Traktorer och processorer

Valmet 6600 Generatorproblem?

38 inlägg 18215 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 6600 Generatorproblem?

OlaE  
#250738 Hej!

Har nu bytt ut nästan all arbetsbelysning till Xenon (6st xenonlampor + 2 st Halogen, ej utbytta ännu) och det känns som om generatorn inte orkar med belastningen ändå?

Generatorn blev funktionstestad ca 2007-2008 när vi pillade senast med elen, men det har som tur är inte blivit så mycket mörkerkörning sedan dess.

Det sitter ju ett stort 180Ah batteri, och den stora generatorn på 90A.

6st xenon á 35W = 210W + 110W halogen, plus el till ventilpaketet, radio och kupéfläkt.

Räknar man i runda slängar 500W hamnar vi på 41A belastning.

Det är inte ens hälften av vad generatorn borde klara av.
Kan det vara något annat?
Eller är det kanske bäst att byta generator i varje fall?

Finns det någon annan, kanske bilgenerator på 100A+ som passar utan större modifikation?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valmet 6600 Generatorproblem?

bodaedet  
#250749 Det är inte batteriet som e kasst.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6600 Generatorproblem?

OlaE  
#250751 Det är bytt också ca 2008.

Men problemet fanns redan innan, så jag tror inte det är batteriet.
Dessutom är det så himla dyrt när det är så stort.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 6600 Generatorproblem?

bodaedet  
#250752 Har du mätt vad den ger?

Avatar Fallback

Re: Valmet 6600 Generatorproblem?

jannee  
#250756 En växelströmsgenerator fungerar eller inte, ytterst sällan det är något mittemellan.
5 år gammalt batteri kan vara kass, haft på lastbilen batteri som INTE ens höll garantitiden ut.
Mät voltstyrkan i batteriet när du kört en hel dag, vrid av huvudströmbrytaren och kolla sedan på morgonen.
Mäter du voltstyrkan när motorn är igång och generatorn laddar ska den ligga på 14 + något i volt. Direkt efter stoppad motor ska voltstyrkan ligga på minst 12 volt.
Nästa dag innan motorn startas på minst 11,5 volt, gör den inte detta är batteriet kass.
Du kan också ha mätaren tillkopplad när du startar motorn och se vad som händer, voltstyrkan ska endast sänkas marginellt, sänks den t.ex 3 volt = en cell kaputt.
Så enkelt var det.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6600 Generatorproblem?

OlaE  
#250765 Tack för tipset jannee!

Ska införskaffa en bättre multimeter till nästa vecka, då jag kommer hem till gården, min far brukar inte ha med el att göra alls. :)

Men går traktorn verkligen att starta om batteriet ger mindre än 12V?

På bilen vet jag att startmotorn inte ens reagerar om det är mindre än 12V på batteriet - och då behöver man ju knappt fundera.

Generatorn ska ge 14,7V vid normal funktion, och det gjorde den åtminstone förra gången vi kollade upp den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 6600 Generatorproblem?

bodaedet  
#250766 kolla så att den ger bra ström ända till batteriet, så att det inte är nått vajj på vägen.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6600 Generatorproblem?

jannee  
#250768 "Tror" att gränsen för tillslag ligger någonstans runt 11 volt. De gamla hederliga motorerna utan en massa elektronik startade med 10 volt i batteriet.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6600 Generatorproblem?

Amatörhuggare 62  
#250807 På min Valmet 6300 a hade jag elproblem. Bytte Batteri och generator på lantmännen.
När dom kom hem med den samma J 😡 fel. Vet ni vad det var ?? Jo Jorden mellan hytt och Chassi. Kolla detta

Avatar Fallback

Re: Valmet 6600 Generatorproblem?

OlaE  
#250832
Amatörhuggare 62 skrev:På min Valmet 6300 a hade jag elproblem. Bytte Batteri och generator på lantmännen.
När dom kom hem med den samma J 😡 fel. Vet ni vad det var ?? Jo Jorden mellan hytt och Chassi. Kolla detta


Bra tips! Tack!
Vart sitter den jordflätan?
Mellan hytt och motor, eller på baksidan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 6600 Generatorproblem?

ValmetNicke  
#250838 Är det manuell huvud brytare kann det vara för dålig kontakt i genom

Avatar Fallback

Re: Valmet 6600 Generatorproblem?

Amatörhuggare 62  
#250840 Hej Ola E , Den sitter under hytten under plastskynket över tanken. Fäst i både hytten och bakom fotsteget. Det var en fläta som jag bytte mot kabel med pressade kabelskor.

Kan också vara som ValmetNicke påpekar Huvudbrytaren, dom blir glappa. Är nog på min fjärde nu på 11 000 timmar.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6600 Generatorproblem?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250863 En generators specade laddström är ju vid ett ganska högt varvtal, kör man på lägre varv blir levererad ström också betydligt lägre.
Men som sagt, kolla all jord osv först.
Mät sedan upp batterispänning med alla normala förbrukare på vid några olika varvtal.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6600 Generatorproblem?

OlaE  
#250867
björken skrev:En generators specade laddström är ju vid ett ganska högt varvtal, kör man på lägre varv blir levererad ström också betydligt lägre.
Men som sagt, kolla all jord osv först.
Mät sedan upp batterispänning med alla normala förbrukare på vid några olika varvtal.


Jag kommer inte upp i mer än lite mer än kanske 1000 RPM med normala förbrukare + lampor tända, innan generatorremmen börjar slira. Släcker jag arbetsbelysningen fungerar det som normalt efter en stund.

Remmen är lagom spänd, vi har även hänfallit åt remspraj, men det gör bara tillfälligt nytta.
I skogen kör jag ju förvisso på ganska lågt varv, bakre gaspedalen (sitter nästan alltid baklänges och kör) toppar vid 1500 RPM, och så högt varv håller jag sällan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 6600 Generatorproblem?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250918 Är remmen gammal så den blitt hård i sidan?
Prova att byta för slirar den kan de inte funka.
Har inte några slirningstendenser på min 6550 o hade iaf 10 55w halogen innan, nu är de 25w led ist

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).