Avverkning (slutavverkning)

Manuell hjälp efter stormen?!

13 inlägg 7321 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Manuell hjälp efter stormen?!

Ronjert  
#250065 Finns det något behov av hjälp att kapa loss vindfällen?

Och finns det möjlighet att få ut en rimlig timpeng för det?
Man åker ju inte iväg om det ger samma inkomst som hemma!



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Manuell hjälp efter stormen?!

herjman  
#250070 Verkar ju som att dom flesta skogsägare har olika skötselavtal med dom stora drakarna så när något ska åtgärdas ringer man bara sin kontakt på det stora bolaget som i sin tur har en lista entreprenörer.

Verkar vara svårt att vara liten entreprenör i skogen om man inte vill vara styrd av dom stora?

Rätta mig gärna om jag har fel ni som vet!

Avatar Fallback

Re: Manuell hjälp efter stormen?!

jannee  
#250079 Herjman har HELT rätt. Blev irritationer när jag själv åtog att såga loss min egen skog (Gudrun stormen).
Stammarna fick INTE sågas loss förrän skördaren var i antågande, och när den skulle komma visste ingen. Jag fick skylla mig själv om virket blev förstört - och förresten, bolaget höll med kompetent personal - balter som fick 75kr/timmen (det senare fick jag reda på i efterhand, bolaget fakturerade dock 300kr/tim).
Detta är återigen ett sätt för bolagen att tjäna lite extrapengar.

Användarvisningsbild

Re: Manuell hjälp efter stormen?!

herjman  
#250081 Vore jag skogsägare skulle jag hålla mig så långt från bolagen det gick, svårt dock om man har flera hundra hektar.
Skulle göra brännved eller sälja stock till sågar och vedhandlare, bättre betalt och man slipper vara livegen gentemot bolagen!

Avatar Fallback

Re: Manuell hjälp efter stormen?!

jannee  
#250095 Man ska inte konsekvent fördöma alla bolag, Södras medlemmar fick ändå rätt hyfsat betalt för Gudrunvirket, ja till skillnad mot dem som levererade direkt till sågverk - inte var medlem i Södra.

Avatar Fallback

Re: Manuell hjälp efter stormen?!

Ronjert  
#250109 Så med andra ord är det bättre att hålla sig hemma i sina hemtrakter och fortsätta att göra lite under- och ungsskogsröjningar?!
Och hålla oss till lite mindre skala av omkullblåsta träd!
Vi går ju under ett skogsbolag även nu, men ett mindre lokalt sådant!

Så får den utländska arbetskraften sköta det problemet!

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuell hjälp efter stormen?!

kallen  
#250124 Måste vara många maskin entrepenörerer som behöver hjälp av manuellgubbar nu i vinter. Sätt dig och ring runt så får du säkert napp.
Sen lär det finnas en hel del trädgårdsträd som villaägarna behöver hjälp med.

Avatar Fallback

Re: Manuell hjälp efter stormen?!

jannee  
#250127 Räkna dock inte med några sjuhöga förtjänster - alla som jobbar inom skogsnäringen är förjävligt näriga.
Finns det någon arbetsuppgift som ger bra förtjänst - inte f*n låter jag då någon annan utföra den.

Avatar Fallback

Re: Manuell hjälp efter stormen?!

Ronjert  
#250137 Syftade ju på om det fanns behov för hjälp!
Är det behov så brukar man normalt sett kunna få en rimlig ersättning för det!
Annars kan man ju gå hemma och köra på som vanligt!
Och vad som är en för hög ersättning är det ju alltid delade meningar om!

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuell hjälp efter stormen?!

jannee  
#250148 Högre lön än vad avtalet ger lär inget bolag erbjuda, troligtvis ej heller någon entreprenör.
Idag har både sågverk och bolag lyckats pressa ned det mesta till mininivå, finns inga avanser någonstans.
Enda möjligheten är att komma i direkt kontakt med berörda markägare som inte har några avtal med några virkesinköpare.
Varför inte prova med en annons i någon tidning gällande berörda distrikt, eller varför inte skogsvårdsstyrelsen i områden där stormen härjat som mest..

Avatar Fallback

Re: Manuell hjälp efter stormen?!

Ronjert  
#250212 Nu är vi ju egen företagare då!
Inte tanken att några bolag ska anställa oss som privata!

Frågan var ju mer tänkt att nå ut till entreprenörer som behövde hjälp och kunde ta in företag på timme!

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuell hjälp efter stormen?!

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250449
jannee skrev:Man ska inte konsekvent fördöma alla bolag, Södras medlemmar fick ändå rätt hyfsat betalt för Gudrunvirket, ja till skillnad mot dem som levererade direkt till sågverk - inte var medlem i Södra.

Om södra betalade bäst hade väl alla sålt sitt virke dit? Södra var ju först ut med att sänka priserna hem om kring.

Avatar Fallback

Re: Manuell hjälp efter stormen?!

jannee  
#250503 Tror du inte jag försökte sälja till Södra - fick tji eftersom jag inte var medlem. Grannen som var medlem fick allt fixat + en väldigt bra efterlikvid - enligt han själv. Hur mycket förtäljer dock inte historien.
Enligt grannen, men det få stå för honom (man vet ju hur folk är) förlorade han inget på Gudrunvirket. Först Södras dåliga pris + en väldigt bra efterlikvid + pengarna från staten + försäkringspengarna, enligt han själv nästan en vinst - f*n tro't
JGA var väl det enda bolag/sågverk som betalade lite efterlikvid - 35 kr fuben tror jag det var, kan också fel.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).