Sågverk (mindre)

Stormfälld skog i oländig terräng

9 inlägg 7658 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stormfälld skog i oländig terräng

parsal  
#250296 Vad tror ni om Logosols M8 sågverk med motorsåg för att såga upp stormfällt virke ute i skogen till okantade plank i 2-3 tums tjocklek? Jag lägger det sedan på strö ute i skogen under presenning och sedan hämtar jag det vid behov och sågar de dimensioner jag behöver på ett Bamsesågverk med elsåg i byn.

Bakgrunden är som följer: Jag har drabbats relativt lindrigt av stormens härjningar i norra Jämtland i höst/vinter. Alltför lite har blåst ner för att leja hjälp. Har vindfällen som ligger oländigt till, dvs det är myrar i vägen för att kunna hämta hem det. Jag har ingen möjlighet att ta reda på det nu innan det kommer metervis med snö. Jag kan börja i maj när snön smällt undan och ta reda på det. Problemet som jag ser det då kommer jag inte dit med någon maskin för att kunna skota hem det. Har Logosols Big Mill idag och den fungerar relativt bra förutom att gå krökt med ryggen inte känns bra.



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Stormfälld skog i oländig terräng

JensSkoog  
#250312 Hörs som et tidskrävande jobb. Men varför inte. Trevligt m hemsågat! :wink:

Avatar Fallback

Re: Stormfälld skog i oländig terräng

sveakatten  
#250315 Hur hade du tänkt hämta plankorna när du behöver dom?
Har du ingen i närheten som har en bandmaskin av något slag?

Avatar Fallback

Re: Stormfälld skog i oländig terräng

parsal  
#250353 Tänkte hämta hem det grovsågade nästa höst/vinter och då antingen köra med skoter och doning eller vid tidig kyla och frysen myr med traktor och vagn.

Vad tror ni om kvalitén på det grovsågade? Känns som mycket jobb och då vill man ju ha lön för mödan...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormfälld skog i oländig terräng

svampbob  
#250377 Varför inte hugga och lägga ihop nu och sedan köra ut det med skoter när det blir före?

Användarvisningsbild

Re: Stormfälld skog i oländig terräng

Camwood  
#250627 Ska du inte såga upp virket i vinter så kapa ej upp träden utan låt dom ligga med rotkontakt tills du kan ta han dom dom. Stormfällda träd kan ligga ett år eller två beroende om det är furu eller gran och om dom har rotkontakt kvar. De e inge panik. Jag sågar bara stormfällt , jag hinner inte med något annat. Har sågat gran som har legat ca 2 år å de funkar. Men jag kommer nog inte att såga i kapp för den senaste stormen fällde 6 st stora granar bara ca 50 m från gården och jag har inte vågat kolla i skogen/på berget än. jag tror att ja har å såga det här året också :grin:

Avatar Fallback

Re: Stormfälld skog i oländig terräng

parsal  
#251047 Det vore det bästa om granarna kan klara sig ett par år. Från Skogsstyrelsen och skogsägarföreningen så är det ett mässande jämt och ständigt om granbarkborren. Visste man att borren höll sig borta en sommar så skulle man kanske kunna låta de ligga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormfälld skog i oländig terräng

Camwood  
#251054
parsal skrev:Det vore det bästa om granarna kan klara sig ett par år. Från Skogsstyrelsen och skogsägarföreningen så är det ett mässande jämt och ständigt om granbarkborren. Visste man att borren höll sig borta en sommar så skulle man kanske kunna låta de ligga.

Det där beror på hur många träd som ligger i ett område! Det där med borren så har jag sett i min skog att ETT träd som dött o torkat så har borren angripit friska träd i närheten! men även stormfällningar med flera granar och då har inte borren har synts till.Konstigt ere. :grin:

Avatar Fallback

Re: Stormfälld skog i oländig terräng

Homo abies  
#258492 Täck hellre med plåt eller papp i stället för pressenning som är tät och hindrar luftväxling /andning

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).