Motorsåg och handhållet

stihl 200 fila kedjan

27 inlägg 17671 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

stihl 200 fila kedjan

Sture Andersson  
#250530 Tänkte höra om nån mer har mitt problem med att fila kedjan på 200.

När jag filar mina andra sågar med 4,8 mm filen, blir dom minst lika bra som nya kedjer.

Men på 200 med 4,0 filen som det ska vara kvittar det hur jag filar,det blir aldrig som

det är med en ny kedja. Nån som testat bygga om 200 till 4,8 mm .

Orkar den det eller blir den trött då.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

3/8" LP

traktorz  
#250537 Det ska väl inte vara nån konst att få till ett bra bett på en PS3 eller PM3 kedja, vilken du nu använder. Kallas också för 3/8" LP med 1.3 mm drivlänksbredd. Rekommenderar Stihls filhållare, så att du inte kommer för djupt ner och filar på drivlänken.

Nu har jag förstås inte filat på PM3, utan på PMM3 kedjor till vår Stil MS 192 C-E, men vasst så det biter bra på frusen senvuxen gran blir det.

Ref:
viewtopic.php?f=12&t=1749&start=225#p226009
Filhållare med rundfil (till sågkedjor)

Avatar Fallback

Re: stihl 200 fila kedjan

Sture Andersson  
#250645 Har provat en sådan filhållare det sista nu ,det är lättare som du säger att hålla djupet men tycker inte

jag får det bettet som jag får med en ny kedja,har provat fila ryttarna lite mer än dom 0,65 det ska

vara,utan att jag märker skilnad. Det värkar som det skärvinkel som jag inte får rätt.

Det finns ombygnads satser till dom här sågarna till 4,8mm kedjor,vore intresant höra med nån som

testat.

   TS
Avatar Fallback

Re: stihl 200 fila kedjan

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250652 Du kjem sannsynligvis for høgt i tanna med mall,derfor bit ho ikkje. Er litt vanskeligare å file så små tenner i forhold til .325 tenner. HVA 339 bruker jo .325 deling så burde vel kanskje stihl saga greie det og, er dei ikkje omtrent jamnstore, vent litt når eg tenker meg om så har ikkje så vidt eg veit stihl 1,3 sverd i .325 deling, dersom du skulle kjørt .325 deling så skulle du kjørt Oregon 95 vpx/H30 på ett stihl 1,3 sverd men det trur eg ikkje går an og få til. Kanskje litt drastisk men ein løysing er å selge saga og kjøpe ei med .325 deling eller ler deg og file/slipe den kjeda som du har. Syns generelt stihl kjeder er vanskeligerer å få kvasse enn Oregon kjeder. (akkurat picco kan faktisk vera ett unntak, men har for tida gitt opp det prosjektet.)

Avatar Fallback

Re: stihl 200 fila kedjan

Storken  
#250654 Jag har testat och visst går det, men du får va lätt på handen och ha höga ryttare samt gärna ge sågen mer bränsle.

På det stora hela så är originalkedjan att föredra, det är väl stort steg mellan 3/8 hobby och 0.325 på den lilla sågen...

Avatar Fallback

Re: 3/8" LP

SawTroll  
#250666
traktorz skrev: ..... Rekommenderar Stihls filhållare, så att du inte kommer för djupt ner och filar på drivlänken.

.....


Probleme med slike filholdere er at du ikke ser hva du faktisk gjør med fila - og nettopp det høres jo ut til å være problemet her? :wink:

Användarvisningsbild

Pferd ChainSharp & CS-X

traktorz  
#250682 Då kanske en Pferd CHAIN SHARP eller den nyare CS-X mallen passar bättre, den trimmar dessutom till ryttaren i samma drag. Jag har den äldre modellen, fast inte till ø4.0 mm för PMM3 kedjan, däremot för ø4.8 mm rundfil för H25/H30 kedjor.

Bild
Bild


Ref:
Produkter > Katalog 201 > Sågfilar > Skärpverktyg för sågkedjor CHAIN SHARP
http://www.pferd.com/se-se/3785_SVE_HTML.htm

Avatar Fallback

Re: stihl 200 fila kedjan

Homo abies  
#250695 Byt inte bort 3/8 kedjan på ms 200, bättre alternativ är svårt att hitta, du riskerar högre vibrationer och inte så mjuk gång du kan även tappa effekt...
Du har tre olika alternativ:
1.filmall "platta" som skruvas fast på rundfilen
2. Kombimall som även tar underställningsklacken
3. rullmall där man använder lös rundfil liknande hva´s Inklusive mycket tydlig instruktions CD.

Var noga med att du får -Rätt mall till rätt fil.
-Rätt mall/fil till rätt kedja, både typ och fabrikat!

Vilken filutrustning använder du idag?
vilken kedjetyp har du på sågen? Stihl Pmc3, PS3 eller annat fabrikat?

Användarvisningsbild

Re: stihl 200 fila kedjan

JensSkoog  
#250706 Kör med 3/8P, 1,3 på min MS200, och använder "fjärda" alternativ, slipmaskin,Stihl USG och mina kedjor är alltid topp och holler skärpan mycket bra! Man har så lite å gå på med dom kedjorna, att maskin är å föredra enligt min erfarenhet.

Avatar Fallback

Re: Pferd ChainSharp & CS-X

SawTroll  
#251086
traktorz skrev:Då kanske en Pferd CHAIN SHARP eller den nyare CS-X mallen passar bättre, den trimmar dessutom till ryttaren i samma drag. Jag har den äldre modellen, fast inte till ø4.0 mm för PMM3 kedjan, däremot för ø4.8 mm rundfil för H25/H30 kedjor.

Bild
Bild


Ref:
Produkter > Katalog 201 > Sågfilar > Skärpverktyg för sågkedjor CHAIN SHARP
http://www.pferd.com/se-se/3785_SVE_HTML.htm



:)) Jeg kunne ikke tenke meg å bruke noe slikt - men alle må jo ta sitt eget valg....

Avatar Fallback

Re: stihl 200 fila kedjan

zeetorg  
#251519 Jag har en MS200 och på den använder jag 4,5mm fil.

Jag vet att det står 4mm som filstorlek på flera ställen (på asken?) men på min kedja funkar det mycket bättre med 4,5 i stället för 4mm (som jag provade först).
Jag har även sett i något Stihlblad att det skall vara den filen, trots att det på andra ställen står 4mm.
Enda nackdelen är att jag inte hittat någon filmall till den än.

Tyvärr så har jag inte beteckningen på kedjan i huvudet.

Användarvisningsbild

Re: stihl 200 fila kedjan

traktorz  
#251525 Det kan stämma, om jag minns vad som brukar påstås här i forumet, att när kedjan är ny, så börjar du med ø4.0 mm rundfil, för att när kedjan är sliten och närmar sig "end of life" så går man upp en storlek i fildiameter, som här då till en ø4.5 mm rundfil.

Det kan finnas en viss risk att man filar på drivlänkarna och menligt påverkar kedjans hållfasthet, om man börjar med en större fildiameter än den rekommenderade, då kedjan är ny.

Användarvisningsbild

Re: stihl 200 fila kedjan

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251531 Jag tycker tvärtom. 4,5 i början och efter hand när tanden blir lägre 4,0.

Avatar Fallback

Re: stihl 200 fila kedjan

Brumsten  
#251533 För kunna fila på drivlänken måste man först passera sidolänken.
Ett litet konstaterande.
God Jul.

Användarvisningsbild

Re: stihl 200 fila kedjan

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251535 Hehe.

Både sidolänk och drivlänkens överdel brukat få fil om den går för lågt. Den sticker ofta upp lite ovan sidolänk.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).