Motorsåg och handhållet

Såg, svärd och kedja för losskapning

49 inlägg 18828 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

Peteflamingstar  
#250069 Kanske bristen på (i ditt tycke) kompetenta huggare hade att göra med skadornas omfattning kontra tillgången på erfarna huggare med stormerfarenhet. För att inte riskera att ödelägga kvarstående skog med insektsangrepp och för att rädda vad som kunde räddas blev man nog tvungen att kapa på säkraste sättet. Som alltid när det gäller stammar i spänn. Familjerna till de som dog under upparbetningen håller nog inte med om att skogsägarnas netto var det allra viktigaste...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

herjman  
#250073 Använder man sig av stormkapet vilket verkar säkrast lär man ju ha svärd som oftast når igenom så man slipper börja med att såga ett v-skär på motsatt sida.

Föredrar korta svärd upp till 15" vid fällning men här hade jag haft 18-20"

Avatar Fallback

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

jannee  
#250074 Vill du Pete förklara för mig VARFÖR det är enklare att kontinuerligt att såga av vid 1 till 2 meter upp i stället för 4 till 5 meter upp.
Själv rotkapade jag nästan alla mina vindfällor, å andra sidan var tidsåtgången för mig oväsentlig. Kunde jag inte såga loss längst ned, kvistade jag och mätte upp 43 eller den längd som passade stammen bäst och gjorde kapet där.
Är man ensam om att göra så när det gäller stormfälld skog eller?
Varför kan bara jag göra halva stormkapet från ena sidan och resten från motsatta sidan, för mig fungerar det perfekt.
Nu har jag inget 18 tums svärd, hade jag haft det så hade säkert mitt resonemang varit helt annorlunda.

Avatar Fallback

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

Chainsaw Charlie  
#250082 Jag tror som du jannee att det snarare handlar om bekvämlighet än säkerhet att göra sådana stubbar. Man tar sig inte tid att sopa bort jord och grus för att få en låg stubbe utan kapar högre upp för att inte göra kedjan slö.

Jag gör precis som du om det inte går att komma åt vid roten, fast jag gör gärna om möjligt en 55:a. Då går det att korta till två 2,7 m massavedsbitar om det är röta. (Kör bara med 3 m massaved).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

T Landström  
#250083
jannee skrev:Vill du Pete förklara för mig VARFÖR det är enklare att kontinuerligt att såga av vid 1 till 2 meter upp i stället för 4 till 5 meter upp.
Själv rotkapade jag nästan alla mina vindfällor, å andra sidan var tidsåtgången för mig oväsentlig. Kunde jag inte såga loss längst ned, kvistade jag och mätte upp 43 eller den längd som passade stammen bäst och gjorde kapet där.
Är man ensam om att göra så när det gäller stormfälld skog eller?
Varför kan bara jag göra halva stormkapet från ena sidan och resten från motsatta sidan, för mig fungerar det perfekt.
Nu har jag inget 18 tums svärd, hade jag haft det så hade säkert mitt resonemang varit helt annorlunda.


De gånger jag känner mig osäker på vilket håll roten kommer att fara drar jag ut måttbandet och sågar en timmerstock ut...

Avatar Fallback

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

Blivande snickare  
#250089
jannee skrev:Varför kan bara jag göra halva stormkapet från ena sidan och resten från motsatta sidan, för mig fungerar det perfekt.

Det funkar kanske om trädet ligger rakt å inte i spänn men är inget säkert sätt.

Låt oss ta ett scenario.
Du kommer fram till en stormfälld stam, låt säga tall. Stammen ligger i spänn med böjen åt vänster när du står bakom roten, blickandes mot stammen. Du ställer dig med vänster axel mot roten å ska börja kapa när du märker att ditt svärd inte kommer att räcka helt igenom.

Då är ungefär det dummaste du kan göra att kliva över stammen å kapa från andra sidan. Stammen ligger ju i spänn så den kan spjälka å slå ner dig.

Istället kan du stå kvar på säkra sidan å såga ett snett skär in i stammen tills du är säker på att ditt svärd räcks igenom å sen såga stormkapet som vanligt.

Säkrare å inga förluster i virkeskvaliten.

Avatar Fallback

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

jannee  
#250092 Det gäller att tänka efter före, anar jag att det kan bli problem självklart kvistar jag upp en bit och apterar först en stock, med dessa morötter jag har till skog är det aldrig några problem med en 15 tummare.
Annars sågar jag alltid först den sida som stammen spänner mot, oberoende om det är åt vänster eller höger - självbevarelsedriften.
Problemen dyker upp när det INTE går att bedömda hur storänden ska bete sig. Då får man ta den tiden det tar och kvista, i alla fall ovandelen.
Finns det INGEN möjlighet att varken kvista eller bedöma, ja då är det bara till att lämna det åt skördaren.
Hade själv en gång en bråte på 19 träd varav 14 satt i en sammanhängande rotvälta, var över 5 meter hög.
Detta tog mig 1 och 1/2 dag att reda upp, hade dock både vagn och Starkranen till hjälp, bara bära undan allt ris så att jag kom åt de understa stammarna tog sin tid.

Användarvisningsbild

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

Peteflamingstar  
#250094 Jag ifrågasatte resonemanget att ekonomin var viktigare än säkerheten, speciellt när flera skogsägare gick åt under upparbetning av sin egen stormskog. Sen varför de som losskapade som du beskriver gjorde som de gjorde, det vet inte jag. Kapar man långt ner ökar väl risken/chansen att rotvältan slår igen på en gång, då slipper de vänta på att skördaren kommer och välter upp den (som man helst ska göra för att förhindra att den slår igen över någon bärplockare i framtiden). Å andra sidan borde väl risken för föroreningar på stammen vara mindre ju högre upp man kapar. Vidare vet vi inte vilken instruktion huggarna/maskinförarna fått av sina arbetsledare/uppdragsgivare, förmodligen skulle det gå så fort som möjligt men med så små risker som möjligt. Det är väl kanon att du har möjlighet att upparbeta din egen skog och fortfarande lever för att diskutera detta på forumet :wink:

Användarvisningsbild

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250111 Som självverksam är det ju bara att ta den tid man behöver. Efter Gudrun hade jag ett liknande problem som Janee beskriver, en bråte av en massa träd som var flera meter hög. Det var bara att börja i ena ändan och kvista/kapa sig igenom eländet träd efter träd med hjälp av lite vinschar för att garantera säkerheten.

Efter Gudrun var det ju omöjligt att få tag i en skördare för oss små skogsägare så man fick fixa allt själv och då är definitivt säkerheten viktigare äön ekonomin.

Avatar Fallback

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250210
Chainsaw Charlie skrev:Diskussioner om losskapning av vindfällen framför skördare har diskuterats i lite andra sågtrådar men jag startar en egen nu när nästan hela landet har fått sin beskärda del av stormar.

Själv använder jag (med risk för att bli idiotförklarad) Stihl 660 med Stihl original 18" och 3/8 kedja samt Husqvarna 560 med original 18" och .325 kedja.

Naturligtvis är det overkill med 660 men det beror på att vi har den till en timmerjigg så den står och samlar damm i alla fall största delen av året. Man är rejält trött i rygg och armar efter en dag med den men å andra sidan så händer det en hel del.

560 är en mycket trevlig såg i övrigt men det känns lite klen när man bara kapar grova vindfällen. Dessutom blir .325 kedjan skämd betydligt fortare än 3/8 när det ligger skit på stammarna.

Så frågan till proffs och amatörer därute är helt enkelt, vilken såg och skärutrustning anser ni vara optimal vid arbete i stormfälld skog? Är det rent av någon som testat med .404 kedjor? Det kanske skulle göra sig ännu bättre än 3/8.


jag kör med 28" svärd och .404" på 660`n,och har så gjort en längre tid!tycker att det fungerar bäst med längre svärd och grövre dimensioner på stammen! upplevde att spånutrymmet i skärtanden blev fullt med 3/8.Kedjan jag kör på både 660`n och 880`n är oregon 27PX .På 880`n sitter det 41" svärd.Kör med iggesundsvärd på 660`n,då jag är testpilot åt dom.Jag har det första motorsågssvärd med .404" delning som dom har gjort i R2-serien.Dom ska nog ha 4st kvar då dom gjorde 5 st om jag inte minns helt galet!Ring och prata med TORD BLADIN på iggesund forest.

Användarvisningsbild

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

JensSkoog  
#250219 Det var ryslig rustning, Huggarn! Men som anersimyra skrivit, så är det gott å ha lite avstånd vid losskapning. Hur känns armerna efter en dag med 660 och 880? Som amatör och pensionär har jag gott om tid så jag kan använda hur mycket tid som helst på ett svårt vindfälle, men jag ser klårt att proffar behöver snabba sig even där.

Avatar Fallback

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250227 Nu jobbar jag inte i skogen så ofta,utan det handlar mer om presitionsfällning och klättring av problemträd.så jag går inte en hel dag med storsåg.men 660`n är i mitt tycke smidig för den effekten som finns i den.men skulle nog inte gå och kvista en hel dag med den :grin: .sen använder jag 880`n endast när den verkligen behövs,tar 660`n i 9 fall av 10,mycket roligare såg!

Avatar Fallback

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

kallen  
#251389 Har kapat vindfällen i tre dagar nu. Inga bråtar utan ströträd här och där vilket är skönt.
Losskapar med 357xpg med 18 tum och och kvistar upp träden med 346xpg med 13 tum.
Men tankarna idag när jag var i skogen var att om jag bara ska losskapa skulle jag vilja ha både större såg och längre svärd än 357an.

Avatar Fallback

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

SawTroll  
#251407
kallen skrev:Har kapat vindfällen i tre dagar nu. Inga bråtar utan ströträd här och där vilket är skönt.
Losskapar med 357xpg med 18 tum och och kvistar upp träden med 346xpg med 13 tum.
Men tankarna idag när jag var i skogen var att om jag bara ska losskapa skulle jag vilja ha både större såg och längre svärd än 357an.


Har ikke noe problem med det, men mener at 13" er unødig kort på 346xp - 15-16" balanserer sagen bedre!

Avatar Fallback

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

kallen  
#251410
SawTroll skrev:
kallen skrev:Har kapat vindfällen i tre dagar nu. Inga bråtar utan ströträd här och där vilket är skönt.
Losskapar med 357xpg med 18 tum och och kvistar upp träden med 346xpg med 13 tum.
Men tankarna idag när jag var i skogen var att om jag bara ska losskapa skulle jag vilja ha både större såg och längre svärd än 357an.


Har ikke noe problem med det, men mener at 13" er unødig kort på 346xp - 15-16" balanserer sagen bedre!


Kan så vara, har faktiskt köpt hem 15 tum men inte hunnit prova.
Men ändå så vill jag ha längre än 15 tum vid losskapet. Varje cm från stammen är skönt samt att man oftast kommer igenom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).