Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

61 inlägg 45710 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

ananders  
#250330 Vi har haft två kellfriprodukter på jobbet.

Den första ett schaktblad till att fösa till foder till korna på foderbordet och det har hållit väldigt bra då djurskötare är just djurskötare och inga traktorförare. Det finns många märken i väggarna efter schaktbladet men bladet är helt och rakt.

Den andra produkten var en foderhäck som säckade ihop efter två rundbalar.

Så vi hittade nog ett av få guldkorn från Kellfri.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

totte  
#250331
anersimyra skrev:Jag pratade i går med en försäljare av Avantmaskiner. De fick beställning på två nya modeller, de " drog sig ur " affären då det var uppenbart att maskinerna skulle till Kina på kopiering.


Det är så det går till. Köper in maskiner, kopierar dom bit för bit men använder billigt material och har rudimentära kvalitetskontroller. Det som kommer tillbaka ser på lite håll ut som originalen, går man lite närmare så är svetsar, finish, målning, komponenter, ja precis allt en eller flera klasser sämre. Och, som jag och flera sagt innan, skäll inte på kineserna, dom gör precis vad som är beställt och dom får betalt för att göra. Dom kan, det görs massor av bra kvalitet i Kina, men då kostar det också, kanske inte lika mycket som t ex Svensk- eller Tysk-tillverkad, men inte dom fantasilåga priser som det är på lågprissmörjan.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

ananders  
#250360 Som jag tolkat "totte" ovan så har så tänker vi nog lite lika att den stora besparingen är kanske inte arbetarens lönekostnad utan matrialkostnaden.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

totte  
#250399
ananders skrev:Som jag tolkat "totte" ovan så har så tänker vi nog lite lika att den stora besparingen är kanske inte arbetarens lönekostnad utan matrialkostnaden.


Ja det är en nog stor bit, kansle den största, och sen tror jag att om kvalitetskraven är låga och prispressen hård så betalar man heller inte för kvalificerad arbetskraft utan tar de som accepterar skitlön och usla villkor och gör jobbet därefter. Jag spekulerar och generaliserar förstås rätt grovt här.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

rokon  
#250416 Blir inte arbetarna överlag mer kvalicerade i Kina då deras utbildningsystem verkar producera kunskap som går in i eleverna på ett bättre sätt än i Sverige?

Användarvisningsbild

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

totte  
#250438 Kan nog hända, men det finns en mycket stor arbetskraftsreserv med ofta låg utbildning som flyttar in till städerna från landet. Så det tar nog tid innan det slår igenom. Och utbildad eller ej, får du jobba under usla villkor, vilket ju visats i många reportage att många får, så blir troligen engagemanget därefter.

Avatar Fallback

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

stektlök  
#250557 Och så var det juh det här med materialet också :surp:

Dåligt järn och bra svetsare = kass resultat
Bra järn och dålig svetsare = kass resultat
Dåligt järn och dålig svetsare = Kellfri (som totte hade sagt)

:grin:

Användarvisningsbild

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

rokon  
#250579 Hur var det nu med tekniska kunskaper-ekonomiska kunskaper-ansvarskänsla-och kunniga uppköpare-etiska avväganden från det svenska företaget, hade de flesta underkänt betyg eller inga betyg och utbildning alls inom de områden de jobbar inom. Finns det någon kvalitetsansvarig i det svenska företaget som har inflytande i hela processen?
Vad skulle krävas av Kellfri för att få det till ett företag som förser sina kunder med produkter som håller kvalite till lågt och konkurensdugligt pris?

Avatar Fallback

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

oskar44  
#250595 mitt resonemang är att de som bara ska köra lite vedspis ved räcker det med kellfri-grejjor men de som ska köra lite mer "proffisionellt" behöver bättre grejjor.

har själv en kellfri vagn har knöcklat till precis hela "motskyddsgallret" och ska man dra en lite rejälare stock så böjer man centrum balken med en vinch som drar 1036kg. :???:

Användarvisningsbild

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

totte  
#250597
rokon skrev:Vad skulle krävas av Kellfri för att få det till ett företag som förser sina kunder med produkter som håller kvalite till lågt och konkurensdugligt pris?


Nu börjar vi komma in på frågor som är väldigt knepiga. Problemet är att det uppenbarligen finns en rätt stor kundkrets som tittar endast på tre faktorer: pris, pris och pris. Så länge det finns, oavsett om det gäller skogs- och lantbruksdon, eller urusla elmaskiner och motorsågar så finns det givetvis en lönsam nisch för en massa företag att importera såna produkter.

Så vad som skulle krävas är väl en hel omorientering av företagets policy, från att enbart framstå som billigast till att vara en prisvärd konkurrent. Alltså införa mycket striktare kvalitetskontroller, acceptera ett betydligt högre inköpspris och därmed inte längre kunna sälja grejorna för halva priset eller än lägre jämfört med andra.

Men varför skulle dom vilja det, så länge som kan sälja sitt blötjärn. Ingen särskilt djuplodande analys, inte mitt specialområde precis, bara vad jag antar.

Men i slutänden är det tyvärr så att ansvaret för hur det ser ut vilar så oerhört mycket på oss som köper grejor, hela vårt system bygger på massutbud av billiga grejor som vi skall, och ofta vill, köpa och slänga. Funkar kanske för telefoner och borrmaskiner, blir lite sämre utfall för oss när vi skall investera i sånt som skall vara med ett tag. Men prisjakten sitter väl snart i ryggmärgen.

Avstår från att blanda in frågan om ändliga resurser.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250600
rokon skrev:Blir inte arbetarna överlag mer kvalicerade i Kina då deras utbildningsystem verkar producera kunskap som går in i eleverna på ett bättre sätt än i Sverige?

Det viktiga är väl inte att kunskapen går in eleverna, det viktiga är att den kommer ut igen i rätt form och gör nytta.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

rokon  
#250625 I Sverige så har ju vi blivit avvänjda från konsumentansvar, det heter ju producentansvar. Konsumentköplagen, konsumenttjänstlagen, ställer ju krav på den som säljer produkter/tjänster till konsumenter som ej är att betrakta som näringsidkare.
Så här marknadsförs det " Kvalitet och funktion i toppklass! " Varför skulle man inte köpa det påståendet? Ett lågt pris vill i alla fall jag ha, det som utlovas det förväntar jag mig och kräver. Ändå har jag ofta förstånd att solla agnarna från vetet och avstå.
Det är ju i alla fall avsevärt billigare att producera i Kina, om den som driver företaget kan sin sak, annars så kan det ju slå helt fel. Transportkostnaden sjövägen till Sverige är billigare än många av våra inhemska transporter. Och stål och energi ser jag inte som några ändliga resurser.

Avatar Fallback

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

oskar44  
#251273 varför är det så mycket billigare att tillverka något i kina än någon annan stans?
det är ju ändå så långt bort?

Användarvisningsbild

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

totte  
#251279 Låga löner, dåliga arbetsvillkor som resultat av en nära obegränsad tillgång till arbetskraft och en diktatorisk och ganska grundligt korrumperad maktapparat. Även inhemska råvaror blir billiga av samma orsak.

Att frakta i stora partier på containerfartyg är inte särdeles dyrt. Betänk att man faktiskt skickar fryst fisk från Norge för att paketera i Kina och sen tillbaka till Västerlandet för att säljas.

Men lönerna stiger även där, när de har stigit tillräckligt börjar tillverkningen flytta nån annan stans. Det har vi sett ske genom åren i bl a Japan, Taiwan och Europas öststater. Var det blir härnäst vet vi inte än, Afrikanska länder möjligen, Kina investerar stort där.

Avatar Fallback

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

Palakangas  
#251361 Ja det är inte enbart lönekostnaden som gör att tillverkning flyttas utomlands, men det får mest plats i media.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).