Vedmaskiner, flishuggar

funderingar vedklippar

18 inlägg 15272 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

funderingar vedklippar

hakans  
#250618 jag håller på att bygga en vedklipp och skulle villja
veta hur många cc pumpen är på PWklippen med 5.5kw motor ?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: funderingar vedklippar

elis  
#250699 Kanske står här:http://www.perwikstrand.se/vedmaskiner.asp?nav=16080000

Avatar Fallback

Re: funderingar vedklippar

åberg  
#250704 Tar mig friheten att göra elis länk klickbar.

http://www.perwikstrand.se/vedmaskiner.asp?nav=16080000

Avatar Fallback

Re: funderingar vedklippar

hakans  
#250713 Har tittat där redan men står inget hur många cc pumpen är

   TS
Användarvisningsbild

Re: funderingar vedklippar

totte  
#250715 Däremot står det att flödet är 24 liter/minut. Räkna 24000 cc/minut dividerat med varvtalet på motorn så har du cc på pumpen. Om det är en 2800 rpm motor - 24000/2800 = ca 9 cc. Med en 1400 rpm motor behöver du då 18 cc.

Avatar Fallback

Re: funderingar vedklippar

hakans  
#250721 Ja har en 7,5 kw som varvar 1440 som ja fundrar sätta en 19cc nog måste ju det funka om de har 5,5kw och18cc

   TS
Avatar Fallback

Re: funderingar vedklippar

axwell  
#250754
hakans skrev:hakans » Idag, 11:11
Ja har en 7,5 kw som varvar 1440 som ja fundrar sätta en 19cc nog måste ju det funka om de har 5,5kw och18cc

Jag kanske har missat något men 24l/min 210 bar cosfi 0,9 blir runt 9 kW.

Bra motorskydd skulle jag ha satt in.

Avatar Fallback

Re: funderingar vedklippar

hakans  
#250835 Det är ju bara när man kör in ett riktigt grovt trycket stiger till kanske 230bar i någon sekund så den överbelastningen måst den ju no klara av bara säkringarna håller :p måste ju ställa ner trycket på övetsrömaren annars.. och skippa att klippa dem o klyva iställe

   TS
Användarvisningsbild

Re: funderingar vedklippar

totte  
#250915 Hursom så körs ju PW med en 5,5 kW motor och som hakans säger, det är ju maxtrycket, den går väl vid normal körning på betydligt lägre tryck i snitt. En 7,5 kW och 19 cc låter ju utmärkt.

Avatar Fallback

Re: funderingar vedklippar

hakans  
#250917 Jepp ja ska prova men 7,5kw på 1440 och 19cc och en såndär snabbklyvningsventil :)
Jag ska skapa en tråd här när jag har den klar där sätter ja upp bilder på byggtiden tills den är klar :) tar nog nån månad tills den är klar ..

   TS
Avatar Fallback

Re: funderingar vedklippar

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250924 Skev just i en annan tråd om en lösning för snabbare klyvning :smile:
Är inte detta en bättre lösning?

viewtopic.php?f=106&t=16010&st=0&sk=t&sd=a&start=15

Avatar Fallback

Re: funderingar vedklippar

hakans  
#250927 Jojust har läst om den där ventilen. Bra funktion det där.Antingen en sådan eller snabbklyvsventil blir det för min del:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: funderingar vedklippar

totte  
#250940
hakans skrev:Jepp ja ska prova men 7,5kw på 1440 och 19cc och en såndär snabbklyvningsventil :)
Jag ska skapa en tråd här när jag har den klar där sätter ja upp bilder på byggtiden tills den är klar :) tar nog nån månad tills den är klar ..


Ser fram emot bilder på bygget! Och det brukar vara nyttigt att visa vad man gör, brukar ofta bli bra synpunkter och tips. Lycka till med bygget!

Avatar Fallback

Re: funderingar vedklippar

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250949 Hittade en bild på en sån här snabbventil som verkar gå att koppla efter en vanlig vedklyvsventil.

Avatar Fallback

Re: funderingar vedklippar

hakans  
#251049 här e en bild med klyvhuvudet monterat har åxå klipphuvudet på g. mycke jobb kvar som sagt skapar ja en ny tråd och lägger upp bildär när maskinen är fullständigt klar :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).