Grävmaskiner

Vilken Grävmaskin?

98 inlägg 148916 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

loppan  
#249263 Mina prisangivelser är ca priser på maskiner + moms som man som beställare betalar inkl bränsle och gubbe.
Priset får anses som ett lansortspris då maskinerna i storstäder kan ha lite högre pris.
Om maskin är utrustad med grävsystem m.m så är priset lite högre.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

jonathanA  
#249264 Vi kör för 700+moms med 14tonnaren och 600+moms med 8tonnare. Inkl. Gubbe.

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

tallen100  
#249286
Skogsola skrev:.

En vän sade till mig en gång. Alla kan göra allt, det enda som skiljer är tiden.
Så damm kan väl byggas med spade, med mycket tid.[/quote]

Så är det inte i verkligheten. Den sten som är en munsbit för 16-tonsgrävaren kan 7 tonsgrävaren hacka på i evig tid utan att få den ur fläcken.[/quote]


Jo det är sant, men sen beror det mycket på föraren oxå, en oerfaren kan stå å bryta på en sten tills något går sönder medan en erfaren kan få bort samma sten utan problem med en mycket mindre maskin.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

machonisti  
#249287
tallen100 skrev:
Skogsola skrev:.

En vän sade till mig en gång. Alla kan göra allt, det enda som skiljer är tiden.
Så damm kan väl byggas med spade, med mycket tid.


Så är det inte i verkligheten. Den sten som är en munsbit för 16-tonsgrävaren kan 7 tonsgrävaren hacka på i evig tid utan att få den ur fläcken.[/quote]


Jo det är sant, men sen beror det mycket på föraren oxå, en oerfaren kan stå å bryta på en sten tills något går sönder medan en erfaren kan få bort samma sten utan problem med en mycket mindre maskin.[/quote]
Spade, eld och tid!

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

tallen100  
#249288
machonisti skrev:[
Spade, eld och tid!

Det funkar oxå!

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

machonisti  
#249291
tallen100 skrev:
machonisti skrev:[
Spade, eld och tid!

Det funkar oxå!

Men inte så kul som grävmaskin :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

tallen100  
#249292
machonisti skrev:
tallen100 skrev:
machonisti skrev:[
Spade, eld och tid!

Det funkar oxå!

Men inte så kul som grävmaskin :mrgreen:

Inte på långa vägar! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

stektlök  
#249327 Jag hyrde in en erfaren grävmaskinist och han hann med otroligt mycket på en vecka. Jag lånade en dumperkärra och körde när det behövdes. Vart går gränsen mellan att det blir billigare att köpa en själv jämfört med att köpa tjänsten. Köper du tjänsten så är det iaf några saker man slipper tänka på tex hitta köpobbjekt, hålla ordning på åbäket, riskera köra sönder, serva, vara effektiv, sälja ! Ps. Överst på min julönskelista står det grävmaskin :)

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249356 Är det bara fråga om ekonomi så är det alltid billigare att leja. Men här handlar det om "kulattha-faktorn" :mrgreen: Plus att har man egen maskin så kan man göra jobb som inte görs annars för själv behöver man ju ingen lön. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

machonisti  
#249463
stektlök skrev:Jag hyrde in en erfaren grävmaskinist och han hann med otroligt mycket på en vecka. Jag lånade en dumperkärra och körde när det behövdes. Vart går gränsen mellan att det blir billigare att köpa en själv jämfört med att köpa tjänsten. Köper du tjänsten så är det iaf några saker man slipper tänka på tex hitta köpobbjekt, hålla ordning på åbäket, riskera köra sönder, serva, vara effektiv, sälja ! Ps. Överst på min julönskelista står det grävmaskin :)

Glöm inte att förvarna tomten om nästa års reservdelsönskelista ifall han ger en begagnad maskin.

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

axwell  
#249505
Skogsola skrev:Inlägg av Skogsola » Igår, 22:58
Är det bara fråga om ekonomi så är det alltid billigare att leja. Men här handlar det om "kulattha-faktorn" :mrgreen: Plus att har man egen maskin så kan man göra jobb som inte görs annars för själv behöver man ju ingen lön. :mrgreen:

"Bra ha" på mer än ett sätt.
Jobbet kan göras när det passar en själv bäst och väder/årstid, inte bara när någon annan får en lucka i kalendern.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

machonisti  
#249517
axwell skrev:
Skogsola skrev:Inlägg av Skogsola » Igår, 22:58
Är det bara fråga om ekonomi så är det alltid billigare att leja. Men här handlar det om "kulattha-faktorn" :mrgreen: Plus att har man egen maskin så kan man göra jobb som inte görs annars för själv behöver man ju ingen lön. :mrgreen:

"Bra ha" på mer än ett sätt.
Jobbet kan göras när det passar en själv bäst och väder/årstid, inte bara när någon annan får en lucka i kalendern.

En delorsak till mitt köp av grävmaskin. Nog beror lönsamhet på hur man räknar men tycker nog sparar man en hel del pengar.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

loppan  
#249518 Var brytpunkten mellan egen maskin och inhyrd är mycket svår att säga.
Det handlar allra mest om din egen kompetens som maskinist och viljan att lära.
För när man lejer en tjänst,vilken som helst så får man ju förhoppningsvis en kompetent person som varje dag arbetar med det du lejer för.

Man skall räkna med att ett jobb blir något dyrare i egen regi för att man helt enkelt gör en massa fel.
Detta medför att det går åt mer material samt tid än vad det annars gjort.
Det kan lätt bli dyrt när man är hempulare(jag vet jag har provat med andra saker)

Jag har sett exempel på glada amatörer som gjort av med gigantiska mängder grus vid olika byggen/skogsvägar ,flyttat mycket material i onödan och som hamnat fel.Jobb jag garanterat kunnat gjort billigare än vad dom gjort själva p.g.a att dom gjorde fel.

Men har man ett teknikintresse och vill lära sig en ny maskin som man underhåller så skall man inte tveka,men man bör ha ett antal hundra timmar körning framför sig samt skaplig verkstad.

Jag får slutligen citera en återkommande kund jag har som brukar säga
"Det skulle allt vara kul att ha en sådan dära(grävmaskin)själv men fy fan vad skönt det är ändå när du åker härifrån så att man slipper reparationerna nå´n"

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

machonisti  
#249523
loppan skrev:Jag har sett exempel på glada amatörer som gjort av med gigantiska mängder grus vid olika byggen/skogsvägar ,flyttat mycket material i onödan och som hamnat fel.Jobb jag garanterat kunnat gjort billigare än vad dom gjort själva p.g.a att dom gjorde fel.


En byggarkompis till mig antog budet från en yrkesutbildning. Dom skulle gräva en husgrund till ett parhus gratis.
Det blev hans dyraste grund någonsin innan den var fylld med grus.

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249550 Varför blev den så dyr? Krävdes pålning?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).