Skördare

Kvistningsfel

9 inlägg 3822 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kvistningsfel

halvproffs  
#24892 Ver ej om denna fråga har varit med förr?men frågar man inte får man inga svar! Mellanskog gallrade några hektar i höstas åt mig och i beståndet fanns det lite björk och när skördaren upparbetade björken så blev det långa strånkar kvar efter kvistarna. Kvistarna är avskurna ca 1 dm ut från stammen. Frågorna är: Var knivarna för slöa eller var det för dåligt tryck mot stammen ? Om jag nu hade sålt björken hade dom blivit klassad som vrak? Maskinerna verkade vara i bra skick.



   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#24905 Ofta är björk ett gissel.
Flacka kvisvinklar gör att knivarna halkar på dem och som du säger skär av dem en dm ut.
Har man vassa knivar eller för högt tryck så skär de av stammen vid minsta krök.
När vi kör 2004an i björkgallring så brukar vi bryta eggen lite på knivarna om de är för skarpa, annars blir det bara stumpar om det är krokig björk.

Användarvisningsbild
halvproffs  
#24907 Hur hade dom blivit inmätt om jag sålt dom?

   TS
Användarvisningsbild
Lars-Erik Plåth  
#24917
halvproffs skrev:Hur hade dom blivit inmätt om jag sålt dom?


hej var kvistarna knäkta in mot stammen så hade du kunnat leverera som massa dom sa till oss när vi var på virkes kurs att det var ok även med gran o tall massa även om det sticker ut en liten kvist bit som du beskriver det

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#24919 Hej,
Lite slarvigt svar, men har för mig att kvisten får vara upp till 15cm lång om den är knäckt mot stammen (VMFQbera).

Men kan ha fel, om inte nån sitter inne med facit tror jag det står att läsa på resp virkesmätares hemsida.

Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24942 godkänd kvistning är 8cm på barr och 16 cm på löv

Användarvisningsbild
Timberjack74  
#25037 Kvist räknas dit den är av eller knäckt. Är den knäckt innom gränsen för
kvistlängd så är det väl ingen begränsning på längden tror jag. Rätta mig om jag har fel :wink:
Men har man mycket av det så påverkar det säkert volymbehandlingen pga fastvolym% blir lägre.

Användarvisningsbild
XP  
#25086 Det beror väl på hur grov kvisten är också har jag läst nånstans.

Jonsered 2156
Jonsered 2055w
Jobu

Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25135 det är väl att kvisten få inte göra mer motstånd än en kvista som är 1 cm grov .... säkert ändras % om det är mycke kvistar som är knäckta i lasset

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).