Inomgårdsmaskiner

Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

160 inlägg 102799 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

hence84  
#246343 Så då var förgasaren renoverad, bara lite bränsleslang som ska bytas :)

Köpte ett nytt tändstift som ska passa motorn, men ser inte alls ut som gamla?

image.jpg

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#246358 Nä det är ofta så att dom ser olika ut, isolatorn är annorlunda och ser ut som nyckelvidden är mindre. Undrar om det gamla stiftet är korrekt, tycker det ser ut som gängan är längre, men det kan ju bero på bilden och att packningen inte är ihopklämd.

Så hoppas vi att den går bra sen. Glöm inte olja i motorn ifall den varit urtappad, och glöm inte att kolla den då och då, en gammal Briggs tar lite olja och trivs väldigt dåligt med för lite. Vill minnas jag skrev innan att man bör köra på bra syntet 10W - 50 eller liknande, för vinterbruk.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

hence84  
#246365 Ja är ju det att gängan är längre som gör mig lite fundersam.. Det nya är en J19LM

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#246379 Det gamla stiftet är fel, nån har satt i vad dom hade. Nu är det ingen katastrof med lite för lång gänga i den här motorn, inget som kan ta i, så inget bör ha hänt.

J19LM är original reservdel för motorn, så det nya är korrekt.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

hence84  
#247406 Förb*annat! Nu skulle jag ut och starta åbäket då det snöat en del här i Lule, glad i hågen ut och inte startar den. Detta var ju att vänta då jag renoverat förgasaren, så lite inställningar och få in soppa i systemet är ju bra..

Börjar vrida på tomgångsskruven (nybytt) och tror du inte fanskapet går av? Givetvis inne i hålet så det inte går att få tag i nånting. Den är inskruvad max som det är nu, antar att det är därför jag inte får nå soppa i motorn? Har duttat i lite soppa via tändstifthålet och den går så länge det är soppa där, sen dör den direkt.

Så måste jag försöka få ut skruven och byta den eller har jag så tur att på denna förgasare ska skruven vara längst inne? =)

Läcker bensin gör den också nånstanns...

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#247418 Attans otur! Nä den skall nog inte vara längst inne, tyvärr, hoppas du lyckas få ut den på nåt sätt.

Har du filter med glaskopp under tanken. Där brukar det läcka.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

hence84  
#247446 Jaja, nu är delarna ute och dom gamla är på plats igen :)
Både tomgångsskruven och muttern till nåljusteringen var trasig, därav läckan. Riktig skitkvalitet!



Efter lite justering så går den fint, tycker dock inte jag får nå längd på snön, kommer kanske två meter bort.
Ca 1dm nysnö, puderlätt.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#247511 Kolla hur impellern ser ut, är skovlarna krökta så kastar den inte nåt vidare. Sen kastar den alltid sämre åt vänster, åt höger följer strömmen rotationsriktningen, åt vänster skall den böjas av av utkastet. Eller hade du motvind? 2 m låter lite, minst 5 bör den skicka.

Kan ju vara att du har lite låga varv också, man justerar genom att böja en liten flärp så fjädern som gasreglafet spänner drar lite hårdare.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

hence84  
#247513 Jag kastade både åt höger och vänster och det var ingen större skillnad. Körde i med och motvind så är inte det, får kolla impellern.

Eftersom jag inte har något gasreglage på den har jag tagit en ståltråd och bundit fast gasen i full-fart läge, är ju bara det som ska användas ändå :)

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#247523 Funkar fint så med gasen, har nog aldrig skjutit ner mitt reglage, men är fjädern från gasreglaget över till regulatorarmen för slapp får du inte fulla varv.

Kom på det med att den brukar slänga lite dåligt om den inte får ordentligt med mat, om man kör på låg växel och det ör lite snö.

Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

hamkla  
#249794 Hejsan. Intressant tråd! Har precis hämtat hem en gilson 8hp med avdraget startsnöre. Svårt att byta?
Model nr 55176 45844
Serie nr 510.
står inget mer på märkskylten.

Läcker bensin från förgasaren, svårt att byta packningar å sånt?
om någon sitter inne med lite sprängskisser å manualer är jag väldigt glad om dom vill dela med sig.

mvh Hampus

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

hence84  
#249798 Jag bytte precis packningar på förgasaren, beställde en renoveringssats på ebay. Ca 100kr med frakt. Dock var det ingen kvalitet på grejerna, men packningarna gjorde att det slutade läcka.

Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

hamkla  
#249803 Okej. Har du nån bra länk från ebay?

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

hence84  
#249815 Denna köpte jag:
http://m.ebay.com/itm?itemId=321119278725
Se mitt inlägg längre upp gällande kvaliteten på prylarna...
Dock en bra säljare annars...

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#249848 Rekommenderar svenska Briggsparts, http://www.briggsparts.se/ dom har det mesta. Kanske inte ebay-priser, men här får du mestadels originaldelar. Bra firma, snabba och pålitliga.

Skicka PM med mailadress så kan du få sprängskisser till motorn, nån användamanual har jag också tror jag. En del Gilsongrejor också, men det beror på vilken typ du har. Har du modellnumret på slungan, om plåten är kvar sitter den längst ned på baksidan.

Kolla också: http://www.gilsonsnowblowers.com/ hemmet för alla Gilson-nördar. :mrgreen:

Om förgasaren läcker så har du en dålig nålventil är den troligaste gissningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).