Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Syntetlina vs Ankarlina/förtöjningslina

11 inlägg 7919 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Syntetlina vs Ankarlina/förtöjningslina

Qkeeper  
#249341 Har tröttnat på wiren i elvinschen som går av titt som tätt och träligt att lappa ihop med wirelås..

Har kikat lite på syntetlinor av olika slag från Warn och lite billigare varianter men skulle det inte gå att istället använda typ ankarlina/förtöjningslina som verkar gå att få tag på billigare och på längre längder? Det verkar som ankarlinor/förtöjningslinor har lite grövre dia men det borde ju även betyda längre hållbarhet vid ploglyft? Nackdelen jag kan se är väl att de oftast har grövre diameter än de som är utformade till vinscharna vilket resulterar i att det går på färre meter på vinschen men till ploglyft behövs ju bara 1,5m ;)

Fördelar? Nackdelar? Skillnader på uppbyggnad av linorna?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Syntetlina vs Ankarlina/förtöjningslina

totte  
#249371 Många såna linor är elastiska, skulle jag tro inte är alls bra för vinschning, stocken hugger tag, linan spänns och så släpper det och går i omloppsbana. Så det bör man väl kolla. Nötningshärdighet är en annan fråga.

Avatar Fallback

Re: Syntetlina vs Ankarlina/förtöjningslina

Qkeeper  
#249380 Ja det får jag kolla upp.

Nej till stockdragnimg blir det ju inge bra med en för elastisklina.
Blir ju mestadel till ploglyft för min del så om den är lite töjbar gör ju inte så mycket då.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Syntetlina vs Ankarlina/förtöjningslina

hlb  
#249383 Kolla tråden Hypro bärare. Där finns erfarenheten.

Användarvisningsbild

Re: Syntetlina vs Ankarlina/förtöjningslina

traktorz  
#249386 En klätterlina måste ju vara elastisk, för att vid ett fall klättraren inte skall ryckas tvärt av.
Men till en vinsch används en oelastisk dito, så leta efter kärnmantelrep i passande diametrar, typ ø8mm blir det för grovt?

Till vår frontvinsch på ATVn har vi bytt till en syntetlina, Polaris orginal.
På vår Jula vedvagn har vi monterat en Bronco 3500 vinsch, som levererades med syntetlina.
Ingen av dessa syntetlinor är av kärnmanteltyp, så de är lätta att splitsa dessutom.

Problemen med wire till de som plogar med ATV, beror på om de har högt eller lågt montage av vinschen i fronten. Äldre ATV har ofta vinschen högt monterad vilket ger mindre böjradie på wire in till vinschen, vilket ger färre problem.

Användarvisningsbild

Re: Syntetlina vs Ankarlina/förtöjningslina

anersimyra  
#249388
Qkeeper skrev:Har tröttnat på wiren i elvinschen som går av titt som tätt och träligt att lappa ihop med wirelås..

Har kikat lite på syntetlinor av olika slag från Warn och lite billigare varianter men skulle det inte gå att istället använda typ ankarlina/förtöjningslina som verkar gå att få tag på billigare och på längre längder? Det verkar som ankarlinor/förtöjningslinor har lite grövre dia men det borde ju även betyda längre hållbarhet vid ploglyft? Nackdelen jag kan se är väl att de oftast har grövre diameter än de som är utformade till vinscharna vilket resulterar i att det går på färre meter på vinschen men till ploglyft behövs ju bara 1,5m ;)

Fördelar? Nackdelar? Skillnader på uppbyggnad av linorna?
Du ska under inga omständigheter använda förankringslinor, de är som sagt alltför elastiska. Du ska oundgängligen köpa en Dyneema. Ett billigare alternativ är att hos välsorterad båtbutik köpa svart ( linan är grå ) 5 mm Dyneema pro, har du Warn 25 eller 30 får du lätt på drygt 20 meter. Du behöver inte låta splitsa någon ögla på en Dyneema, en bra knop räcker fint, men det är enkelt att göra själv då den inte är uppbyggd som t.e.x en skotlina.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Syntetlina vs Ankarlina/förtöjningslina

axwell  
#249394 Biltema har en skotlina till rimligt pris, från 6 mm och uppåt, 8 mm 15 meter 189 kr inkl.

Att det skulle vara några problem att göra knutar har jag inte märkt, använder denna skotlina i spakblocket.

Vinschtrummans hål är väl inte förberedd för grövre än 5,5 mm, så det blir till att borra och slipa lite större.
http://www.biltema.se/sv/Bat/Rep/Tagvir ... ina-25064/

Clas O har hyggligt pris på sin syntetlina till 1361 kg:s vinschen.

http://www.clasohlson.com/se/Syntetlina ... r408674000

Avatar Fallback

Re: Syntetlina vs Ankarlina/förtöjningslina

Qkeeper  
#249428 Våran vinsch har lågt montage med vinschen en bit in samt lite baklut så vid lyft av plogen har jag en bryt vinkel på kanske 70-80gr och lite vinkel åt höger (oftast dit bladet är vinklat). Kan bara konstatera att det äter wire...

Låter ju kanske som man skall försöka leta reda på nån som säljer Dyneema här i trakten då.

Angående grovlek och meter så behöver jag egentligen inte få på 20m räcker gott med hälften åt mig egenhtligen. Kan inte minnas att jag haft wiren fullt ut mer än 2-3 ggr och det var när vinschen satt på vajerkranen. Fast kör jag kortare lina så lär det väl behövas längre inom kort..

Skall eventuellt i andra ärenden till Karlstad under eftermiddan så skall även ta en titt på biltema, clas ohlsson och jula då.

   TS
Avatar Fallback

Re: Syntetlina vs Ankarlina/förtöjningslina

axwell  
#249443
Qkeeper skrev:Våran vinsch har lågt montage med vinschen en bit in samt lite baklut så vid lyft av plogen har jag en bryt vinkel på kanske 70-80gr och lite vinkel åt höger (oftast dit bladet är vinklat). Kan bara konstatera att det äter wire...


Mindre slitage om du modifierar wiregrinden lite, har själv monterat tjockväggiga rör utanpå de befintliga.
Skonsammare för linan att gå mot en sån rulle med större diameter.

Om du tidigare kört med stålwire bör du ändå åtgärda med nya rör; innan syntetlinan tas i bruk.
Annars äts den upp onödigt snabbt.

Användarvisningsbild

Re: Syntetlina vs Ankarlina/förtöjningslina

anersimyra  
#249452 Och du har väl block på plogfästet ?

Avatar Fallback

Re: Syntetlina vs Ankarlina/förtöjningslina

Qkeeper  
#249470 Har testat med block med wiren åts upp ändå ganska snabbt så då tog jag bort den igen för å spara meter wire.

Har en styrning med grövre botten rör liggandes men aldrig bytt då det endast skiljde 10mm på diametern på botten röret vilket kändes menlöst, men det kanske räcker? Annars modifierar jag den med grövre rör.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).