Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Elektrisk inkoppling av kran-vinschen?

23 inlägg 36495 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elektrisk inkoppling av kran-vinschen?

anersimyra  
#250115
traktorz skrev:Här är två förslag på inkoppling av radiostyrd vinsch. Vi börjar med det första förslaget, dvs med enbart ATV'n batteri.

Skulle det bli brist på batteri-juice vid våra vinschningar med timmervagnen, så får vi ta ett beslut om att installera ett extra batteri. Det görs enligt förslag nr. 2, där det extra batteriet parallellkopplas med det inbyggda. Som bonus fås en anslutning av batteriladdaren till det inbyggda batteriet via högströmskontakten.

Batterianslutningsdonen:
• ELFA 42-114-88 SB 50 röd 16 mm² 50A 35:90 kr/st
• SWEDOL EL-27492 50A röd 6-16mm² 89:00 kr/par
• (SWEDOL EL-27493 120A 25-35mm²) 309:00 kr/par

Steg 1:
Bild


Steg 2:
Bild


Alternativ för montering av vinsch på traktorvagn:
Bild



Edit: direkta länkar till större bilder:
http://mynetimages.com/6a32b68afe.gif
http://mynetimages.com/2ffe4faf3d.gif
http://mynetimages.com/9fec3ef592.gif

Jag har kört mycket vinschning med endast ATV batteriet, jag har ett Polaris original vilket är ett erkänt bra batteri. Jag körde en hel vinter med mycket lunning, endast vid något tillfälle blev batteriet utan kräm. Det var då bara att starta hjulingen och ladda en stund. Jag laddade aldrig batteriet annat än med hjulingen. Vad som hände var att vinschen brann upp när temperaturen gick upp på våren. Att lunna med elvinsch är alltså inget som fungerar i längden. Efter fullt drag ( 15 meter med Warnvinsch ) ska denna svalna av minst tio minuter. Men att under dagen lunna enstaka stock, och däremellan använda vinschen till lastning/ lossning var inga problem med hjulingens eget batteri. Jag kopplade ett extrabatteri till hjulingen men insåg att det egentligen var vinschen som begränsade användningen i mitt fall. Vid användning av extrabatteri finns automatik vilken styr laddningen mellan batterierna, bra info om detta finner man inom fritidsbåtssektorn. :smile:

Avatar Fallback

Re: Elektrisk inkoppling av kran-vinschen?

masjäveln  
#250116 Satte fritidsbatteri o radiostyrningen på kärrans grind m snabbkoppligar på polerna. Inga kablar till hjulingen o lätt att hänga av

Avatar Fallback

Re: Elektrisk inkoppling av kran-vinschen?

jonasbrot  
#250120 Tack för tipsen!
Kommer att göra det på mitt eget sätt :) Köpt snabbkontakter SB50 från Ebay och tänker löda fast dom så jag enkelt kan byta ,flytta och koppla ihop batterierna som jag vill.

Känner att jag helt klart behövde mer batterikräm, fick alltid ha motorn igång för att det skulle räcka. Vill inte heller ha batteriet på kärran då det blir så skitigt där. Helst skulle det vara på det främre bagageräcket med tanke på tyngdfördelningen men där är redan fullt.

Avatar Fallback

Re: Elektrisk inkoppling av kran-vinschen?

jonasbrot  
#250123 Har nu läst på båt- husbil- och bil-sidor om olika batterityper och hur man kan koppla ihop batterierna. Hittar inte något klart stöd för att det inte skulle vara bra att koppla ihop två batterier av olika typ och kapacitet så länge de är friska. Det är ganska många olika åsikter i ämnet men lite praktisk erfarenhet.

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk inkoppling av kran-vinschen?

anersimyra  
#250125
jonasbrot skrev:Har nu läst på båt- husbil- och bil-sidor om olika batterityper och hur man kan koppla ihop batterierna. Hittar inte något klart stöd för att det inte skulle vara bra att koppla ihop två batterier av olika typ och kapacitet så länge de är friska. Det är ganska många olika åsikter i ämnet men lite praktisk erfarenhet.
Ett start och förbrukningsbatteri är de två typer vilka inte passar särskilt bra att koppla samman. Ett startbatteri har inte de djupurladdningsegenskaper som kännetecknar ett förbrukningsbatteri. Att ha dessa två typer kopplade till gemensam förbrukare är mindre bra, visst funkar det på en såpass enkel sak som en hjulingvinsch. Men är kravet fullgod kapacitet över tid, ja då finns anledning att vara noga med sina installationer. :ugeek:

Användarvisningsbild

Parallellkopplade bly/syra-batterier

traktorz  
#250179 Blybatterier har ganska lika polspänning sinsemellan, så om bägge är fulladdade så händer inte särskilt mycket, som t.ex. då man parallellkopplar det interna ATV-batteriet med ett påhängsdito. Batteriernas inre resistans och strömkapacitet är viktigare parametrar, eftersom det är sådana faktorer som direkt påverkar startvilligheten och vinschmöjligheterna.

Om bägge batterierna är i någorlunda skick, toppladda dessa separat först, innan de parallellkopplas. ATV'ns generator kommer att ladda batteri-kombot, med det stora externa batteriet som största last, om man antar att det externa har den lägsta interna resistansen.

Externa smarta batteriladdare ges inte korrekta laddförutsättningar med två olika batterier sammankopplade, så jag skulle föreslå att det stora externa batteriet underhållsladdas separat vid behov, samt att det i sin tur får bistå med laddning till det interna ATV-batteriet. Det här arrangemanget har visat sig fungera bra på äldre hjulingar med otillräcklig generatorkapacitet, samt på de som står längre tider utan underhållsladdning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elektrisk inkoppling av kran-vinschen?

anersimyra  
#250181 Ja jag upptäckte inga " konstigheter " med ett dyligt arrangemang. På båtar däremot vill man ju vara säker på att inga förbrukare tömmer startbatteriet. Vill man vara " petig " kan man avskilja det interna batteriet från det externa förbrukarbatteriet med en manuell brytare, annars finns ju automatik för den kräsne.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Elektrisk inkoppling av kran-vinschen?

jonasbrot  
#253268 Har nu testat min nya batterisetup 14ah + 70ah. Resultatet är som förväntat, det fungerar kanonbra! Kan nu hålla på och vinscha utan att motorn igång och har mätt batterispänningen nu efter ca 6 timmar sammanlagt i skogen. 12,4V mot 12,8V före start. Spänningen har alltså inte sjunket så mycket och det är knappast någon risk att man kör tomt på batterierna och därmed så skonas även det lilla atv-batteriet. Sätta på laddaren får man göra även i fortsättningen ibland men det är ju inga problem när man har Ctek snabbkontakter. (har det på 4 fordon).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).