Traktorer och processorer

luftning dieselpump

67 inlägg 89237 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: luftning dieselpump

jannee  
#249658 Under mina 40 år som chaffis har jag fått lära mig att den säkraste mätstickan är en helt vanlig skogspinne. Med detta enkla men idiotsäkra sätt lär man sig hur lite man kan ha i tanken innan motorn stannar, inte alltid sugröret sitter ned i koppen.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: luftning dieselpump

husqvarna_med_sthil  
#249659 Man lär sig något nytt varje dag :) Känns lite vanskligt ändå det Jannee :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: luftning dieselpump

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249660 Tankmätaren på min 50 år gamla traktor funkar, men tittar ändå med jämna mellanrum in i tanken för att se hur mycket diesel jag (inte) har kvar.

Avatar Fallback

Re: luftning dieselpump

tallen100  
#249661 Använder oxå en träpinne, funkar alldeles utmärkt man lär sej hur länge en tank räcker osv, enda gången jag har luftat är vid byte av filter och smuts i tanken någon gång. Så pinnen funkar bra :smile: hittills iaf :P

Avatar Fallback

Re: luftning dieselpump

åberg  
#249666 Skönt att den hoppade igång. :smile:

Men hur kommer det sig att den gick fram till att den ställdes i förrgår (utan problem såvitt jag kan förstå) men inte ville starta idag? Kan nån förklara det?

Användarvisningsbild

Re: luftning dieselpump

rokon  
#249670 Någon kanske har stulit bränsle?

Avatar Fallback

Re: luftning dieselpump

tallen100  
#249674 Nä men det kan vara så att det passade precis när han stängde av, eller så kan det vara så att traktorn inte orkade suga till sej det sista vid start, behövs inte mycket för att få luft i en diesel... kan vara samma med bilar dom går tills man slår igen å sän orkar dom inte starta. Därav utrycket gick på bensinångorna.

Avatar Fallback

Re: luftning dieselpump

jannee  
#249677 Fenomenet som Husqvarna råkade utför är vanligare än man tror. Samma sak har hänt mig (lastbilen). Sammalunda min fru, dock bensinbilen, hon parkerade i ett litet lut, lät bilen gå någon minut innan hon stängde av motorn (fruntimmer kan göra så). På morgonen när hon skulle starta, inte en tendens att tända.
Min fråga var då, har du någon bensin i. Ja självklart, den gick ju hit. Efter att tömt i reservdunken så startade bilen nästan direkt.
Kollade du inte bensinmätaren? Jo men den brukar ju gå fast den står långt ner, förresten det vet jag inte.
Fruntimmer.

Användarvisningsbild

Re: luftning dieselpump

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249758 Ibland kan det räcka med att öppna en skruv eller anslutning på det bortersta bränslefiltret
så luften kan gå ur och ge en liten puff startgas i insuget.
Startgas är din vän.

Avatar Fallback

Re: luftning dieselpump

tallen100  
#249762
Slurfi skrev:.
Startgas är din vän.

Men inte kolvringarnas om den används för mycket.

Användarvisningsbild

Re: luftning dieselpump

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249766 Beskriv vad du menar med för mycket?
En starthjälp vart tionde år?
Nog tror jag man kan starta med startgas rätt så mkt innan det blir för mkt.

Avatar Fallback

Re: luftning dieselpump

tallen100  
#249772 Nej har sett några som brukade använda startgas när temperaturen närmade sej 0gr istället för att köpa ett bättre bateri, slutade med att dom blev beroende av startgas, vilket i sin tur slutade med väldigt dunk i motorn, som orsakades av fastbrända kolvringsbitar uppå kolven. toppen klarade sej dock. Har hört från säkra källor att har man en förkammardiesel ska man vara väldigt försiktig!
Använder aldrig startgas om det inte är ett nödfall. Billigare i längden att ha ordentliga batterier.
Gasen tänder ju inte som bränslet gör.

Avatar Fallback

Re: luftning dieselpump

sveje  
#249797 Något skonsammare om man kör runt motorn med starten samtidigt som man sprutar in startgas. All gas hamnar inte i samma cylinder då.

Användarvisningsbild

Re: luftning dieselpump

totte  
#249846 Det är en grundinstruktion vid all start med eter (som det oftast är i startgas) att man inte skall spruta in förrän motorn går runt med startmotorn. Finns dom som spräckt toppar och block.

Tyvärr oftast lite svårt att få till om man är ensam. Bäst är att aldrig använda eländet.

En sak till om startgas: Använd aldrig någonsin för att teststarta tjuriga motorsågar, ingen olja alls. Där använder man en skvätt tvåtaktssoppa på luftfiltret.

Användarvisningsbild

Re: luftning dieselpump

Kse  
#249850 Problemet är att kompressionen ökar och visst kan man få motorskador om man överdoserar.

Bra att ha med i bilen om man får soppatorsk, inte alltid man har med sig grejer för att lufta och personbilar saknar ofta handpump.

Nån som skrev tidigare i tråden om att bränslet rinner tillbaks och startgas måste användas.
Har varit med om det fenomenet några gånger och felet sitter oftast i en typ av vakuumklocka i pumpen som ser till att bränslet inte rinner tillbaks, det går oxå att lösa med en enkel backventil på inkommande bränsleledning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).