Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Järnhäst med tillbehör?

60 inlägg 42376 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Järnhäst med tillbehör?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249361 Hej alla.
Jag funderar på att köpa en järnhäst (om det är en bra idé eller inte är en annan femma) så jag har försökt läsa så mycket jag bara kan om den på nätet.

En sak hittar jag ingen information om och det är: hur fäster man de olika tillbehören (som timmervagn, timmerbanke med mera) på järnhästen? Alla bilder jag sett visar bara hästen med eller utan de olika tillbehören redan monterade, men jag har inte sett någon bild på själva fästet.

Är mest nyfiken på hur pass lätt det är att koppla av och på t.ex. en timmervagn om man ska transportera ekipaget på en släpvagn men även om man kan välja var på olika fästpunkter eller om det bara finns en specifik.

De järnhästar jag sett själv var av en äldre modell där vagnen fästes i en krok bakpå hästen men den nya modellen har jag hittills inte sett "live" så jag vore väldigt tacksam om ni därute som har en modernare järnhäst kan berätta lite om hur den är konstruerad - har ni en bild eller två går jag riktigt i gasen ;)



   TS
Avatar Fallback

Re: Järnhäst med tillbehör?

sveakatten  
#249376 Du kanske hittar något här
http://www.lennartsfors.com/index.php/e ... -ironhorse

Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249411 Tack för den länken men där har jag tyvärr redan letat utan att bli klokare.

Lennartsfors filmer och material visar som sagt mest maskiner i arbete men inte hur de kopplas ihop, så om någon kan berätta hur det går till är jag mycket tacksam.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249516 På min finns det en tapp som sticker upp strax bakom timmerbanken. Man kan se den lite grand på bilder från blocket:
http://www.blocket.se/dalarna/Jarnhast_ ... ?ca=16&w=3
http://www.blocket.se/jonkoping/Jarnhas ... ?ca=16&w=3

Ett hål i tappen gör att man kan låsa med en sprint. Detta system finns även på åkgräsklippare.

På modernare Järnhästar verkar det istället vara en ögla:
http://www.blocket.se/varmland/Timmerba ... ?ca=16&w=3

Sedan kan man lyfta hela timmerbanken och få tillgång till ett större fäste genom hålet i plattan:
http://www.blocket.se/varmland/JarnHast ... ?ca=16&w=3

Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249556 Tack th!
Grannen på landet hade en sådan järnhäst som du där vagnen fäster i tappen på timmerbanken.

Vad jag kunnat förstå av diverse sprängskisser (den mest aktuella fick jag leta upp via norge…) ska den nuvarande timmervagnen fästas i hålet i plattan, förmodligen ska någon sorts bult på vagnen genom hålet och sedan säkras med en traktorsprint, men helt säker är jag inte.

Ännu knepigare blir det om man som jag funderar på att kanske köpa järnhästen med teleskopisk kran, den finns det så lite information om att man inte ens kan vara säker på att timmervagnen passar till den men det får man väl hoppas att den gör. Annars blir det en "vanlig" järnhäst med motorwinsch för min del.

Tack för all hjälp!

   TS
Avatar Fallback

Re: Järnhäst med tillbehör?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249607 Har den stora boggikärran till min,där ersätter man helt och hållet svingeln som stakarna sitter på med kärran.
Kärran har tapp som går nedåt igenom plattan och låses med en vanlig fjädersprint,har för mig att jag nånstans har sett bild eller film med kranutrustad häst och kärra.

Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249616 Tack för det Bengt!
Då var det som jag trodde då. Hur pass lätt är det att koppla av och på kärran skulle du säga?

Det låter ju som om det går ganska snabbt, vilket ju är bra när man ska transportera maskinen på släp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Järnhäst med tillbehör?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249708 Kärran är tung som ett as,har vanlig släpkärra och kör upp hästen på den och kör sakta med jh-kärran på rull efter när jag flyttar mig en eller två ggr per år.

Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249721 Okej. Så för mig som har skogen någon mil bort från huset kan det kanske vara en poäng att skaffa ett släp där både maskin och kärra får plats på en gång, tolkar jag det som.

Hade väl ändå funderat på det för att underlätta vedhämtandet, men det blir ju några kronor extra förstås.

   TS
Avatar Fallback

Re: Järnhäst med tillbehör?

alias  
#249824 Mina erfarenheter av järnhästen är att det är en smidig maskin i röjningsgallringar (antingen som lunnare eller med vagn).

Att backa med denna timmervagn påkopplad i ett trångt bestånd kan dock vara en prövning (planera helst körningen så du har rundkörning).

Jag har dessutom upplevt den lite "jippig" under framkanten på bandens understödsyta.
Ur den aspekten kanske Oxen minilunnare är bättre (har ej testat denna)

Annars brukar ju Hondamotorerna hosta igång på första eller andra rycket - även om maskinen sått ute i skogen i regn/snö/kyla någon vecka.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249830
alias skrev:Att backa med denna timmervagn påkopplad i ett trångt bestånd kan dock vara en prövning (planera helst körningen så du har rundkörning).

Jag har dessutom upplevt den lite "jippig" under framkanten på bandens understödsyta.
Ur den aspekten kanske Oxen minilunnare är bättre (har ej testat denna)

Annars brukar ju Hondamotorerna hosta igång på första eller andra rycket - även om maskinen sått ute i skogen i regn/snö/kyla någon vecka.

Sån lyx med backväxel, min tidiga modell har ingen :mrgreen:

Vad menar du med "jippig"? Är det att när man kör över liten förhöjning i marken så tippar den framåt så fort som tyngdpunkten passerar toppen på höjden? Jag vet inte hur det är med köpevagnarna men med min hemsnickrade vagn (jo den är gjord i trä :!: ) så har jag sett till att tippningen begränsas i.o.m. att den svarta stödbalken tar i stången på vagnen. Detta ger mindre påfrestningar på plattjärnet när det vinklas mot fästtappen.

Håller helt med om Hondamotorerna. Jag har aldrig haft någon som inte startar på första rycket :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Järnhäst med tillbehör?

alias  
#249899
th skrev:
alias skrev:Att backa med denna timmervagn påkopplad i ett trångt bestånd kan dock vara en prövning (planera helst körningen så du har rundkörning).

Jag har dessutom upplevt den lite "jippig" under framkanten på bandens understödsyta.
Ur den aspekten kanske Oxen minilunnare är bättre (har ej testat denna)

Annars brukar ju Hondamotorerna hosta igång på första eller andra rycket - även om maskinen sått ute i skogen i regn/snö/kyla någon vecka.

Sån lyx med backväxel, min tidiga modell har ingen :mrgreen:

Vad menar du med "jippig"? Är det att när man kör över liten förhöjning i marken så tippar den framåt så fort som tyngdpunkten passerar toppen på höjden? Jag vet inte hur det är med köpevagnarna men med min hemsnickrade vagn (jo den är gjord i trä :!: ) så har jag sett till att tippningen begränsas i.o.m. att den svarta stödbalken tar i stången på vagnen. Detta ger mindre påfrestningar på plattjärnet när det vinklas mot fästtappen.

Håller helt med om Hondamotorerna. Jag har aldrig haft någon som inte startar på första rycket :grin: :grin:


Jo, det var tyngdpunktsförskjutningen jag syftade på.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250282 Nu har planerna ändrats en smula så jag kommer förmodligen inte att köpa en järnhäst med hydraulisk kran utan en "vanlig" maskin med motorvinsch, men med timmervagn.

Nu har jag börjat fundera på det där med transport av maskinen. Någon form av släpvagn måste till och jag undrar om det är klokt/försvarbart att köpa ett så pass stort släp att man kan köra upp maskin och vagn samtidigt eller ska man vara ekonomisk (dumsnål?) och köpa ett mindre släp där man måste koppla loss vagnen för att få plats?

Hur gör ni andra järnhästägare där ute? Den timmervagn som säljs nu är ju ganska stor och tung så det är ju inte bara att ställa den på högkant...

Hur stort släp tror ni att man behöver om man ska transportera maskin och vagn hopkopplade? Har läst att vagnen har 1.8 meter mellan timmerstakarna som kortast. Själva maskinen lär ju bygga på minst 1 meter så en lastlängd på minst 3 meter är väl att rekommendera - eller tror ni att det behövs längre?

tacksam för era synpunkter och glad tredje advent!

   TS
Avatar Fallback

Re: Järnhäst med tillbehör?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250322 Det skulle vara smart med en kula bak på släpet. Då räcker det ju med ett standardsläp. Har inte sett den lösningen själv men någon måste väl ha gjort det.

Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250423 Fast då får man väl bara köra 30? Inte för att det vimlar av poliser på skogsvägarna men jag kan ju tänka mig att kärran inte uppför sig riktigt så kontrollerat som man kan önska om man kör 60-70…

Enligt Lennartsfors produktbeskrivning ska kärran väga 155 kilo (måste vara gjord av gjutjärn…) så det är ju inget man bara hivar upp ovanpå maskinen. Samtidigt vete tusan hur viktfördelningen blir på släpet om man ska ha maskin och vagn hopkopplade, maskinen lär ju hamna ganska långt fram då - inte helt optimalt...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).