Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hypro bärare

42 inlägg 25477 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hypro bärare

8wdHypro500  
#249144
hlb skrev:Du har kört med syntetlina i 4 år och har tydligen god erfarenhet. Hur upplever du riskerna med töjningen i linan? Skjuter trädet fart mot maskinen om den lossnar från en stubbe? Vilken lina har du?/Hlb

Opplever ingen tøyning als, mycket stumt! Det er den blåa linan som Skogma seljer; Dynaforce 10mm.
Vinsjen drar 2.5t, bruddstyrke linan er bra mycket mer. Nøts av der hvor jag har den rundt stokken/treet

Användarvisningsbild

Re: Hypro bärare

hlb  
#249204 Tackar för upplysningen. Jag skall testa synteten när min mångtrådiga wire behöver bytas.

Avatar Fallback

Re: Hypro bärare

Homo abies  
#249209 Dyneemalina töjer sig ungefär som stålwire men beror till slut på hur den i detalj är flätad

Användarvisningsbild

Re: Hypro bärare

hlb  
#249308 OK. Ytterligare en fråga till den erfarne vännen från Norge. Hur ordnar sig syntetlinan på trumman jämfört med mångtrådig stålwire som får lite olja då och då?

Avatar Fallback

Re: Hypro bärare

8wdHypro500  
#249318 Trevligt att ni vil læra mer :wink:
Det er inga problem, linan veger ca en tiende part mot wiren. Om den ordnar seg lite fel, så er den mycket lett att nappa igång igjen. Problemet med stålwiren var att den gjorde "engelskmann" på sig imellan styrblockene och gikk av når man dro inn med lite motstånd. Rekordet var en time med ny wire, gikk av ved ca 10meter 😡
Med syntetlina er det bare å ha med sy-saker och splitsa ihop det på engång.

Användarvisningsbild

Re: Hypro bärare

hlb  
#249325 Tack 8wdHypro500, men nu blev det nog överkurs för mig med splitsning. Min bror, som varit i Karibien med Älvsnabben, lär dock kunna, om han nu minns.

Avatar Fallback

Re: Hypro bärare

Qkeeper  
#249335 Finns fina guider på nätet om splitsning och enklare varianterna går fort att lära sig :)

Användarvisningsbild

Sv: Hypro bärare

Fredrik Reuter  
#348463 Hej,
Hade vägarna förbi Peters Skogsmaskiner ( http://www.psmf.se ) igår och kom precis när Richard skulle testköra en Hypro Bärare som kommit in till försäljning. Det var bara att ta fram kameran och klippet är här nedan.

Riktigt häftig maskin detta!


Avatar Fallback

Re: Hypro bärare

8wdHypro500  
#348482 Så trevlig att du gjorde en filmsnutt på min gamla maskin :smile: Har eid den ca 7 år, men knapt tatt noen bilder av den.
Har bytt inn den mot 770D, inte for att Hypro en var utslitt, mere for att jag har blivitt for gammal och inte henger med lenger :???:
Hoppas den som vil kjøpa, den blir lika nøjd som jag . Er det noe dere undrar på, så ta kontakt.

Avatar Fallback

Re: Hypro bärare

Tosca  
#348487 Kör man den med motorn först, spakarna ser ut att sitta lite utsatt annars?
Är processoraggregatet svängbart lika som på Snoken, så man kan upparbeta på båda sidor?

Avatar Fallback

Re: Hypro bärare

8wdHypro500  
#348489 Spakarna går først ja, måste jo det skal du få tag i virket. Nogon spak har vel gått av, innan man blev kjent på det.
Kvistbordet går inte att vri til båda sider, jobber med virke bara från en sida. Kranens arbeidsområde er också begrenset.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Hypro bärare

skogsjan695xl  
#348505 Att inte jag blev förvånad att Biffen var med och lekte :cool:

Avatar Fallback

Re: Hypro bärare

Amatörhuggare 62  
#348510 Tänk om det funnits en sådan bärare, när man hade Vimek G 30 n.
Då hade man sluppit kravla i och ur Boxern ( Volvo Bm 350 )

Användarvisningsbild

Re: Hypro bärare

Fredrik Reuter  
#348582
8wdHypro500 skrev:Så trevlig att du gjorde en filmsnutt på min gamla maskin :smile: Har eid den ca 7 år, men knapt tatt noen bilder av den.
Har bytt inn den mot 770D, inte for att Hypro en var utslitt, mere for att jag har blivitt for gammal och inte henger med lenger :???:
Hoppas den som vil kjøpa, den blir lika nøjd som jag . Er det noe dere undrar på, så ta kontakt.


Vilket sammanträffande, det hade jag ingen aning om!
Jag hörde av Richard att förre ägaren bytt till en 770D, men inte varför (det vet jag nu)! :-bd

Det ska bli spännande att följa, tänk om den säljs till ytterligare en "Skogsforumare"!

Användarvisningsbild

Re: Hypro bärare

Snorrerk66  
#348758 Hej ja tog mej en sväng till Peters o hitta en kul maskin där som ja köpte o ja söker en instruktionsbok till min hypro bärare 500

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).