Skogsvagn (Huggarvagnar)

Små griplastarvagnar med drift. Vilka tillverkare?

39 inlägg 24222 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Små griplastarvagnar med drift. Vilka tillverkare?

anersimyra  
#249510
sveakatten skrev:http://www.kellfri.se/SE/Catalog/huggarvagnar_skogsvagnar_tillbehor/21-SV34BD.html :oops:
En av flera kopior av Avestas H vagn.

FTG
Avatar Fallback

Re: Små griplastarvagnar med drift. Vilka tillverkare?

Boarpan  
#249514 [url]http://www.kranman.com/atv/beg-demo

blir billigare så.

Användarvisningsbild

Re: Små griplastarvagnar med drift. Vilka tillverkare?

anersimyra  
#249522 Och bättre. Kopiorna kan i vissa fall vara exteriört identiska i minsta detalj. Men kollar man funktioner och framförallt vikt så inser man att kopior är just kopior.

Användarvisningsbild

Re: Små griplastarvagnar med drift. Vilka tillverkare?

stegmaster  
#250196 En variant til med"riktig" drivning och sväng på boggie ala igland.
Varför gör inte Kranman och Avesta som räknas som proffsvagner denna typ av drivning istället för rullar????



Användarvisningsbild

Re: Små griplastarvagnar med drift. Vilka tillverkare?

halvproffs  
#250202 Ja, det där såg proffsigt ut. Annars vid dom här små reklamfilmerna brukar ju dom hitta dom taffligaste kranförarna mm.

Avatar Fallback

Re: Små griplastarvagnar med drift. Vilka tillverkare?

axwell  
#250213
stegmaster skrev:Länk till videon på YouTube:


Nu börjar det likna något, borde fungera i alla väder.
Nackdelen med sväng av boggien får man väl ta mot de stora fördelarna.

Det blir ett sämre utrymme i mitten av bankarna då snedställda boggiehjulen måste ha pendlingsutrymme.

Utan last är det enkelt att se utslaget på styrningen, hur lång tid kan det ta innan det sitter i ryggmärgen, då lasten skymmer boggien?

Hur mycket last tål den?

Avatar Fallback

Re: Små griplastarvagnar med drift. Vilka tillverkare?

Pe_Er_79  
#250232
Mikael skrev:
Pe_Er_79 skrev:Jag söker efter mindre griplastaragnar med drift. Vilka tillverkare har sådana? Kranmans T5000 vagn känner jag till men det är också den enda jag hittat..
När jag säger mindre griplastarvagnar så menar jag att vagnen inte ska vara större än T5000.


Det verkar gå och få tag i en 3-tons vagn med drift som Kranman tillverkar.


Jag har kollat med Kranman och det finns ingen 3 tons vagn. Steget efter 1900E är T5000.

   TS
Avatar Fallback

Re: Små griplastarvagnar med drift. Vilka tillverkare?

Pe_Er_79  
#250233
Bax skrev:Jag hakar också på. Det är ganska löst på delar av min mark så jag behöver nånting med band.
Finns det nån liten vagn med navdrift?
Eller med rulldrift där man kan ha band på?
Bara vagnen till Vimek Minimaster, vore ju ett alternativ förstås.
Eller Terri.


Vimeks minimaster vagn, har en speciell utväxling på driften som är anpassad mot deras minimaster dragare. Det ska tydligen inte fungera med någon annan dragare. Men vagnen gå att köpa lös, för ca 120K +moms. Faktan kommer från Vimek.

   TS
Avatar Fallback

Re: Små griplastarvagnar med drift. Vilka tillverkare?

Pe_Er_79  
#250235
stegmaster skrev:En variant til med"riktig" drivning och sväng på boggie ala igland.
Varför gör inte Kranman och Avesta som räknas som proffsvagner denna typ av drivning istället för rullar????


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EPA8MBLYZdA[/youtube]



Igland kallar tydligen det här systemet för Swingtrac. Men Igland har ingen vagn som är mindre än 7,5 ton med Swingtrac.. Så jag vet inte riktigt vad det är för vagn i Youtube videon.. Finns ju en adress i slutet av videon, som leder till en Finsk hemsida, en hemsida på endast finska...
Hursom så ser det intressant ut!

   TS
Avatar Fallback

Re: Små griplastarvagnar med drift. Vilka tillverkare?

skogshasse  
#250237
stegmaster skrev:En variant til med"riktig" drivning och sväng på boggie ala igland.
Varför gör inte Kranman och Avesta som räknas som proffsvagner denna typ av drivning istället för rullar????


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EPA8MBLYZdA[/youtube]


det är en kostnadsfråga robsonrullar är mycket billigare i tillverkning så frågan är egentligen vad vill kunden betala för dessa vagnar bla så blir det fler hydraulmotorer sen plockas det dit hydraulkolvar plus en del andra prylar

Användarvisningsbild
stegmaster  
#250302
Pe_Er_79 skrev:Igland kallar tydligen det här systemet för Swingtrac.

Tror du missuppfattad lite här, för det Igland kallar swingtrac er nåt annat(mekanisk "pal drivning", som egentlig inte er nån drivning, utan man kan slingra vagnen framover med boggisvängen).
Iglands drivna vagner har hydraulisk 2wd hjulmotordrivning.

Vagnen i videoen er nog en Finsk, ja.

Avatar Fallback
Pe_Er_79  
#250389
stegmaster skrev:
Pe_Er_79 skrev:Igland kallar tydligen det här systemet för Swingtrac.

Tror du missuppfattad lite här, för det Igland kallar swingtrac er nåt annat(mekanisk "pal drivning", som egentlig inte er nån drivning, utan man kan slingra vagnen framover med boggisvängen).
Iglands drivna vagner har hydraulisk 2wd hjulmotordrivning.

Vagnen i videoen er nog en Finsk, ja.


Det har du rätt i, jag läste lite snabbt och gjorde mitt inlägg lite snabbt. Fick för mig att Iglan var involverad i vagnen på videon.. =/

   TS
Avatar Fallback

Re: Små griplastarvagnar med drift. Vilka tillverkare?

axwell  
#250411 Det här finska företaget har även andra vagnar med drift, utan finessen med boggievridning.



Kan någon finsktalande förklara det som behöver förklaras :?:

Vad som inte har med finskan att göra, men ändå, var det verkligen nödvändigt med hydraulslangen oskyddad under vagnen.

Obekväm körställning, minst sagt, speciellt vid avlastning åt fel håll, accepterat av ATV-åkarna?
Senast redigerad av axwell sön 15 dec 2013, 23:00, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Små griplastarvagnar med drift. Vilka tillverkare?

Blivande snickare  
#250417 Konstigt nog så står det i början att det är ett hembygge. Åtminstone kranen. Klumpigt formulerat men det verkar som att vagnen är från fabrik. Övrig text förklarar fördelar med driften.
Otroligt fin krankörning måste jag bara säga!
Vanligtvis är det jäkligt ryckigt å hoppigt i såna här klipp.

Avatar Fallback

Re: Små griplastarvagnar med drift. Vilka tillverkare?

axwell  
#250422
Blivande snickare skrev:Konstigt nog så står det i början att det är ett hembygge. Åtminstone kranen. Klumpigt formulerat men det verkar som att vagnen är från fabrik.


Det förklarar delvis provisoriska slang-/inte rördragningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).