Små skogsmaskiner och övriga maskiner

problem med gilson 5hk snöslunga

138 inlägg 48394 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

totte  
#250328 Sannolikheten för att det är annan dimension på trumman och annan axeldimension är hög, det är ganska stora sågar det handlar om. Tror inte att den passar på din 45:a. Varför vill du har 3/8 på den sågen, den går utan tvekan bäst med .325, vilket jag antar att du har nu.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#250347 Okej. Vill ha 3/8 då jag har "power sharp" svär å kedja liggandes som jag enbart testat på en el-såg 1 gång å de fungera som en dröm. Vet du någon firma som säljer kopplingstrumma till 45,an som passar å 3/8 ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

totte  
#250395 Ingen aning faktiskt, tvivlar, men fråga i Motorsågsforumet, kan finnas nån som vet.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#251503 hur sträcker man upp startfjädern ? snöret gick av sist jag skulle starta den..

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

totte  
#251564 Fila ett litet hack i kanten på linhjulet lagom så linan ryms. Vik upp plåtflärparna som håller hjulet en bit så du kan få linan förbi, linan i hacket, dra runt linhjulet tills det verkar lagom spänt. En skruvtving är bra att ha sen för att hålla fast linhjulet medan du pillar ut linan i hålet och binder fast handtaget.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#251595 åt vilket håll ska de dras ? medsols ? motsols ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

totte  
#251600 Åt samma håll som hjulet går när du drar i snöret.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#251619 okej.

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#251748 de fungerar inte att göra så som du sa..
nr1: de går inte å vika upp metallflikarna.
nr2: de händer ingen skillnad när jag vrider i samma håll som den rullar när man drar i den...

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

totte  
#251756 Jo det går att vika upp metallflikarna, det är bara plåtflikar.

Om det inte häder nåt så har fjädern släppt eller gått av, annars skall det spänna fjädern.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#251762 dom böjer tillbaka sej bara.. de sitter en liten skruv/bult där men de är så trångt så de inte går å få in någon nyckel
hur snurrar den då ? motur ? medur ?

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

tallen100  
#251769 Vrid åt smma håll som hjulet går när du drar, linda på det slaka snöret.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#260398 Tillbaka på ruta ett igen med startsnöret... hur f*n ska jag göra !? "flikarna" som håller hjulet på plats e gjorda i plast så de går inte att vika upp dom. De sitter tre små bult/skruv där. men de är så trångt så de går inte att få plats med någon nyckel. Någon som vet va de är för dimension ?

ska man spänna upp fjädern först å sen linda på start snöret ? eller hur gör man ?
vet ju hu de är på en motorsåg, men är de samma på en snöslunga ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

totte  
#260410 Å tusan, ser inte ut som dom jag har donat med, kan du lägga en bild på hur startapparaten ser ut från insidan.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#260534 Tar en bild i morgon å lägger upp.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).