Motorsåg och handhållet

Såg, svärd och kedja för losskapning

49 inlägg 18824 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Såg, svärd och kedja för losskapning

Chainsaw Charlie  
#249851 Diskussioner om losskapning av vindfällen framför skördare har diskuterats i lite andra sågtrådar men jag startar en egen nu när nästan hela landet har fått sin beskärda del av stormar.

Själv använder jag (med risk för att bli idiotförklarad) Stihl 660 med Stihl original 18" och 3/8 kedja samt Husqvarna 560 med original 18" och .325 kedja.

Naturligtvis är det overkill med 660 men det beror på att vi har den till en timmerjigg så den står och samlar damm i alla fall största delen av året. Man är rejält trött i rygg och armar efter en dag med den men å andra sidan så händer det en hel del.

560 är en mycket trevlig såg i övrigt men det känns lite klen när man bara kapar grova vindfällen. Dessutom blir .325 kedjan skämd betydligt fortare än 3/8 när det ligger skit på stammarna.

Så frågan till proffs och amatörer därute är helt enkelt, vilken såg och skärutrustning anser ni vara optimal vid arbete i stormfälld skog? Är det rent av någon som testat med .404 kedjor? Det kanske skulle göra sig ännu bättre än 3/8.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

SawTroll  
#249864 Hvorfor bruker du .325 på 560xp. Bruker du det opprinnelige .325x7 drevet også?

Dette er I så fall langt fra optimalt, og jeg forstår ikke hvorfor 560xp kommer med dette.

Användarvisningsbild

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

JensSkoog  
#249880 Jag skulle haft med mig min MS 200 och min MS 361, och jag vet att jag ville andvändt 200'an mest. Mina armar skulle aldri hollit en dag med 660. När jag jobbar med vindfälle är det oxchså gott å kunne komma sig undan lite snabbt, sådå gillar jag en lett såg.

Användarvisningsbild

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

anersimyra  
#249886 Vid stora grova vindfällen tar jag ibland min HVA 394 med 36" svärd, det är inte fel att kunna stå en bit ifrån. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249891
SawTroll skrev:Hvorfor bruker du .325 på 560xp. Bruker du det opprinnelige .325x7 drevet også?

Dette er I så fall langt fra optimalt, og jeg forstår ikke hvorfor 560xp kommer med dette.

Det är en stor kvistnings såg, ingen såg o fälla o kapa grovt med. Det finns andra bättre lämpade för det. 3/8 på den är ingen fördel för de går lätt varma, likt 262 på sin tid.
I kvistning är .325 o föredra.

Användarvisningsbild

Stihl 362 vs HVA 560

traktorz  
#249906 Vi har en Stihl MS 362 C-Q, som vi kör 3/8" RS kedjor på, antingen med 15" eller 18" svärd, båda funkar ypperligt.

Jämför man i databladet, fast stor skepsis anbefalles, så är motorspec väldigt lika för både Stihl 362 och HVA 560, t.ex. så har båda friskluftsmotorer på 3.5kW. Bägge borde då ha lika förutsättningar att dra runt en 3/8" kedja på lika långa svärd.

Vill man mildra belastningen på sågen, kan man byta från RS3 till RM3 kedja, naturligtvis med bibehållande av 3/8" delningen. Visst kan man standardisera kedjor till .325" om man har andra sågar som kör dessa, men bättre vore väl att optimera sågegenskaperna i stället för logistiken och en 60cc-såg borde kunna hantera den större 3/8"-kedjan med lätthet, åtminstone om man håller sig till måttliga svärsdlängder.

Avatar Fallback

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

Chainsaw Charlie  
#250019
SawTroll skrev:Hvorfor bruker du .325 på 560xp. Bruker du det opprinnelige .325x7 drevet også?

Dette er I så fall langt fra optimalt, og jeg forstår ikke hvorfor 560xp kommer med dette.


Ja det är det ursprungliga drevet, sågen kom så med .325 och jag tycker det har fungerat rätt så bra vid fällning och kvistning av både löv och barr. Vad tycker du är den optimala konfigurationen för 560 med 18"?

JensSkoog skrev:Jag skulle haft med mig min MS 200 och min MS 361, och jag vet att jag ville andvändt 200'an mest. Mina armar skulle aldri hollit en dag med 660. När jag jobbar med vindfälle är det oxchså gott å kunne komma sig undan lite snabbt, sådå gillar jag en lett såg.


200:an är en bra såg som har sin plats, men det platsen är INTE bland sydsvenska vindfällen :smile: Flera träd på fuktiga marker med stora rotben kräver 18" från två håll för att nå igenom.

anersimyra skrev:Vid stora grova vindfällen tar jag ibland min HVA 394 med 36" svärd, det är inte fel att kunna stå en bit ifrån. :smile:


Tanken har slagit mig också, efter Simone hamnade väldigt många träd i spänn på rotvältan framför med följd att när man kapade så stack rotändan 3-4 meter upp i luften. Där hade det inte varit fel att ha ett par tum till (som flickan sa). En annan fördel är att man kan kapa hela trädet från en sida och slipper halvkapa det för att sen kräla under/rulla över stammen för att fortsätt från andra hållet.
Jag antar att du har en mindre såg med dig i de fallen också? Efter en heldag med 394 och 36" är man nog rätt mör.

Mange skrev:Det är en stor kvistnings såg, ingen såg o fälla o kapa grovt med.


Vilken såg skulle du rekommendera vid losskapning Mange? Någon i 70 cc klassen?

traktorz skrev:Vi har en Stihl MS 362 C-Q, som vi kör 3/8" RS kedjor på, antingen med 15" eller 18" svärd, båda funkar ypperligt.


60 cc sågar verkar trots allt vara populära i stormskogen men 3/8 är nog att föredra i vilket fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

jannee  
#250044 Tycker inte man behöver någon direkt märkvärdig såg eller svärdslängd vid losskapning.
Är själv bara amatör och arbetar i egen skog men efter Gudrun och Per sågade jag loss totalt 4500 m3fub, var endast ett femtiotal stammar jag inte vågade röra. Allt detta gjorde jag med en 2051 och ett femton tum långt svärd.
Visst var det ett jäkla kravlande fram och tillbaka men vad göra?

Användarvisningsbild

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

Peteflamingstar  
#250046 Ett par killar jag jobbat med tidigare var nere på Gudrun och losskapade. De körde med butikstrimmade 346:or från en känd återförsäljare i Småland, och de tyckte det fungerade väldigt bra för dem.

Användarvisningsbild

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

loppan  
#250051 Instämmer med tidigare talare att det enda som behövs är en inte allt för liten såg typ 50-60cc och ett 15 tums svärd och ett 18 tums i reserv för det allra grövsta.Vanlig 1,5mm 0,325 duger.
En 70 cc såg har säkert bra effekt till arbetet men tänk på den ökade vikten då man i princip ålar sig fram hela tiden.
Skulle själv välja en hva 560 med 15 tum 0,325.

Användarvisningsbild

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

loppan  
#250052 Instämmer med tidigare talare att det enda som behövs är en inte allt för liten såg typ 50-60cc och ett 15 tums svärd och ett 18 tums i reserv för det allra grövsta.Vanlig 1,5mm 0,325 duger.
En 70 cc såg har säkert bra effekt till arbetet men tänk på den ökade vikten då man i princip ålar sig fram hela tiden.
Skulle själv välja en hva 560 med 15 tum 0,325.

Användarvisningsbild

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250060 Det gick många 70cc här i södern under efterarbetet på Gudrun.

Avatar Fallback

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

jannee  
#250062 Vilka rotkapningar efter Gudrun man fick se här i södra delen. Inte alla ovanligt att det var minst 50 cm upp och inte sällan både 1 eller 2 meter. Kan tänka mig att det skulle gå både gå snabbt och inte minst vara BEKVÄMT. I.o.m. att rotkapet var så långt upp minimerades oftast risken med grus och jord, men vad pengar som slarvades bort - oförsvarligt.
Kan tänka mig att det var en 70cc med 18 tums svärd.

Användarvisningsbild

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

totte  
#250064 I stormfälld skog kapar man aldrig utifrån pengar, där kapar man utifrån överlevnad.

Avatar Fallback

Re: Såg, svärd och kedja för losskapning

jannee  
#250067 Kan man kapa av stammen 1 eller 2 meter upp kan man lika gärna kapa av den 4 eller 5 meter upp så att skördaren kan göra rotkapet.
På många av fällorna var det tydligen okunnigt eller slarvigt folk som gjorde rotkapningarna.
Sedan håller jag INTE med Totte, finns i princip ingen stam som ligger ned utan att den kan upparbetas manuellt.
Skulle det mot all förmodan var riktigt besvärligt överlåter man det bara till skördaren, så har jag gjort och det har fungerat bra.
Resonerar man som Totte ska man överhuvudtaget inte ge sig på stormfälld skog, bättre då att överlåta det på de som verkligen kan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).