Skogsröjning

Ska det se ut så här efter röjning?

42 inlägg 38472 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ska det se ut så här efter röjning?

nyland  
#250967
DSC_0240.jpg
DSC_0234.jpg
DSC_0247.jpg
DSC_0244.jpg

Hej

Jag har lejt röjning av ca 5ha 30 årigt bestånd.
Men det känns som att dom lämnat lite väl mycket eller?
Hur hög får stubbhöjden vara?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

alias  
#250970 Hej Nyland!

Alltid svårt att bedöma foton, då man kan lura sig på djupet i bilden.

Spontant känns det dock väldigt löst röjt - är beståndet 30 år så bör det ju närmast vara en förröjning inför gallring och då har jag svårt att se att man skall spara något som inte håller minst en massavedsbit (allt klenare än ca 8 cm i brösthöjdsdiameter bör röjas ner).

Kanske är en del av de klenare stammarna avsågade, men att de stöttas upp av träden runtomkring - vilket skulle förklara en del av intrycket, men jag tycker ej det ser ut att vara fallet.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

skogsbonne  
#250971 bild 1-3 ser ut att vara tätt på med bild 4 ser bättre ut. "proffs" röjare gör väldigt höga stubbar men det spelar ingen roll om man inte ska dit med någon maskin inom dom närmsta åren

Användarvisningsbild

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

anersimyra  
#250974 Att avröjda stammar lämnas hängande mot kvarstående växtlighet ser helt enkelt inget vidare ut.

Avatar Fallback

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

nyland  
#250978 Ja det är många stammar som står fast dom är avsågade,
men på bilderna är nästan alla som står orörda.
Finns det nån regel hur höga stubbar dom får lämna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250979 Ingen proffsröjare drar i avröjda stammar. Ingen markägare vill betala för den tjänsten.
Om det finns nån regel om stubbhöjd så är det: "Under nedersta gröna kvist"

Avatar Fallback

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

jannee  
#250982 Kör själv av dem i varierande höjd mellan 10 till 40 cm, dessutom lämnar jag det röjda hängande. Stubbarna kommer ändå att vara porösa när gallringen äger rum.
Visst det ser inte grant ut men å andra sidan gör det heller ingen skada, varför lägga ned mer energi än nödvändigt.
Är bara alla undertryckta stammar + övrigt smått avkört är det väl ok.
Det bör vara MINST 2 meter mellan kvarlämnade stammar - vissa undantag godkännes - kanske glest runtom.
Tycker själv att det står för mycket smått kvar.

Användarvisningsbild

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

anersimyra  
#250987
Skogsola skrev:Ingen proffsröjare drar i avröjda stammar. Ingen markägare vill betala för den tjänsten.
Om det finns nån regel om stubbhöjd så är det: "Under nedersta gröna kvist"
Jo jag :mrgreen: Jag röjde ca ett halvt hektar i förmiddags, det tog 3,5 timmar och var bitvis riktigt tätt. Är man tvungen att dra loss stammarna kan man lika gärna slänga/trampa ner dem, de är då inte i vägen vid nästa röjben, dessutom ser det prydligt ut.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

Mojjen88  
#250996 Ser att jag nog lyckats hyfsat på mitt eget då jag röjde ett drygt 20årigt bestånd.Annars är det ju svårt att ta tillräckligt när man rår om det,men nog ser det bättre ut om man lägger omkull det röjda,men lejer man för det så kostar ju skönhetsintrycket för mycket så klart.Efter en vinter så har väl det mesta lagt sig ändå antar jag.

Användarvisningsbild

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251005 Stubbhöjden kan man avtala om, i kraftledningsgator tex vill man ha under 10cm.

Avatar Fallback

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

nyland  
#251010 Att dom lämnat stående gör ju mindre, men på bilderna är dom inte kapade alls..

   TS
Avatar Fallback

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

Amatörhuggare 62  
#251013
m_DSC_0093.jpg
m_DSC_0092.jpg

Avatar Fallback

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

strombom2  
#251015 låter men avsågade träd stå o hänga mot andra träd får de ta den vikten och när de växer så bildas det tjurved som försämras kvalitén på träden och man får mindre betalat virket och det ser förjävligt ut men kanske ingen som har reflekterat över detta ?
det gäller framför allt större träd mot mindre träd.

Användarvisningsbild

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

rokon  
#251016 Det såg ju knepigt ut på dina bilder nyland, nog vill man ju ha ca 2 meters avstånd mellan huvudstammarna, men jag vet att för att få rätt antal stammar kvar till gallringen så kan man godkänna som huvudstammar sådana med 60cm avstånd. Men så görs ju främst där andra trän saknas intill, dvs en lucka.
Har läst om sådana som förespråkar att strunta i alla undertryckta trän vid röjning, endast koncentrera sig på huvudstammar, då de andra ändå inte påverkar beståndet i nämvärd grad.
Synd att inte klarhet om vilket utförande som skulle gälla vid röjningen fastställdes innan jobbet utfördes.

Användarvisningsbild

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

rokon  
#251019 Att man kan lämna mindre områden oröjda ur naturvårdssynpunkt för småfåglarna att häcka och hålla till i, kan det vara så att de är dessa ställen du har fotograferat och det är bättre röjt i övrigt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).