Motorsåg och handhållet

Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

283 inlägg 129874 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

traktorz  
#249713 Är väl snarare oljan de blandat i som ger huvudvärken?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

T Landström  
#249714 Det är oljan som ger huvudvärk...
Jag har skrivit det i en annan tråd oxå tidigare...
Jag skickade ett mejl till Husqvarna/aspen...

Senaste köpet jag gjorde av aspen fick jag huvudvärk av...aldrig fått det tidigare...

Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

tallen100  
#249718 Kan hända, mackbensinen funkar bra åt mej iaf.

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

loppan  
#249723 Själv så tycker jag att akrylaten luktar väldigt illa vilket stör vid arbete.
Försökte köra på den ett tag men ledsnade.
Blandar numera själv på vanlig 95 oktan och enbart syntetisk tvåtaktsolja vilket jag tycker fukar bra.

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249725
tallen100 skrev:Hört många som fått huvudvärk av alkylat...

Det är oftast inte Alkylaten utan oljan i den de reagerar på.
Det går hur bra som att köpa 4-T o blanda själv. Har visat sig funka för de som klagat här.
Förutsatt de inte slår Alkylat i såg som ätit annat innan..

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

anersimyra  
#249727 Inte är det enbart oljan inte. En kvart i bilkö i södra länkens tunnlar vintertid ger mig och alla jag känner en rejäl huvudvärk. Har jag handelsbensin i hjulingen och har den på tomgång när jag kranar, ja då kommer huvudvärken som ett brev på posten, att köra handelsbensin i hydraulaggregatet är otänkbart av samma anledning. Men kör jag hjuling och aggregat på den betydligt mindre giftiga alkylaten krävs många timmars körning innan huvudvärken kommer. Av tusen fiskyngel dog tusen som utsattes för avgaser från handelsbensin, motsvarande siffra för alkylat var hundra döda på tusen. Att alkylat ger vissa huvudvärk beror sannolikt på andra faktorer än giftigt innehåll i alkylaten, den innehåller ju bara så extremt mycket mindre, eller inget av det som finns i handelsbensin. Alltså, inget extra som inte finns i handelsbensin, tänker "stråltant" här.. :mrgreen: Nej, skämt åsido, en luktförnimmelse kan faktiskt ge både starkt illamående och huvudvärk. Men ett oomkullrunkeligt faktum är att handelsbensin på alla punkter är skadligare än alkylaten. Punkt, Slut. :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

skogsbonne  
#249734 Har aldrig fått huvudvärk av att stå vid 4hjulingen och krana samt bakom aggregatet med vanlig 95. Får lite på skolan ändå om man mest sitter och vilar

Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

jannee  
#249739 Kör för f*n ingen tvåtaktare på 95 oktanig bensin det är som att verkligen be om problem, kanske inte idag men förr eller senare. Använd Shell Power eller annan högoktanig soppa.
Det är i förgasaren som problemen dyker upp - inte motorn.
Har under 40 års tid alltid kört på högoktanig soppa, tidigare var det blyet i soppan som stod för smörjningen, ALDRIG haft något förgasarproblem.
Du får samma problem som en alkoholist har - spritproblem. Visserligen "kanske" tvåtaktsoljan räddar förgasaren men varför chansa.

Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

tallen100  
#249741 Har alltid kört alla bensindrivna motorer både 2t å 4t på 95, både gamla å nya å har aldrig haft några problem... visst man har bytt nått membran men det tycker jag hör till på gamla grejer..

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

T Landström  
#249745 Huvudvärken är ju en liten sak i sammanhanget...vare sig man kör med akylat eller handelsbensin..

Har träffat huggare som förstört sina lungor pga vanlig bensin...

Maskiner går ju att köpa nytt eller laga...men kroppen har man bara en och den sliter nog ont i skogen...

Men det är era kroppar och eran hälsa...

Nu får vi återgå till tråden om vart man kan hitta billig miljöbensin...

Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

skogsbonne  
#249747 Den är ju blandad med olja

Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

tallen100  
#249749
anersimyra skrev: Men ett oomkullrunkeligt faktum är att handelsbensin på alla punkter är skadligare än alkylaten. Punkt, Slut. :ugeek:

Ja ja kan ju inte säga emot dej den här gången :wink: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

tallen100  
#249752
T Landström skrev:Huvudvärken är ju en liten sak i sammanhanget...vare sig man kör med akylat eller handelsbensin..

Har träffat huggare som förstört sina lungor pga vanlig bensin...

Maskiner går ju att köpa nytt eller laga...men kroppen har man bara en och den sliter nog ont i skogen...

Men det är era kroppar och eran hälsa...

Nu får vi återgå till tråden om vart man kan hitta billig miljöbensin...

jovisst men mycket beror ju på anlag mm, finns sånna som fått KOL å aldrig rökat eller varit i farliga miljöer... Känner många gamla gubbar som varit huggare hela livet å kört på den vanliga bensinen, som är över 80 år å helt friska och i fin kondition.

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

anersimyra  
#249756
jannee skrev:Kör för f*n ingen tvåtaktare på 95 oktanig bensin det är som att verkligen be om problem, kanske inte idag men förr eller senare. Använd Shell Power eller annan högoktanig soppa.
Det är i förgasaren som problemen dyker upp - inte motorn.
Har under 40 års tid alltid kört på högoktanig soppa, tidigare var det blyet i soppan som stod för smörjningen, ALDRIG haft något förgasarproblem.
Du får samma problem som en alkoholist har - spritproblem. Visserligen "kanske" tvåtaktsoljan räddar förgasaren men varför chansa.
Enkelt uttryckt är ju "Högoktanigt" 98 mer svårantändligt än "lågoktanigt" 95, varför betala dyrare för något som inte fungerar bättre ? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

T Landström  
#249757
tallen100 skrev:
T Landström skrev:Huvudvärken är ju en liten sak i sammanhanget...vare sig man kör med akylat eller handelsbensin..

Har träffat huggare som förstört sina lungor pga vanlig bensin...

Maskiner går ju att köpa nytt eller laga...men kroppen har man bara en och den sliter nog ont i skogen...

Men det är era kroppar och eran hälsa...

Nu får vi återgå till tråden om vart man kan hitta billig miljöbensin...

jovisst men mycket beror ju på anlag mm, finns sånna som fått KOL å aldrig rökat eller varit i farliga miljöer... Känner många gamla gubbar som varit huggare hela livet å kört på den vanliga bensinen, som är över 80 år å helt friska och i fin kondition.


Visst är det så...
Men varför chansa...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).