Bilar

ny firmabil(för mig)

13 inlägg 6712 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ny firmabil(för mig)

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249790 Har precis slagit till på en ny firmabil!Valet föll på en mitsubishi L200-10 som gått 6300 mil.Bilen hade all utrustning som jag vill ha,utom parkeringsvärmare som jag köpte till.Någon som har erfarenheter om just den bilen med 178 hk motorn?både ris och ros.Trivdes rätt bra med den när jag provkörde den i förmiddags!



   TS
Avatar Fallback

Re: ny firmabil(för mig)

opekka  
#249799 Har inte kört själv men enligt bekant som rattar några olika av motsvarande slag är L200 inte särskilt stabil i halka. Slänger lätt med bakvagnen o var rent omöjlig på en isig skogsväg. Som sagt bara andrahandsuppgifter.

Användarvisningsbild

Re: ny firmabil(för mig)

T Landström  
#249800 Man får nog ha lite last på flaket så blir den nog lite bättre att köra...

Avatar Fallback

Re: ny firmabil(för mig)

crille_h  
#249808 Jag har en sån som jag köpte ny 2010, helt underbar bil som inte krånglat något under dom dryga 6000 mil som den gått. Att den är instabil vid halka stämmer inte, iofs kör jag alltid med 4wd ilagt, vill man så kan man även spärra mitten diffen så tuggar den på bra som tåget (inte SJ då). I övrigt har den ju nån typ auto diff lock på fram och bakhjulen.
Vintern för två år sen hade plogbilen lagd upp en dryg meterhög snövall för infarten till min skog, ca 1,5m djup, tog polarisen och skulle "trampa" lite väg över/igenom vallen, men det va blandat iskakor/blötsnö och tungt så det hände inte så mkt. Tog fram skyffeln och skulle skotta så man kunde köra in bilen, men gav upp väldigt snart, så det fick bära eller brista tänkte jag. I med lågväxel och låst diff och körde blien snett mot vallen, gasa på och vips var den över med lite härliga skrapljud från underredet.

Kort o gott, bra köp!

Avatar Fallback

Re: ny firmabil(för mig)

crille_h  
#249812 Förresten, på vägen hem samma dag hade en bil av sedan-typ kört i diket. Där hade en annan bilist med en toyota 4x4 landcruiser stannat och skulle dra upp han, men gick bet. Jag koppla på två stora spännband på l200an och i med lågväxel och låst diff igen, sen kom den upp så fint. Då har jag iofs polarisen på flaket så det var ju en hel del tyngd i bilen.

Avatar Fallback

Re: ny firmabil(för mig)

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249819 Det låter som jag inte har gjort bort mig helt iallafall! :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: ny firmabil(för mig)

anersimyra  
#249820
opekka skrev:Har inte kört själv men enligt bekant som rattar några olika av motsvarande slag är L200 inte särskilt stabil i halka. Slänger lätt med bakvagnen o var rent omöjlig på en isig skogsväg. Som sagt bara andrahandsuppgifter.
Alla pickisar med bladfjädring är studsiga och har uselt väggrepp i halka kombinerat med dålig väg. Last och försiktighet med farten gör " underverk ".. :smile:

Avatar Fallback

Re: ny firmabil(för mig)

Sture Andersson  
#294150 Har funderingar på att köpa en L200 när jag går i pension,har tittat på begnade på blocket .Tyckte dom stog inte så högt i pris .Men när jag titta på vad skatten är på dom ,förstog jag varför,dom inte står högre.
Finns det nått sätt komma runt det?
Har tänkt ha den till att åka till skogen i ,och kanske nån resa till stan nån gång i bland.

Avatar Fallback

Re: ny firmabil(för mig)

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294154 Köpte en ny Hi-Lux för två år sedan,en-12a 2,5l,skatt ca 4800 sek om året.Mycket nöjd med bilen.

Avatar Fallback

Re: ny firmabil(för mig)

Sture Andersson  
#294181 4800 är mycket pengar om man knappt kommer ha den på almän väg

Användarvisningsbild

Re: ny firmabil(för mig)

JörgenO  
#294186 Skatten går ju inte att komma undan, betalar nåt liknande för min KingCab-06.
Lättare pickuper. Som Fiat Strada blir väl lite billigare men de är ju ganska olika Mitsubishin.
Du får leva med den relativa trösten att du inte har en Cheva Suburban (1900:-/kvartal)

Avatar Fallback

Re: ny firmabil(för mig)

Tosca  
#294196
Sture Andersson skrev:Finns det nått sätt komma runt det?

Bygga om den till epa?

Användarvisningsbild

Re: ny firmabil(för mig)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294211 Om du inte kör på allmän väg, så är det väl inte så många ögon som ser osv?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).