somliga har det redan i fingrarna, andra har fått det efter hårt och långt övande och åter andra är helt nya och har varken medfödd talang eller vana, och det är väl främst för de där sista, som jag själv tillhör, som en sån kurs vore bra att ha (men jag har genom övning gjort framsteg sedan jag började, det har bl.a. handlat mycket om att få själva fattningen på filen att bli rätt, d.v.s. att få filen att löpa i den exakt raka linje som måste till för att få det att fungera)...
HVQ' s filmallar är ett mycket gott hjälpmedel (som även proffsen på den kurs jag gick förordade och själva helt och hållet använde i sin egen yrkesutövning), men det är fullt möjligt att misslyckas även med dessa, som fabriksnya behöver de dessutom ett antal filtimmar innan de blir fullgoda, vilket kanske kan få en del att lägga dem i någon låda för misslyckade inköp.

Kom gärna med fler tips, ni som vill!

Mvh
Sorbus

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251147 Var i landet är du?
Är du här i närheten kan jag visa dig lite tips o tricks även bistå med såg du kan se o klämma på.
Jag har lite filande undervisning understundum för de som vill lära sig.

Finns säkert fler än jag som skulle vilja ställa upp o visa.

Kan vara nyttigt för de som går kurs att ta en titt runtikring o se vad som finns.

Finns rikligt med info här o söka upp.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251148 Siå du er litt opptatt av kjedefiling så vil eg gi deg ett råd. Viss du kjøpe Jonsered eller HVA så er de sannsynligvis utstyrt med h30/95 vp kjede, den er heilt ok, men opplever at H25/21bp er litt lettare å file pga at tenna er større. Det blir litt lettare å sjå kva du gjere på. Kven som sager fortast er eg ikkje sikker på, til kapping trur eg nok at bpx er snarast for der har eg testa.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Sorbus  
#251151
Mange skrev:Var i landet är du?
Är du här i närheten kan jag visa dig lite tips o tricks även bistå med såg du kan se o klämma på.
Jag har lite filande undervisning understundum för de som vill lära sig.

Finns säkert fler än jag som skulle vilja ställa upp o visa.

Kan vara nyttigt för de som går kurs att ta en titt runtikring o se vad som finns.

Finns rikligt med info här o söka upp.


Tusen tack för erbjudandet Mange!
Jag finns rätt långt från dig, ett par mil nordväst om Gnesta i Södermanland.
Hade jag varit närmre hade jag hälsat på på stört.
Just detaljerna kring filning är inte så lätt att hitta någon som både behärskar och har förmåga att lära ut. Hade också varit toppen att få ta del av andra motorsågserfarenheter. Det är ett stort fält och som nybörjare är man glad åt alla tips och hjälp man kan få, inte minst för att få en bättre överblick.
Men vem vet, kanske öppnas det någon liknande möjlighet i de här trakterna om jag har tur.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Sorbus  
#251153
can skrev:Siå du er litt opptatt av kjedefiling så vil eg gi deg ett råd. Viss du kjøpe Jonsered eller HVA så er de sannsynligvis utstyrt med h30/95 vp kjede, den er heilt ok, men opplever at H25/21bp er litt lettare å file pga at tenna er større. Det blir litt lettare å sjå kva du gjere på. Kven som sager fortast er eg ikkje sikker på, til kapping trur eg nok at bpx er snarast for der har eg testa.


Tack för tips!
Har dock inte någon koll på vad som menas med "h30/95 vp-" eller h25/21bp-kedja" (det enda jag känner till är att H30/S30 motsvarar 0,325 och att det är den jag använt).
Jag skall kolla upp när jag får lite tid över - annars får du, eller någon annan kunnig här på forumet, gärna förklara om ni har tid och lust.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).