Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

61 inlägg 45706 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

Remomannen  
#249779 Fick hem reklamblad från Kellfri och såg att de hade en gallringsvagn med drivning (21-sv34bd) för 49900 spänn. Verkar ju helt fantastiskt billigt jämfört med en Avesta. Kanske för bra för att vara sant?

http://www.kellfri.se/SE/Catalog/huggar ... V34BD.html

Nån som har erfarenheter av en dylik vagn?



   TS
Avatar Fallback

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

skogsbonne  
#249782 För bra för att vara sant, kellfri är inte kvalite

Användarvisningsbild

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

totte  
#249789 Alldeles för högt pris för en hög illa svetsat blötjärn.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

anersimyra  
#249793
Remomannen skrev:Fick hem reklamblad från Kellfri och såg att de hade en gallringsvagn med drivning (21-sv34bd) för 49900 spänn. Verkar ju helt fantastiskt billigt jämfört med en Avesta. Kanske för bra för att vara sant?

http://www.kellfri.se/SE/Catalog/huggar ... V34BD.html

Nån som har erfarenheter av en dylik vagn?
Här är änne en kopia av Avestas vagn. Jag ser ingen som helst skillnad, förutom att denna är mycket tyngre ??? Kraftresurserna som påstås kan inte vara annat än fria fantasier.

Avatar Fallback

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

Danne  
#249805 Finns rätt många trådar här o på maskinisten om detta företag, läs o gör en bedömning. Man får vad man betalar för!

Avatar Fallback

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

stektlök  
#249810 Kellfri har stötts å blötts många ggr. Ett gott råd som en vän gav mig var: Du kan köpa billigt men du kommer lipa varenda gång du använder saken ELLER lipa EN (!) gång när du köper och sedan var nöjd varenda gång du använder prylen !!!

Användarvisningsbild

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

anersimyra  
#249825 Några har dessutom fått erfara att vagnen enbart har drivning framåt.. :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

axwell  
#249833
anersimyra skrev:Några har dessutom fått erfara att vagnen enbart har drivning framåt.. :lol: :lol:

Man stoppade ju försäljningen för nå´t år sen av den anledningen.

Nu står det klart angivet att den kan driva framåt.

"Konstigt" att ingen ännu hört av sig, det är ju några på forumet som en dessa vagnar.

Hälsan tiger still :roll:

Användarvisningsbild

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

anersimyra  
#249887 Kanske svenstillverkat i själva verket är: Svenskmonterat ? :surp: :surp:

Avatar Fallback

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

Yanmar 1502d  
#250206 Jag har en gallringsvagn utan drivning och är nöjd. Att svetsarna skulle vara dåliga är en konstig tro. Varför skulle 9 miljoner människor i Sverige ha bättre svetsare än dryga miljarden kineser.

Avatar Fallback

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

stektlök  
#250208 Hemma på gårn säger vi alltid.... miljoner flugor kan inte ha fel ÄT SKIT :)

Användarvisningsbild

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

totte  
#250250
Yanmar 1502d skrev:Jag har en gallringsvagn utan drivning och är nöjd. Att svetsarna skulle vara dåliga är en konstig tro. Varför skulle 9 miljoner människor i Sverige ha bättre svetsare än dryga miljarden kineser.


Det är väl klart att det finns bra svetsare i Kina, troligen många fler än i Sverige. Men dom sysslar nog oftast inte med att bygga billighetsvaror till västerländska importörer som inte ställer krav på något annat än lågt pris.

Det är inte nån tro, det är väl känd erfarenhet att det mycket ofta är urusla svetsar på billighetsgrejorna. Inte alltid, men spridningen är stor, man måste ha tur att få ett exemplar som sitter ihop.

Avatar Fallback

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

stektlök  
#250254 Inte bara svetsarna Totte... en skogshuggare hemma i byn köpte kellfris huggarvagn och den läckte olja lite här å där.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

totte  
#250326 Jomenvisst löken (stekt), det är ju allmän lågkvalitet på det mesta, man skall ha stor tur om man får ett exemplar där allt funkar som det skall även när den är ny. Gäller inte bara Kellfri, gäller alla såna här billighetsgrunkor, vill man inte betala får man grejor därefter, så enkelt är det. Och tyvärr, många resoenerar som att "är det billigt så kan jag ju alltid reparera och svetsa", men när allt faller sönder och "stålet" är rena mjukjärnet så går det helt enkelt inte att hålla igång.

Sen kan man som Yanmar ovan ha tur och få en som håller ihop, bara att gratulera.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

anersimyra  
#250329 Jag pratade i går med en försäljare av Avantmaskiner. De fick beställning på två nya modeller, de " drog sig ur " affären då det var uppenbart att maskinerna skulle till Kina på kopiering.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).