Skogsröjning

Strands röjklinga

198 inlägg 152811 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Strands röjklinga

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220384 Är röjklingan från Strands verkligen så fenomenal som det påstås? Någon som har provat och kan ge en recension eller betyg?


http://strandverktyg.se/index.html



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220392 Måste ta och beställa hem några stycken, låter ju dock som att det är för bra för att vara sant....

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

anersimyra  
#220394 Det " järnspettenkla" brukar funka bäst i längden, visst kan väl en klingtand "optimeras", men den ska ju även kunna filas på samma snabba enkla sätt så att optimeringen kommer till praktisk nytta.

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

värmSkog  
#223332 Någon som testat ännu? Är lite nyfiken på om dom funkar så bra som det sägs på strands hemsida.. Hur är den att fila?

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

JD 2006  
#225225
värmSkog skrev:Någon som testat ännu? Är lite nyfiken på om dom funkar så bra som det sägs på strands hemsida.. Hur är den att fila?


Ja håller med där....ska det verkligen gå fort och enkelt att fila den?

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

kingcab  
#226735
värmSkog skrev:Någon som testat ännu? Är lite nyfiken på om dom funkar så bra som det sägs på strands hemsida.. Hur är den att fila?



ja det ha vi gjort i 3 år har vi kört den och den funka efter att vi fick som vi ville jobbade nära med åke strand



Joakim Olofsson, Värnamo Skogsentreprenad AB

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

sojoh  
#237061 Jag har röjt lite med strandklingan men kopplingen for på sågen vilket väl inte orsakades av klingan. Men visst ska man bara fila den övre tanden?. Ska prova den större varianten, 225 mm, också. Återkommer när det är slut för i år.

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

Elfving  
#237114 Intressant att det ens går att optimera nåt så simpelt som en sågklinga? Den där finns på min "köpa-av-nyfikenhet-lista"!

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

värmSkog  
#237133
sojoh skrev:Jag har röjt lite med strandklingan men kopplingen for på sågen vilket väl inte orsakades av klingan. Men visst ska man bara fila den övre tanden?. Ska prova den större varianten, 225 mm, också. Återkommer när det är slut för i år.


jag brukar fila den undre tanden imellan åt och tycker det blir lite bättre varje gång som det är gjort. Jag har nu kört upp ca 30 liter soppa men strand klingan och är nöjd hittills, så jag kommer fortsätta med strands klinga Känns det som nu iaf

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

röjjare  
#237222
Elfving skrev:Intressant att det ens går att optimera nåt så simpelt som en sågklinga? Den där finns på min "köpa-av-nyfikenhet-lista"!

Strands 225mm klinga är tunnare än konkurenternas 225 klingor. + Att den har färre tänder så det går lite fortare att fila.
Lite svår att fila innan man vant sig då "ryggen" på tanden är böjd. Så man får experimentera lite i början.
Vi har kört den ca 2 veckor nu och är mycket nöjda. Speciellt i förrensningar är den ypperlig.

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

Stavve  
#240851 Jag har kört med den i somras! Jag upplever att den biter bättre än en vanlig, alltså värt de extra kronorna.

Har röjt både runt plantor och grov förröjning inför gallring med en 555 FXT och 225 mm-klinga, det bildar en bra kombination.

Brukar också fila med högre vinkel än "rekommenderat", kör man bara med högt varv så biter det som attan!

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

Hammaren  
#249358 Jag har kört en vecka med klingan nu, tycker den skär otroligt bra när den är vass, det är väl för att den är tunnare än andra klingor, men det gör den sårbarare vid stensågning.
Så det är både ris och ros, mest ros. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

Kse  
#249370 Har testat på två sågar under hösten och måste säg att jag var förvånad över skillnaden.
Märkbart bättre måste väl vara skäl nog att byta.

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

ponsse123  
#251026 den är riktigt grym!!! dock så filar vi bara den övre tanden och ändå är ändå bättre än den vanliga skarletten!!!

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

Hammaren  
#251046 Som jag skrev ovan så skär den fantastiskt bra när den är vass, men den här veckan har
jag varit i blockterräng med mycket sten och gjort underröjning, och stensågar man en
till två ggr, om dan, då blir det dyrt med denna klinga, den är mer känslig för stensågning
än en vanlig klinga. Men i vanlig terräng så håller jag med om att den är bra, vass och
väldigt lite vibrationer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).