Mojjen88 skrev:Tack för tipsen,det är en gammal timmervagn med lastbilsaxel o hjul,som farsan byggde på en överdel av trä på för tio år sen.den är ju rätt lång drygt sex meter för att rymma Terrin.Ungefär halva lastbilshjulen sticker upp ovanför lastytan så den är ju ganska låg i alla fall.Tror jag skjuter i lite dubb o hänger på lysen och tar risken för ev böter,måste bli lite mobilare nu i stormarnas spår
Mojjen88 skrev:ja det har du rätt i,borde räcka med ngr enkellänkar rent juridiskt,enda orosmomentet är nog hur mycket det skjuter på utför.Blir nog att ta dom bästa vägarna när det är snöföre,o ingen broms på vagnen.Rapporterar hur det gick efter jul,för då ska jag nog i väg o jaga vindfällen lite längre bort.
Mojjen88 skrev:Ja man har ju ingen lust att åka kälke med bilen framför vagnen inte,bäst att tänka sig noga för innan man ger sig ut i några större medlut speciellt i halföre.Bilen väger ju lätt ,jämfört med en jordbrukstraktor med broddkedjor så klart
Mojjen88 skrev:Skruvdubb?Drar man i dom själv med skruvdragare eller?I så fall låter det ju väldigt intressant o enkelt.
anersimyra skrev:Jag har trott att 30 vagnar inte behöver ha dubb om dragbilen är dubbad. Men jag läste senast i går att så inte är fallet. Allt du drar bakom bilen som är utrustat med hjul ska vara dubbat om bilen är dubbad. Man kan gå in på Best Grips hemsida ( De säljer skruvdubb ) och läsa vad som gäller. Jag måste nu dubba både 30 vagnen och timmervagnen med skruvdubb a 7 kr/styck..
anersimyra skrev:Javisst, det finns några varianter. Best Grip och något svenskt märke som jag inte minns namnet på. OBS, OBS !!! Köp inte på biltema eller annat billigt krafs, det måste vara härdade "Proffsdubb".