Avverkning (slutavverkning)

sitka

33 inlägg 19727 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sitka

sitka  
#72689 For å føye til litt ; Den totale bestanden av sitka er ca 1,6 mill m3 langs norskekysten og den er visstnok nå godkjend i bærande konstruksjonar ; http://www.fylkesmannen.no/hoved.aspx?m ... id=1250073,

http://www.norsk-skogbruk.no/id/170.0

Frå miljøvernerare sitt synspunkt ; http://naturvernforbundet.no/cgi-bin/na ... ?id=130516

Og sånn går det om en aldri hogger disse trea, 20 m3 sitkagran , 110 år gammal på Tippetue i bymarka v.Bergen :
http://www.skogoglandskap.no/publiserin ... 3109092.65
Har bodd tl og frå i Bergen i mange år og har sett disse treene mange ganger.Om en er på 'semester' i Bergen og 'gillar' tre så kan en tur opp i marka med den kabelbana være interessant, for der er innen rekkevide av en søndagspromenade det meste av eksessene i eksotiske(amerikanske) treslag fra skogreisinga de siste 100 år godt representert. Også masse lauvskog derav en annan "samfunsfiende", platanlønn, el sycamore.

Ser eg har fått et tilbakefall og skrive på det nynorsk, det er kanskje ikkje så lett å forstå for svenske kanskje, inte ens feks Skavlan fattar det her så lett :lol: , då mindre enn 10 % av norske bruker det og stadig færre. Ble vel litt medriven då eg fann ein tråd om sitkagran.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: sitka

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72695 Man får läsa långsamt bara, så ordnar det sig! Du skall ha tack för länkarna och informationen. Planterade 0,4 ha sitka i våras, skall bli spännande.

Avatar Fallback

Re: sitka

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250041 Har høyrt at nynorsk er lettare å forstå for den som har svenskt som sitt morsmål enn bokmål. Uansett noken ord er heilt forskjellige både på norsk og svensk. Er mykje sitkagran på den ytste vestkysten av Norge ja.

Användarvisningsbild

Re: sitka

anersimyra  
#250097
can skrev:Har høyrt at nynorsk er lettare å forstå for den som har svenskt som sitt morsmål enn bokmål. Uansett noken ord er heilt forskjellige både på norsk og svensk. Er mykje sitkagran på den ytste vestkysten av Norge ja.
Bokmål är som att höra Islänska, obegripligt alltså :smile:

Avatar Fallback

Re: sitka

axwell  
#250102 Bokmål och Nynorsk men vad kallas det dom pratar längre norrut, Narvik och ännu längre från Oslo?
Det förstår jag minst dåligt.

Avatar Fallback

Re: sitka

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250112
axwell skrev:Bokmål och Nynorsk men vad kallas det dom pratar längre norrut, Narvik och ännu längre från Oslo?
Det förstår jag minst dåligt.

Lite OT, men enligt min uppfattning och erfarenhet så är det lättare att förstå folk från typ Narvik. Detsamma gäller för nynorsk som är mer besläktat med gammalsvenska. Bokmål är mer en dansk dialekt, lite grötig som på sörlandet. (ursäkta mig all sörlänningar). Att jag förstår nynorsk och nordlandsdialekt så bra beror kanske på att min frus föräldrar kommer från Telemark resp. Narvik.

Avatar Fallback

Re: sitka

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250823
axwell skrev:Bokmål och Nynorsk men vad kallas det dom pratar längre norrut, Narvik och ännu längre från Oslo?
Det förstår jag minst dåligt.

Det er rett og slett nordnorsk, er ein god del forsjkellige dialekter der, har jo samisk også da men det er jo noke heilt anna samme som lapper i Sverige.

Avatar Fallback

Re: sitka

axwell  
#250848
can skrev:Det er rett og slett nordnorsk, er ein god del forsjkellige dialekter der, har jo samisk også da men det er jo noke heilt anna samme som lapper i Sverige.


Lappar från nordligaste delarna runt Karesuando i Sverige förstår inte sydsamiskan i Jämtland( öster om Röros-Trondheim).
Dom får prata engelska och svenska, eller ta sig några Lapin-Kulta :wink:

Användarvisningsbild

Re: sitka

värmSkog  
#288910 Är det lika känsligt att gallra sitkagran vid varmare väderlek som det är med vanlig gran? Tänkte på rötrisken.

Avatar Fallback

Re: sitka

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288913 Vad jag har hört så är det lika risk för rotröta, så antaglign är svaret ja.

Användarvisningsbild

Re: sitka

värmSkog  
#288914 Okej då är det nog lika bra att lugna sig. Tur det finns mycket att röja istället då.

Användarvisningsbild

Re: sitka

JensSkoog  
#288993 En dumm fråga :???: Får man fortfarande plantera sitka i Sverige utan att miljöstyrelsen och "miljöpolisen" i dom olika organisationerna kommmer på dörren? I Norge är den på svartlistan och jag skulle bliva skjutskiva för ruttna ägg och döda rottor om jag hävdar att det är ett bra träd å plantera :cry:

Avatar Fallback

Re: sitka

jannee  
#289001 Plantskolor säljer i alla fall sitkplantor. Rekommenderas t.o.m. av skogsstyrelsen, dock inte i sydöstra Sverige - för torrt.
Plantera glest, för att undvika gallring - rötkänslig och stormkänslig. Kan dock växa 30% bättre än vanlig rödgran.

Avatar Fallback

Re: sitka

axwell  
#289004 http://stud.epsilon.slu.se/3293/1/Krist ... 110930.pdf

Se sidan 16-17, tyvärr nedslående siffror, speciellt på torra marker som östra Götaland.

Avatar Fallback

Re: sitka

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289038 Den räknas som exot, så är du certifierad finns det begränsningar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).